#


کارت های هوشمند نظام پزشکی

5 می 2019 بدون نظر 1751 بازدید

کارت های هوشمند نظام پزشکی

دکتر محمد جهانگیری در مورد صادر شدن کارت های هوشمند نظام پزشکی خبر داده است که از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ قابل استفاده است . هم چنین بیان کرده است این سند الکترونیکی از نظر حقوقی و مالی باید اعتبار داشته باشد و بتوان از آن به عنوان یک سند یاد کرد.

به صورت کلی می توان هر نسخه پزشکی را از دو جنبه بررسی کرد ازطرفی می توان گفت این نسخه یک سند مالی است و از نظر مالی اعتبار دارد و اما از طرف دیگر این سند حقوقی است و می توان به آن استناد کرد. البته نسخه برای این که از نظر حقوقی ارزشی داشته باشد باید دارای سه مورد امضا پزشک ، مهر پزشک و هم چنین دست خط او باشد .

دکتر جهانگیری تاکید کرده است که امضای این کارت های هوشمند هم باید به صورتی باشد که نتوان در آن ها تغییری را ایجاد کرد . درواقع امضای آن ها همان امضای دیجیتال است . اگر بعد از این که سند امضای دیجیتال شد هر تغییری در آن رخ دهد در سامانه مشخص می شود که سند تغییر یافته است و از آن لحظه به بعد نیز دیگر اعتباری نخواهد داشت.

کارت های هوشمند نظام پزشکی

امضای دیجیتالی که در این اسناد موجود است در ابتدا توسط ثبت احوال تهیه می شود و پس از آن نیز در سه سازمان اداره مالیات ، بانک مرکزی و قوه قضائیه به ثبت خواهد رسید. با بررسی های قوه قضائیه و هم چنین وزارت بهداشت این تفاهمات به دست آمده است و تصمیم بر آن شده است تا کارت های هوشمند برای نظام پزشکی صادر شوند.

نظام پزشکی خود بیان کرده است که می خواهد کاری کند تا امضاهای دیجیتال بتواند با امضای دستی جایگزین شود . البته خود نظام پزشکی هم باید همه این کارها را مطابق قوانین حقوقی انجام دهد.

مرحله آزمایشی کارت های هوشمند نظام پزشکی

در قدم اول برای این پروژه ۸۰۰۰ از پزشکان تامین اجتماعی از این امتیاز برخوردارند و همین مورد نیز موفقیت آمیز بوده است . در این مراکز دیگر دفترچه ها حذف شده است و نسخه ها با امضای الکترونیکی تجویز می شوند. در ابتدای امسال نیز با موفقیت این طرح قرار است دیگر کارت های قدیمی برای پزشکان صادر نشود و برای همه اعضا کارت های هوشمند نظام پزشکی به همراه امضای هوشمند صادر خواهند شد.

هر فرد باید خودش یکی از این کارت های هوشمند نظام پزشکی را در سامانه الکترونیک درخواست دهد و شخص دیگری نمی تواند به جای وی این کار را انجام دهد . دلیل این امر نیز این است که امضای دیجیتالی بار حقوقی و مالی دارد. توجه داشته باشید ارائه این کارت به درخواست دهندگان مانند کارت های اعتباری است و در پاکت های دربسته به همراه نام کاربری و پسورد به درخواست دهنده داده می شود.

برای این که پزشکان از این نسخه ها استفاده کنند ابتدا باید کارت ها را به کامپیوتر وصل کنند پس از آن اطلاعات خود که شامل نام کاربری و پسورد است را نیز وارد کنند پس از آن نیز نسخه الکترونیک آن ها امضا خواهد شد. در این نوع نسخه ها اگر پزشک کارت خود را نداشته باشد نمی تواند نسخه ها را امضا کند.

پس از این به بعد شاهد کارت های هوشمند نظام پزشکی هستیم و کسانی هم که هنوز از کارت های سنتی استفاده می کنند تا زمانی که کارت هایشان اعتبار دارد باید از آن استفاده کنند و پس از آن برای درخواست کارت های الکترونیکی اقدام کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *