#


فیلم های توقیفی سینمای ایران کدامند؟

فیلم های توقیفی
25 می 2017 بدون نظر 1447 بازدید

فیلم های توقیفی سینمای ایران کدامند؟

فیلم های توقیفی سینمای ایران کدامند؟

به گزارش از من بپرس، فیلم های توقیفی در سینمای ایران کم نیستند. از خط قرمز مسعود کیمیایی تا رستاخیز احمدرضا درویش. آیا در دولت جدید حسن روحانی این فیلم ها مجوز نمایش عمومی می گیرند؟

در خبرها آمده که کمیته ویژه ای به منظور بازبینی دوباره تعدادی از فیلم ‌های بدون پروانه نمایش و اصطلاحاً مشکل‌ دار در سازمان سینمایی تشکیل شده است.

به نظر در این روزها برخی از این فیلم ها با انجام اصلاحاتی رنگ پرده را ببینند. همان گونه که فیلم ‌های «قصه‌ ها» ساخته رخشان بنی ‌اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری،‌ «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی و «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی مجوز نمایش عمومی گرفتند.

در این بین «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش که فیلمی است با محوریت قیام عاشورا و فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری با وجود داشتن پروانه نمایش تنها توانستند در چند سئانس محدود، اکران شوند. بعد از آن به دلایل مبهمی چون فشارهایی از خارج از ارشاد، دوباره به محاق رفتند و تا کنون نیز سرنوشتی نامعلوم دارند.

البته از «رستاخیز» خبر رسیده که یک شورای حکمیت در حال بررسی آن است بنا بر وعده های بسیار به زودی وضعیت اکران آن مشخص خواهد شد.

فیلم های توقیف شده در ده سال اخیر

در سال ‌های اخیر از میان بیش از ده فیلم توقیف شده، فیلم «آشغال‌ های دوست ‌داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی، فیلم «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان، فیلم «گزارش یک جشن» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و «خانه دختر» ساخته شهرام شاه ‌حسینی بیش از سایرین در رسانه ها مطرح شده اند.

فیلم ‌های «پریناز» به کارگردانی بهرام بهرامیان، «صد سال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم، «مهمونی کامی» از علی احمدزاده، «یک خانواده محترم» به کارگردانی مسعود بخشی، «خیابان‌ های ناآرام» از کمال تبریزی آثاری هستند که زمان توقیف بیشتری را از سر گذرانده اند و با این وجود هنوز خبری از وضعیت اکران آنها گزارش نشده است.

از فیلم های متأخر توقیف شده می توان به «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» و «وقت داریم حالا» از ساخته های عبدالرضا کاهانی نام برد که گویا اولی مهر «غیر قابل اصلاح» خورده است.

فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری نیز جزو این آثار متأخر محسوب می شوند.

اگر این سیاهه را به عقب تر ببریم به سال های اول انقلاب می رسیم که فیلم هایی چون خط قرمز به کارگردانی مسعود کیمیایی و چریکه تارا از ساخته های بهرام بیضایی بعد از چند روز اکران از پرده پایین کشیده شدند.

یک نکته را درباره بسیاری از این فیلم های فراموش نباید فراموش کرد و آن این است که اگر اکران می شدند نیز تا به حال فراموش می شدند. بنابراین در حالی که بسیاری از این فیلم ها شهرت خود را مدیون توقیف شان هستند، کماکان بر طبل توقیف و بایکوت نواخته می شود.

پس باید منتظر ماند و دید که تیغ کمیته ویژه تعیین تکلیف فیلم ‌های بدون پروانه نمایش و مشکل ‌دار تا چه حد برنده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *