#


سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

23 ژوئن 2019 بدون نظر 2825 بازدید

سریال های اپیزودی و پلیسی فراموش شده اند؟

فقدان سریال های اپیزودی امروزه در سینمای ایران بسیار حس می شود و به دنبال این سریال محکومین روزهای فیلم برداری خود را طی می کند . البته این روزها از شبکه آی فیلم سریال اپیزودیک کلانتر نیز پخش می شود که به کارگردانی محسن شاه محمدی ساخته شده بوده است و اما در سال های اخیر این کارگردان نیز دیگر کارهای سریال سازی را دنبال نمی کند . البته با کنار رفتن این سریال سازان به نظر می رسد فضای اپیزودیک نیز دچار فراموشی شده است و این گونه از سریال سازی ها که مخاطب به آن ها جذب می شده است نیز فراموش شده است .

البته امروزه سریال سازان حرفه ای هم کنار رفته اند و کسانی که تازگی به این حرفه وارد شده اند نیز تنها به دنبال سوژه های تکراری وسریال های خطی هستند . اگر هم از این موارد به جایی نرسند درنهایت به ستاره های سینما متوسل می شوند و باز هم به دنبال استفاده از پیشکسوت ها در سینما نخواهند بود . دقیقا مانند رویه ای که رسانه ملی برای جذب کردن مخاطبان در پیش گرفته است و با استفاده از  سلبریتی ها و کپی از برنامه های خارج از کشور این هدف را دنبال می کند.

اولین اپیزودی کلید اسرار

بیش تر زمان ساخت اپیزودی ها زمانی رونق پیدا کرد که بیش تر مخاطبان جذب کلید اسرار شدند. البته در این روزها که شبکه های زیادی برنامه های تلویزیونی قدیمی را پخش می کنند هنوز این برنامه بازپخشی نداشته است . این سریال در دو سری پخش شد و توانست مخاطبان بسیار زیادی را به خود جذب کند. قسمت های این برنامه دارای داستان های عبرت آموز و پندهای اخلاقی بوده است . مزیت سریال های اپیزودی این است که اگر مخاطب بیینده همه قسمت های آن نباشد باز هم می تواند بعضی از قسمت های این سریال را تماشا کند. این سریال ها به مخاطبان این امکان را می دهد تا هر زمان که بخواهند به دنبال کردن این اثر بپردازند و زمانی که یک قسمت از این مجموعه نگاه نمی کنند همه قسمت های بعدی آن را نیز از دست ندهند.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد

یک و یا دو سال بعد از این که کلید اسرار پخش شد سریال اپیزودی دیگری به نام شاید برای شما هم اتفاق بیفتد روی آنتن رفت که بازیگران و کارگردانان بسیار زیادی آن را هدایت کردند و مضامین اخلاقی داشته است .

شاید برای شما اتفاق بیفتد در قسمت های 35 تا 45 دقیقه ای روی آنتن رفت و البته بارها بازپخش های مربوط به آن از شبکه پنج به مناسبت های مختلفی پخش شده است. این مجموعه برای اولین بار در سال 1389 تولید شد و تا سال 1392 تولید ان ادامه یافت . البته مجموعه های اپیزودی دیگری نیز در همین زمان پخش شدند که برخی از آن ها عبارتند از : یادداشت های یک زن خانه دار ، زخم ، کمی دیرتر. از بین این سریال ها اندکی پیش یادداشت های زن خانه دار از شبکه آی فیلم پخش شده است . بعد از این مجموعه ها سریال چرخ و فلک برای ماه مبارک رمضان پخش شده است .

از آن سال ها کار پلیسی مثل کلانتر ساخته نشده است زیرا کسانی که در این زمینه حرفه ای بوده اند مانند مسعود آب پرور ، مهدی فخیم زاده و محسن شاه محمدی همگی از این عرصه کنار رفته اند . در سال ها اخیر مهدی فخیم زاده بیش تر درعرصه بازیگری و کارهای سینمایی فعالیت داشته است . آخرین کار سینمایی که وی داشته است مشت آخر در وقت اضافه بوده است و هم چنین سریال وی نیز سریال فوق سری نام داشته است . او در آخرین کار سینمایی خود دچار حادثه ای می شود که همین باعث می شود تا برای مدتی کم تر در کارهای مختلف شاهد حضور وی باشیم.  البته بیش تر این روزها وی را در عرصه بازیگری می بینیم. مسعود آب پرور نیز بعد از این که هوش سیاه را ساخت با طرح های بعدی وی موافقت های زیادی نشد به همین دلیل هم بعد از مدت ها دیده نشده است و به تازگی نیز مسابقه ای سینمایی را به اجرا درآورده است .

طنز اپیزودی فتحعلی اویسی

سریال های اپیزودی که توسط کارگردانان برجسته ای خلق شده است نشان گر این بوده است که این اپیزودها برای سریال سازی الگوهای بسیار موفقی بوده اند. برای این که این روند در حوزه تلویزیون نیز گسترش پیدا کند به کارگردانان بسیار فعالی نیاز است تا اندیشه بسیار خوبی در این زمینه داشته باشند . کارگردانان فعلی بیش تر به دنبال این هستند که سریال های خطی بسازند که البته در بازپخش های این سریال نیز بیننده های زیادی آن را دنبال نمی کنند و در آینده نیز مخاطبان زیادی آن ها را دنبال نخواهد کرد . اما در این میان اپیزودی های گذشته مانند شاید برای شما اتفاق بیفتد ، کلانتر و یا بدون شرح هم چنان طرفداران بسیار زیادی دارند . اپیزودی بدون شرح به کارگردانی فتحعلی اویسی  در شب های اخیر از شبکه آی فیلم پخش می شود . این سریال از اولین هایی بوده است که فتحعلی اویسی در آن به ایفای نقش طنز پرداخته است .

سریال های خطی وقت مخاطب را می گیرد

تلویزیون امروزه مخاطبانی دارد که درگیری های بسیار زیادی دارند و می تواند از رسانه های بسیار زیادی از جمله شبکه های اجتماعی استفاده کند پس وقتی را که برای تلوزیون می گذارد بسیار کم است . در این جا است که کمبود سریال های اپیزودی بیداد می کند و برای بینندگان ملزم است  . سریال هایی که در هر قسمت از آن داستان های جداگانه ای مرور می شود برای بیننده امروزی می تواند خوراک بسیار خوبی باشد. از طرفی سریال هایی مانند بدون شرح دارای یک خط داستانی و اما روایت های متفاوتی هستند که در کنار هم قرار می گیرند و درنهایت نیز با هم تلفیق می شوند و داستانی بسیار جذاب را برای بیننده به همراه می آورند درنتیجه بیننده به دنبال این خواهد بود که حتی بعد از گذشت سال های بسیار زیاد از ساخت آن دوباره آن ها را تماشا کند  .

برای مثال سریال بدون شرح در مورد دفترخانه ای است که در آستانه ورشکستگی است و همین موضوع محور اصلی داستان است و براین اساس داستان ها و موضوع های دیگری شکل می گیرند . این نوع از سریال ها برای بیننده جذابیت بسیار زیادی را به همراه دارد . در ضمن لازم نیست تا فرد همه قسمت های این سریال را ببنید تا از محتوای آن مطلع شود بلکه می تواند تنها چند قسمت از آن را ببیند و لذت ببرد.

توسعه اپیزودی با محکومین

مجموعه های اپیزودی از طرف کاربران بیش تر پیگیری می شوند و برای بازیگران نیز بازار بهتری دارد زیرا به جای این که یک تله فیلم و یا یک سریال خطی ساخته شود که بازیگران آن نیز مشخص هستند یک سریالی ساخته شده است که بازیگران بسیار زیادی به آن دعوت می شوند . سریال محکومین نیز همین گونه بوده است . به دلیل کم بودن سریال های اپیزودی بهروز مفید سریال محکومین که دارای این قالب بوده است را روی آنتن می برد. در هر اپیزود این سریال بازیگران بسیار زیادی وارد داستان و موضوع مربوطه می شده اند. سریال محکومین دو نیز جدیدا وارد تلوزیون شده است . این سریال ها علاوه براین که می تواند برای مخاطب جذاب باشد برای آن دسته از بازیگران کم کار نیز می تواند بسیار مناسب باشد.

تلویزیون بهتر است که بودجه های خود را برای ساخت و سازهای سطحی هدر ندهد و به سراغ سریال های اپیزودی برود که دارای ژانر پلیسی و جنایی باشند زیرا زمان بسیار زیادی گذشته است و مخاطبان سریال های پلیسی جذاب و اپیزودی را روی آنتن ندیده اند. برای این کار می توان به سراغ کارگردان پیشکسوت این حرفه رفت ودر این زمنیه از تجربه های ان ها استفاده کرد.

خواب و بیدار سریالی متفاوت

اپیزودی

در سال 1381 سریال خواب و بیدار به کارگردانی مهدی فخیم زاده روی انتن رفته است و از بهترین و متفاوت ترین سریال های پلیسی بوده است که در زمان خود مخاطبان بسیار زیادی را داشته است. نقش منفی این سریال را ناتاشا بوده است که این کاراکتر را رویا نونهالی بازی کرده است و هنوز هم وی را با همین اسم می شناسند. این سریال هم حاوی صحنه های اکشن بوده است و هم نیروهای پلیس با خلافکاران رو به رو می شوند  . از جمله عواملی که باعث شد این سریال مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد استفاده از خانم ها در موقعیت های مختلف بوده است . برای مثال نقش اصلی این داستان را رویا نونهالی برعهده داشته است  . همه این عوامل که بیان شد باعث شدند تا این سریال از جمله بهترین  سریال های پلیسی شود .

در سال 1384 مهدی فخیم زاده سریال حس سوم را ساخت . این سریال در مورد داستان زنی بوده است که دارای حس بویایی بسیار قوی و خاصی بوده است این موضوع نیز برای مخاطبان تلویزیون بسیار جذاب بوده است و اما طرفداران ژانر پلیسی که بیش تر سریال های جدی را قبول داشته اند را نتوانسته است راضی نگه دارد. این کارگردان بعدها سریال های دیگری مانند بی صدا فریاد کن وساختمان پزشکان را نیز ساخت که البته همه این موارد جذاب بوده اند و اما هیچ کدام نتوانسته است به اندازه خواب و بیدار مخاطب جذب شود .

بررسی کارهای پلیسی دیگری مانند هوش سیاه و کارآگاهان

در سال 1387 سریال تلویزیونی کارآگاهان به کارگردانی حمید لبخنده ساخته شده است . این سریال در مورد افسران پلیسی بوده است که برای حل کردن پرونده ها دور هم جمع می شده اند. در سال 1389 نیز سریال تلویزیون هوش سیاه به کارگردانی مسعود آب پرور ساخته شده است که به بررسی جرم های رایانه می پرداخت. در این سریال نقش فضای مجازی بسیار پر رنگ بوده است . در این سریال نقش اصلی مربوط به پلیسی بوده است که حسین یاری این نقش را برعهده داشته است . هم چنین خلافکار اصلی این سریال را هم حسین یاکیده بازی کرده  است . سری دوم این سریال نیز ساخته شد که دارای همین موضع بود و روی آنتن رفت  .

در سال 1390 سریال تلویزیونی سقوط آزاد به کارگردانی علیرضا امینی ساخته شد. که از نقش اول های آن پوریا پورسرخ و حامد بهداد بوده اند. از این سریال استقبال بسیار زیادی به عمل نیامده است و به همین دلیلذ نیز جز آثار پلیسی موفق نبوده است .

کارهای پلیسی سیروس مقدم

سریال دیوار از جمله سریال های دارای ژانر پلیسی و جنائی سیروس مقدم بوده است که در این سریال آتیلا پسیانی نقش پلیس را بر عهده داشته است که البته با پلیس هایی که در اطراف خود می بینیم تفاوت های بسیار زیادی داشته است . این سریال طبق سفارش نیروی انتظامی ساخته شده بوده است و به آن نقدهایی نیز وارد شده بوده است که شاید علت آن همان سفارشی سازی آن بوده است .

از جمله آثار پلیسی دیگر سیروس مقدم نیز می توان به میکائیل اشاره کرد که در این سریال کامبیز دیرباز نقش پلیس اصلی داستان را برعهده داشته است که توانسته است این نقش را به خوبی بازی کند . داستان و روایت این سریال توانست مخاطبان بسیار زیادی را به خود جذب کند . علاوه بر ژانر پلیسی این داستان دارای بخش های عاطفی و عشق و عاشقی بوده است که آن را برای کاربر جذاب کرده است .

گشت ویژه

در سال 1395 سریال تلویزیونی گشت ویژه به کارگردانی مهدی رحمانی ساخته شده است . این سریال برای شبکه یک ساخته شده است و به همین دلیل نام آن را در میان سریال هایی قرار می دهند که به سفارش پلیس ساخته شده است . این سریال سعی داشته است تا چهره های واقعی از پلیس ها را به نمایس بگذارد که البته انتخاب اشتباه حمید گودرزی به عنوان پلیس باعث شده است تا مخاطب نتواند با این سریال به صورت قابل قبولی ارتباط برقرار کند. برای این که درکارهای پلیسی هیجان را به خوبی بتوانیم ببینیم باید منتظر حضور کارگردانان جوانانی در این عرصه باشیم .

حالا باید منتظرکارهای بسیار جدید با ژانرهای پلیسی و جنایی باشیم که مخاطبان بتوانند در این زمینه مانند قبل سریال های تلویزیونی را دنبال کنند زیرا مخاطبان امروزی از سریال های خطی و کلیشه ای خسته شده اند و به دنبال کارهای پلیسی اکشن خواهند بود  که امید داریم در آینده نزدیک آن ها را در تلویزیون ببینیم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *