#


ریشه های سینمای نروژ

نروژ
27 آوریل 2017 بدون نظر 1557 بازدید

ریشه های سینمای نروژ

ریشه های سینمای نروژ

نخستین نمایش تصاویر متحرک در اسکاندیناوی در ششم آوریل 1896 در نروژ و در واریته کلوب اسلو که در آن زمان کریسیتانیا نام داشت به وقوع پیوست و بانی آن دو پیشگام سینمای آلمان ، برادران ماکس و امیل اسکلادانوفسکی بودند .

نمایش و نیز دستگاه پروژکتور بیوسکوپ آنها چنان موفق بود که تا پنجم ماه می در اسلو ماندگار شدند . در دانمارک ، نخستین نمایش ثبت شدۀ فیلم توسط ویلهلم پاکت نقاش انجام گرفت . او یک دستگاه سینماتوگراف لومیر را در غرفه ای چوبی در رادهاسپلازن کپنهاگ در 7 ژوئن 1896 به کار انداخت .

دستگاه و غرفه چوبی هر دو در آتش سوزی ای که توسط تکنسین اخراجی برق برای انتقام به راه انداخته شد ، نابود شدند اما نمایش در 30 ژوئن در فضای باز از سر گرفته شد . حتی خاندان سلطنتی در 11 ژوئن به تماشای کینوپتیکون ویلهلم پاکت نسشتند .

ورود سینما به فنلاند

چند هفته ای پس از نخستین نمایش آن در 16 ماه می در سنت پترزبورگ انجام شد . هر چند سینماتوگراف لومیر در سالن شهر هلسینکی تنها 8 روز پس از افتتاح آن در 28 ژوئن دوام آورد ، که دلیل آن قیمت گران بلیط ها و اندازۀ نسبتاً کوچک شهر بود ، اما عکاسی به نام کارل امیل استاهلبرگ از آن الهام گرفت و شروع به کار کرد .

او عکاسی به نام کارل امیل استاهلبرگ از آن الهام گرفت و شروع به کار کرد . او از ژانویه 1897 پخش فیلم های لومیر را به عهده گرفت و خارج از هلسینکی ، نمایش « تصاویر زنده » توسط اسکارآلونن انجام می شد . در 1904 ، استاهلبرگ نخستین سینمای دائمی فنلاند را در هلسینکی به نام Maail man Ympari ( دور دنیا ) تأسیس کرد . در همان سال نخستین سکانس های « زندگی واقعی » تولید شدند اما مشخص نیست که سازنده آنها نیز استاهلبرگ بوده است یا خیر .
در 28 ژوئن 1896 نمایشگاه صنعتی در کاخ تابستانی مالمو میزبان نخستین نمایش فیلم در سوئد بود . بانی این برنامه مجری دانمارکی هارالد لیمکیلده بود . چندهفته پس از آن سینماتوگراف لومیر به شمال راه یافت . در این زمان یکی از خبرنگاران خارجی روزنامه پاریسی Le Soir به نام شارل مارسل با استفاده از کینه توسکوپ ادیسون در 21 ژوییه در تئاتر ویکتوریای استکهلم در گلیس پالاس ژورگارتن فیلم هایی را نمایش داد.

این نمایش موفقیت آمیز نبود و به زودی برادران اسکلادانوفسکی فیلم های فیلمبرداری شده در سوئد به حساب می آیند . نمایش آنها سبب شکست کامل فیلم های ادیسون شد .

برگرفته از سبک اسکاندیناوی ، نوشته پائولوپرچی یوسای

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *