#


نوشیدن اب زیاد

نوشیدن آب
4 فوریه 2019 بدون نظر 1103 بازدید

نوشیدن اب زیاد

بعضی از افراد تمایل دارند حتی اگر تشنه هم نباشند آب بخورند .نوشیدن آب زیاد می‌تواند سلامت بدن آنها را به خطر بیندازند.

خطرات نوشیدن زیاد آب و چگونگی درمان و جلوگیری از مسمومیت آب

مسمومیت با آب و یا همان هیدرا سیون موقعی اتفاق می افتد که میزان نوشیدن آب شده بیشتر از توانایی کلیه ها برای تخلیه آب اضافی از طریق ادرار باشد .اکنون سوالی که با آن مواجه می شویم این است که باید روزانه چه مقدار آب بنوشیم؟

مقدار مصرف روزانه مایعات طبق مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها متغیر می باشد و به سن جنسیت فعالیت روزانه و شرایط پزشکی فرد بستگی دارد .آکادمی عملی علوم پزشکی به  زنان توصیه می‌کند تا روزانه ۷.  ۲ لیتر آب مصرف کنند و همچنین برای مردان نیز نوشیدن ۷/۳لیتر اب توصیه می شود.

دانشمندان هلندی نیز تقریبا همین مقدار را برای آقایان و بانوان توصیه می‌کنند .پس کاملا واضح است که نوشیدن آب روزانه ۴ تا ۳ لیتر اصلاً برای بدن مفید نیست.

نوشیدن آب

 علائم نوشیدن زیاد آب

در این مطلب به ۹ علامت زیاد نوشیدن آب اشاره می کنیم:

۱ -همیشه یک بطری آب  با خود دارید:اگر با خود همیشه یک بطری آب به همراه دارید و به محض خالی شدن آن را به سرعت دوباره پر می‌کنید ،ممکن است که فکر می کنید نوشیدن آب مداوم برایتان مفید است اما در واقع اینگونه نیست نوشیدن آب زیاد باعث کاهش الکترولیت ها در بدن می شود.

۲ -تشنه نیستید ولی هنوز آب می نوشید:شاید شما در  شاید جای مطالعه کرده باشید که مصرف روزانه ۴ لیتر آب برای بدنتان مفید واقع میشود و برای همین خود را ملزم می دانید که حتما این مقدار آب را بنوشید. شما باید این را بدانید که غذای شما هم حاوی آب است بنابراین زمانی که خودتان را مجبور می کنید تا در روز چند لیتر آب بنوشید عملا  بیشتر از نیاز بدن خود آب به بدن می‌رسانید  که ممکن است باعث عدم تعادل در بدن شود.

۳ -فکر می‌کنید ادرار شفاف نشانه سلامتی است:ادرار زرد  کمرنگ علامت یک بدن سالم می باشد اما داشتن ادرار بی رنگ و شفاف نشانه این است که آب زیادی وارد بدن شما شده است و تعادل الکترولیت در بدن شما به هم خورده است.

۴ -در شب و روز مرتب ادرار می کنید: آیا هر چند دقیقه یک بار به دستشویی می روید؟یکی دیگر از نشانه‌های نوشیدن آب فراوان این است که شما اغلب در شب از خواب بیدار می شوید تا به دستشویی بروید.

۵ -داشتن سردرد :اگر بدن دچار کم آبی و یا پرآبی بشود سبب ایجاد سردرد می گردد .پس وقتی که بیش از مقدار لازم آب بنوشید باعث می شود تا سلول های شما بزرگتر و متورم شوند .سلولهای مغز هم به همین شکل تحت تأثیر قرار می گیرند و مغز شما شروع به فشار دادن جمجمه می‌کند در نتیجه باعث سردرد مداوم در شما می شود.

۶-  احساس تهوع : اگر در بدن آب زیادی وجود داشته باشد باعث می شود تا عملکرد کلیه ها درست نباشد این به این معنی است که کلیه ها خسته خواهند شد و از بیرون ریختن آب از بدن جلوگیری می کنند که باعث احساس تهوع و استفراغ می شود.

۷ – تورم و تغییر رنگ کف دست ها کف پاها و لب ها :آشامیدن مقدار زیاد آب می تواند منجر به ورم دستها و پاها و همچنین به لبها شود. با آشامیدن آب بیش از حد کلیه ها به درستی کار نمی کند و بدن شما آب اضافی را در خود نگه می دارد که منجر به ورم کردن میشود.

۸ – ضعف ماهیچه ها :دو علامت دیگر که با اختلال تعادل الکترولیت در بدن رخ می دهد درد و ضعف عضلانی است .برای بالا نگه داشتن سطح الکترولیت می توانید به جای آب آب نارگیل بنوشید.

۹- خستگی :وقتی که کلیه ها به طور مداوم برای بیرون ریختن آب اضافی از بدن در حال کار می باشند باعث می گردد تا بدن به طور ناخودآگاه دچار استرس شود و این تاثیرات را به طور کلی احساس کنید .اگر بیش از حد آب بنوشید این احساس باعث خستگی و کرختی در شما می شود.

۹ مورد از اثرات جانبی نوشیدن آب بیش از اندازه

۱ – باعث هیپو ناترمی  می شود :با تغییرات سریع سدیم این اتفاق در بدن رخ می‌دهد .سدیم نمک مهمی است و به فعالیت‌های مختلف بدن کمک می کند پس زمانی که میزان سدیم در بدن کم شود منجر به احساس تهوع خستگی و یا سردرد و گیجی می‌شود و ممکن است در موارد شدیدتر منجر به مرگ گردد.

۲ – باعث تورم سلول ها می شود: زمانی که در بدن شما سدیم کاهش می یابد آب از طریق غشای نیمه تراوا به سلول وارد می گردد که این امر باعث تورم سلول ها می شود ورم سلول‌های بدن باعث می شود تا به بافت های ماهیچه ها اندام ها و حتی مغز آسیب جدی وارد شود.

۳ – باعث هیپوکالمی می شود:مصرف میزان زیاد آب باعث کاهش یون های پتاسیم در بدن میشود .اگر بیش از حد آب بنوشید تعادل میان یون های پتاسیم و خارج سلولی مختل می‌شود و در حقیقت تنها تغییر یک درصد کمبود پتاسیم باعث می‌شود تا تغییری حدود ۵۰ درصدی در غلظت یون پتاسیم ایجاد گردد که این امر منجر به اسهال شدید و تعریق شدید می شود.

۴ – تاثیر بر مغز :سدیم زیاد باعث می شود تا در بدن ناتوانی گفتار ،جنون، ناپایداری راه رفتن ،آشفتگی و حتی مرگ رخ دهد.

۵ – ضربان بالای قلب: وظیفه حیاتی پمپاژ خون به کل بدن از طریق قلب انجام گرفته می شود. زمانی که آب زیادی را مصرف می کنید در بدن شما حجم خون افزایش می یابد و این افزایش حجم خون بر روی رگهای خونی و قلب فشار غیرضروری وارد می کند.

۶ – کار بیش از حد کلیه ها :با مصرف زیاد آب کلیه ها مجبور می شوند تا به طور مداوم کار کنند که باعث می شود تا به آن فشار زیادی وارد گردد کلیه ها می توانند در یک ساعت حدود یک لیتر مایع را از بدن فیلتر کنند.

۷- مشکلات کبدی :مشکلات کبدی  به علت نوشیدن بیش از حد آب ایجاد نمی‌شود ،بلکه با نوشیدن بیش از حد آب همراه با آهن در آن اتفاق می‌افتد..

اضافه بار آهن بسیار زیان آور است و در موارد نادر باعث مشکلاتی مربوط به کبد نیز میشود.

۸ – ادرار مکرر: هنگامی که بیش از حد آب بنوشید باعث می گردد تا به طور پیوسته نیاز به ادرار داشته باشید و این حالت چه در خانه و چه محل کار یا مدرسه بسیار آزار دهنده می باشد.

۹- فشار زیاد کلر:بانوشیدن آب زیاد شما در خطر مصرف بیش از حد کلر قرار می گیرید این اتفاق شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *