#


نوردیسک برترین شرکت فیلمسازی جهان پس از پاته

جهان
27 آوریل 2017 بدون نظر 1291 بازدید

نوردیسک برترین شرکت فیلمسازی جهان پس از پاته

نوردیسک برترین شرکت فیلمسازی جهان پس از پاته

نوردیسک برترین شرکت فیلمسازی جهان پس از پاته ،در هفدهم سپتامبر 1904 ، کنستانتین فیلیپس نخستین سالن نمایش دائمی را در کپنهاک افتتاح کرد . یک سالی پیش از آن تولید فیلم داستانی توسط عکاس خاندان سلطنتی ، پیتر الفلت آغاز شده بود . او فیلم اعدام را ساخته بود که هنوز هم باقی مانده است .

در سال 1906 ، اول اولسن نمایشگر Film Nordisk Kompagni را بنا گذاشت که طی دورۀ سینمای صامت در دانمارک نقشی اساسی ایفا کرد و حتی طی بخش عمدۀ دهۀ 1910 در سینمای بین المللی نیز نقشی مهم بر عهده داشت .

در سال 1910 ، نوردیسک را بزرگترین شرکت فیلمسازی جهان پس از پاته می دانستند. نخستین استودیوی آن که در سال 1906 توسط شرکت ساخته شد ، قدیمی ترین استودیویی است که هنوز هم پابرجاست . بیشتر فیلم های داستانی دورۀ آغازین توسط گروهبان مستعفی ویگولارسن کارگردانی و توسط اکسل سورنس ( که پس از 1911 نامش را به اکسل گرات کجار تغییر داد ) فیلمبرداری شدند .

از میان 248 فیلم داستانی تولید شده بین 1903 تا 1910 ،242 فیلم توسط نوردیسک تهیه شد . تنها پس از 1909 بود که شرکت های دیگر بر طیف سینمای دانمارک افزودند : بایورمای کپنهاگ و فتورامای آرهوس هر دو در 1909 و کینوگرافن در 1910 تأسیس شدند .

نقطۀ عطف در تکامل سینمای داستانی در تمام جهان

در سال 1910 ، ساخته شدن فیلم تجارت بردۀ سفید نقطۀ عطفی در تکامل سینمای داستانی ، نه تنها در اسکاندیناوی که در تمام جهان به حساب می آید . این فیلم به موضوع روسپی گری ، با صراحتی که پیش تر دیده نشده بود ، می پرداخت و به این ترتیب ژانر جدیدی را ایجاد کرد _ فیلم « عاطفی ( Sensational) _ که در جهان جرم ، شرارت یا سیرک می گذشت .

نوردیسک در پی موفقیت نیک کارتر ، سلطان کارآگاهان ، ویکتورن ژاسه ، 1908 ، در 1910 مجموعه فیلم هایی آغاز کرد که قهرمان آن جنایتکاری چیره دست ، به نام دکتر گار ال هاما بود : ادوارد اشنیدلر _ سورنسن دو تا از آنها را کارگردانی کرد : پرواز از جنانب مرگ ( عنوان انگلیسی فیلم )

توطئه نیهیلستی ( عنوان آمریکایی فیلم ، 1911 ) و دکتر گارال هاما : ادامۀ فرزند یک مرد مرده ( 1912 ) ، این فیلم ها تا حدی الهام بخش مشهورترین فیلم های جنایی ساخت فرانسه بودند : ابتدا توسط ژاسه ( 1911 ) و سپس توسط لویی فویاد ( 1913).

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *