#


نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

23 ژوئن 2019 بدون نظر 2637 بازدید

نقد و بررسی پول های مشکوک در سینما

در برنامه هفت با اجرای محمد حسین لطیفی موضوع ورود پول های مشکوک در سینما بررسی شده است . در این برنامه مهدی صباغ به عنوان تهیه کننده و کارگردان سینما نیز حضور داشته است و اکبر نقوی نیز منتقد این برنامه بود است .

اکبر نقوی این بحث را شروع کرده است و در مورد بخش خصوصی سینما بیان کرده است که با آن مشکلی ندارد و از نظر وی حضور بخش خصوصی به صورت کلی در هنر مغتنم است . بسیاری از سرمایه گذاران در حوزه سینما عشق سرمایه گذاری در این کار هستند در صورت این که آن ها درک درستی را از سینما ندارند و تنها به صرف دوست داستن می خواهند پولی را به دست آورند.

پول های مشکوک در سینما

گروه دومی نیز وجود دارند که می خواهند پولی را که دارند در سینما شست وشو دهند و یا به اصطلاح رایج پولشویی کنند از این جا است که پول های مشکوک در سینما ظاهر می شوند . گروه سوم نیز نه مثل گروه اول عشق و علاقه ای به سینما دارند و نه می خواهند به واسطه سینما پولشویی کنند و تنها برای پیشرفت و اعتبار خود می خواهند دستی در سینما داشته باشند و با آن نیز یک عکس یادگاری بگیرند.

و اما گروه چهارم کسانی هستند که دغدغه ان ها واقعا  در مورد فرهنگ و هنر است و سرمایه خود را به سینما می آورند تا از این راه به سینما کمک کنند.  گروه چهارم گروه بسیار خوبی است که تعداد آن ها هر چه قدر هم در سینما باشد بهتر است و برای سینما هم ارزش می آورد.  وی بیان کرده است گروه اول نیز به نظر وی باید محترم شمرده شوند و وجود آن ها برای سینما الزامی است .

کارشناس این بحث آقای  مهدی صباع زاده نیز اظهار داشته است که با وارد شدن سرمایه مشکلی ندارد والبته برای این کار موافق هم است . وی بیان کرده است که به این حرف که این پول ها چه منشایی دارند و از کجا می آیند نیز اعتقادی ندارند و اصلا تعبیری که در این باره برای پول ها می شود که تحت عنوان پول های کثیف از آن ها یاد می شود را هم قبول ندارند.

مهدی صباغ زاده در مورد پول های مشکوک در سینما بیان کرده است که باید تهیه کننده زمانی که با سرمایه گذار همکاری می کند در این مورد بررسی کند و جوانب کار را نیز بسنجد. پس این که چطور از این پول استفاده می شود هم بسیار مهم است و امکان دارد که با استفاده درست از این پول بتوانیم چندین فیلم بسازیم و نباید همه این پول را بین عوامل برنامه تقسیم کنیم .

آیا برای ما نباید سوال پیش بیاید که پول های مشکوک در سینما از کجا می آید ؟

عنوان این قسمت سوالی بوده است که نبوی از صباغ زاده پرسیده است و صباغ زاده بیان کرده است منبع پول هیچ گاه برای ما معین نیست و  ما در جایگاه امنیتی و دستگاه های قضایی نیستیم که بخواهیم در این موارد کنکاش کنیم . وی بیان کرده ایت این احتمال وجود دارد که این پول وابسته به دولت و یا یک نهاد خصوصی باشد . صباغ زاده تاکید کرده است که اصلا با واژه پول های کثیف که وارد سینما می شود موافق نیست . شاید در هر سال دو و یا سه نفر وارد این حوزه شوند و اما به دلیل این که مهارت کافی را در این کار ندارند ضرر زیادی را هم متحمل شده اند.

نبوی سخنان صباغ زاده را نقد کرده است و بیان کرده است که همین دو و یا سه نفری که جناب صباغ زاده می گویند الان در زندان هستند و همین هم نشان می دهد این موضوع اهممیت بسیار بالایی دارد و جدی است .

صباغ زاده در جواب این نقد گفته است ما در جایگاهی نیستیم که بپرسیم این پول ها از کجا آمده است و کاری هم به این حرف ها نداریم و اما نبوی باز هم بیان کرده است که باید در مورد این قضیه حساس بود . در این جا صباغ زاده حرف های قبلی خود را تکرار می کند و می گوید که ما مقام دستگاه های قضایی را نداریم تا در این باره سوال بپرسیم.

مجری این برنامه در این باره بیش تر توضیح می دهد و می گوید زمانی که تهیه کننده و کارگردان فیلم در مورد هزینه ها بالای فیلم با سرمایه گذار صحبت می کنند و وی نیز همه این هزینه ها را تقبل می کند و هیچ گونه مشکلی را در این باره نمی بیند باید به سرمایه گذار و جنس سرمایه وی مشکوک شود  حتی مواردی هم بوده است که خود سرمایه گذار مستقیما با بازیگران وارد مذاکره هایی شده است و رقم هایی را بین خودشان مشخص کرده اند که حتی تهیه کننده هم از آن ها بی خبر بوده است .

در جواب لطیفی صباغ زاده بیان می کند بیش تر تهیه کننده هایی که داریم آشنایی زیادی را با فضای سینما ندارندو برای این که عملکرد بهتری داشته باشند این طور عمل می کنند . لطیفی در جواب وی بیان کرده است که بیش تر آثاری که از این دست اند و ساخته شده اند تهیه کننده هایی بسیار نام آشنا و مشهور دارند.

مثل صاحب سرمایه هایی نیست که امروز وارد خانه ای می شود و بیان می کند که همه چیز با من است و بعد از این که همه قاعده ها را در دست داشت یک دفعه می روود و صاحب خانه می ماند و مشکلاتی که برای وی ایجاد شده است در این جا این فرد باید چه کند ؟ این افراد هم قواعدی که درسینما وجود دارد را به هم می زنند و درنهایت نیز باعث می شود تا مشکلاتی برای سینما به وجود آید.

در ادامه بحث پول های مشکوک در سینما اکبر نبوی بیان کرده است که پول هایی وارد سینما می شود که به راحتی خرج می شود حال اگر این پول را با زحمت به دست می آورند این گونه با راحتی آن را نمی بخشیدند. زمانی که در یک بخش و یا حوزه اتفاقات بسیار زیادی رخ می دهد در این جا باید حواس خود را جمع کنیم . از مشکلات بسیار بزرگی که وجود دارد این است که سازمان نظارت در ارشاد نداریم تا آن ها بتوانند با حضور خود به پول های مشکوک در سینما نظارت داشته باشند .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *