#


سبک ملی خاص نروژ برخاسته از چشم اندازها

نروژ
27 آوریل 2017 بدون نظر 963 بازدید

سبک ملی خاص نروژ برخاسته از چشم اندازها

سبک ملی خاص نروژ برخاسته از چشم اندازها

نخستین شرکت فیلمسازی مهم نروژ Christiana Film CO.A/S در 1916 تأسیس شد . بین 1908 و 1913 کمتر از ده فیلم داستانی تولید شده بود و هیچ آماری دربارۀ تولیدات مهم دو سال بعدی در دست نیست .
نروژ در تمام دوران سینمای صامت ، هیچ استودیوی قابل ذکری نداشت و به این ترتیب « سبک ملی » خاص آن عمدتا برخاسته از به کارگیری چشم انداز های نروژ بود و نخستین نشانه پایان مرحله نیمه آماتور تولید فیلم در سال 1920 با ساخته شدن دو فیلم بروز کرد : گزافه گویان اورلند به کارگردانی جی.ای.اولسن و بانوی ولگرد با بازی آستانیلسن و به کارگردانی راسموس برایستن .

سال بعد شاهد نخستین اقتباس مهم از اثری از هامسان هستیم ، رشد خاک ( 1921 ) اما جالب است که کارگردان فیلم دانمارکی و فیلمبردار آن فنلاندی بود : گئورگ اشنی و ویگت در آن زمان مقیم دانمارک بود و فیلمبردار بیوۀ پارسون ( 1920 ) کارل تئودور درایر بوده است که در نروژ ساخته شد .

فیلمی دیگر

پان ( هرالد شوانتسن ، 1922 ) توسط شرکت تازه تأسیس Kommunens Film _ Central تولید شده که از ژانر دیگر هامسان اقتباس شده بود .
پس از توقفی ک ساله ، نخستین فیلم شایسته تماشاگران بین المللی در آن زمان ارایه گردید : در کوهستان ها 1924 نخستین فیلم کارگردانی شده توسط هری ایوار سون روزنامه نگار کمیسر جدید ( 1926 ) توسط شرکت جدیدی به نام Svalefilm تهیه شد و به همان اندازه موفق بود .

شکوفایی کوتاه مدت سینمای صامت نروژ با جهش جادویی ( والتر ، فورست ، 1927 ) به اوج رسید . از دیگر فیلم های دورۀ اوج ، لایلا ( 1925 ) است که به ناحیه Lapps در شمال کشور می پردازد . حتی در این جا هم حضور خارجی ها چشم گیر است : کارگردان فنلاندی _ دانمارکی اشنی وویگت و بازیگر سوئدی مونامارتنسون و بازیگر دانمارکی پیتر مالبرگ .
از تعداد کم و بیش اندک فیلم های صامت نروژ امروزه حدود سی عنوان فیلم در Norsk Filminstitute اسلو باقی مانده است .

برگرفته از سبک اسکاندیناوی ، نوشته پائولوپرچی یوسای

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *