#


پیری و پوست

13 فوریه 2019 بدون نظر 2029 بازدید

پیری و پوست

پیری و پوست

نگاه کلی متأسفانه همگی ما با روند پیری پوست آشنا هستیم. جوانان که پوست صاف و انعطاف پذیر دارند نیز با گذشت زمان متوجه علایم پیری پوست می شوند به وجود آمدن و عمیق شدن چین و چروک ها، ظهور لکه های پیری پوست و شل شدن پوست. این تغییرات در همه لایه های پوست اتفاق می افتند و به شکل زیر طبقه بندی می شوند:

۱-  تغییرات ناشی از روند طبیعی پیری پوست ناشی از من، پیری پوست تظاهر طبیعی سن فرد است ولی افرادی که سن یکسان دارند ممکن است جوانتر پاپیرتر از یکدیگر به نظر برسند. عوامل ورائتی تأثیر زیادی بر کیفیت پوست در گذشت زمان دارند. آمیزه ای از عوامل وراثتی در این امر موثرند. برای مثال: : دوام طبیعی بیشتر – و ساز و کارهای هورمونی . این واقعیت که پوست کلفت تر کم تر چین و چروک بر می دارد

۲-  تغییرات ناشی از عوامل محیطی. عامل اصلی اشعه آفتاب است. البته این تغییرات در مناطقی از بدن اتفاق می افتد که در معرض آفتاب قرار دارند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرما، باد و آلوده کننده های محیطی مثل مه درد نیز موجب صدماتی می شود که افزایش آنها به پوست صدمه می زند و موجب پیری پوست می شود.

آرزوی داشتن پوستی با ظاهر جوان باعث شکل گیری طیف وسیعی از محصولات گوناگون می شود که با برچسب هایی چون «جلوگیری کننده از پیری پوست را از بین برنده چین و چروکه به فروش می رسند. ولی فقط بعضی از آنها از پشتوانه بیولوژیک برای ادعاهای خود برخوردارند. بیشتر عکس هایی که فردی را قبل و بعد از مصرف فلان ماده ضد پیری نشان می دهد، بیشتر بر مهارت فنی عکاس دلالت دارد تا تأثیر واقعی فراورده

پیری و پوست: پیری ناشی از گذشت زمان

تغییرات زیر به طور طبیعی با گذشت زمان در تمام بخش های بدن، صرف نظر از مدت زمانی که در معرض آفتاب بوده اند، اتفاق می افتند و عبارتند از

  • دژنراسیون رشته های الاستین
  • دژنراسیون رشته های کلاژنه
  • نازک شدن پوست

رشته های الاستین

رشته های نازک و فعال الاستین پوست دچار فرایند دژنراسیون (تحلیل روندگی) می شوند و به تدریج به توده هایی از رشته هایی با کیفیت پایین تبدیل می شوند. تغییرات در فیبرهای الاسئين علت اصلی ایجاد چین و چروک ها و فقدان الاستپينه (کشانی) پوست هستند.

رشته های کلاژن

علاوه بر رشته های الاستین، رشته های کلاژن هم دچار دژنراسیون می شوند و میزان آنها کاهش می یابد. این امر سبب کاهش استحکام پوست و متعاقب آن شلی و افتادگی پوست می شود.

نازک شدن پوست

به طور کلی، در حدود ۴۵ سالگی همه لایه های پوست از جمله اپیدرم، درم و لایه زیر جلد به تدریج نازک می شوند، این روند در پوست زنان بارزتر از مردان است. همچنین، اتصالات موجدار بین اپیدرم و درم به تدریج پهن و لایه چربی زیر پوستی نازک تر می شود (تصاویر ۱۷ الف و ب رنگی)، فقدان لایه چربی در برخی نواحی مثل صورت، دست ها و ساق پا آشکارتر است. روند دژنراسیون و نازک شدن بافت ها آتروفی نامیده می شود.

مجموعه این تغییرات سبب ظهور چین و چروک و فقدان کشسانی پوست می شود. از بین رفتن قدرت و ضخامت پوست سبب می شود که پوست و لایه زیر آن آسیب پذیرتر شود و درنتیجه پیری پوست می شود. با پیشرفت سن تمایلی به ایجاد خونریزی های موضعی به دنبال آسیب های جزئی ایجاد می شود که به تمایل به ایجاد کبودی مشهور است. چنین وضعیتی ناشی از کیفیت پایین پوست و شکنندگی زیاد عروق خونی است.

سایر تغییراتی که با افزایش سن در پوست ظاهر می شود:

پوست خشک تر می شود، و تغییراتی در رشد مو ایجاد می شود : تغییراتی در پیگمانتاسیون ایجاد می شوده و غدد سباسه بزرگ می شوند.

پوست خشک

ناشی از کاهش تدریجی در فعالیت غده سیاسیه است که در زنان بعد از یائسگی و در مردان در سنین بالاتر آشکار می شود. سبوم تولید شده از غدد سباسه لایه چربی ظریفی روی سطح پوست تشکیل می دهد که همچون سدی از تبخیر آب از سطح پوست جلوگیری می کنند، لذا کاهش تولید سہوم سبب خشکی بیشتر پوست می شود. در ضمن، توانایی حفظ آب پوست نیز کاهش می یابد.

پوست های بسیار خشک در افراد مسن تر ممکن است سبب آزار فرد شود و خارش شدید ایجاد کند. اصطلاح پزشکی برای خشکی شدید گزروز است

تغییرات رشد مو

موها در بیشتر نواحی بدن نازک می شود. به تدریج که فرد پیر می شود، تعداد و ضخامت موی او کاهش می یابد. البته در مردان در برخی نواحي مثل ابرو و لاله گوش عکس این پدیده اتفاق می افتد. در این نواحی موهایی که قبلا قابل توجه بودند، ضخیم تر و تیره تر می شوند و مشکل مهمی از نظر زیبایی ایجاد می کند.

فقدان ملانوسیتها (سلول های تولیدکننده ملانین)

با افزایش سن تعداد ملانوسیت های پوست کم می شود، این امر منجر به کاهش تولید ملانین و در مجموع روشن تر شدن رنگ پوست می شود. کاهش ملانین به این معناست که عملکرد پوست در مقابل تابش اشعه خورشید کمتر مؤثر است

از سوی دیگر، ممکن است در مناطقی از پوست که در معرض آفتاب است تکبر ملانوسیتها اتفاق بیفتند که این امر باعث ظهور لكه های تیره روی پوست می شود.

بزرگ شدن غدد سباسه

در برخی مناطق، به رغم کاهشي مقدار سبرم تولید شده از پوست و غدد سباسه بزرگ می شوند. در نتیجه، ممکن است منافذ پوستی گشاد شوند. غدد بزرگ می شوند و ممکن است با چشم غیر مسلح به نیکل لکه های زرد مسطح با پهنای ۳ میلیمتر روی سطح پوست قابل رویت باشند. به دلیل تراکم زیاد غدد سباسه روی بینی این روند سبب ضخیم شدن تدریجی، بزرگ شدن و تغییر کلی در ظاهر بینی می شود.

پیری ناشی از نور آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب همراه با سایر عوامل خارجی مثل قرار گرفتن طولانی در معرفس سرما و باد اصلی ترین علت محیطی پیری پوست است. همان طور که قبلا گفته شده عامل اصلی ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست تخریب رشته های الاستین است، از بین رفتن این رشته ها که به طور طبیعی در پیری پوست اتفاق می افتد، با قرار گرفتن در معرض آفتابه شدت می یابند.

اگر قرار گرفتن در معرض آفتاب ادامه یابد، الاستین تحليل می رود. علایم پیری تقویمی است که به طور طبیعی با گذشت زمان ظهور می کند، با پیری ناشی از نور آفتاب تفاوت دارد. برای مثال، در پیری ناشی از نور سلول های بیشتری در اپیدرم به وجود می آید که باعث ضخیم شدن نامنظم آن می شود و این عکس نازک شدن اپیدرم است که طی پیری پوست طبیعی در مناطقی که در معرض آفتاب پستند اتفاق می افتند.

سایر ویژگی های پیری ناشی از تور عبارتند از:

توزیع غیریکنواخت رنگدانه های پوستی،

  • ظهور الکه های پیری که اصطلاح پزشکی آن Solar Lenrigines است
  • توسعه احتمالی تومورهای پوستی که مشخصه پیری ناشی از نور است،
  • ظهور عروق خوني متسع در پوست که تلانژکتازی نامیده می شود.

چگونه می توان بین تغییرات حاصل از پیری تقویمی و موارد مربوط به قرار گرفتن در معرض آفتاب فرق گذاشت؟

در یک فرد میانسال پوست قسمت فوقانی سطح داخلی بازی را که در معرض آفتاب لپت، با پوست پشت دست که پیوسته در معرض آفتاب است مقایسه کنید.

  • پوست قسمت داخلی بازو صاف است و جوان تر به نظر می رسد
  • الاستیسیته پوست بخش خارجی دست به وضوح کاهش یافته، پوست چروکدار شده و پیگمانتاسیون نامنظم روی آن مشخص است.

افراد مسن تر ممکن است علایم اولیه ضایعات پوست و تومورها را نشان دهند که بستگی به سابقه فرد در قرار گرفتن در معرض آفتاب دارد.

خصوصیات اصلی پیری پوست

همان گونه که تلا بحث شد، هم در پیری تقویمی و هم پیری ناشی از نور دژنراسیون رشته های کلاژن و الاستین اتفاق می افتد. این تغییرات منجر به ظهور موارد زیر می شود :

  • چروک های ظریف،
  • عمیق و واضح شدن خطوط حالتی صورت
  • شل و آویزان شدن پوست.

چروک های ظریف

همراه با کاهش مقدار و کیفیت رشته های الاستین پوست شل می شود و کشسانی و توان خود را برای بازگشت به وضعیت اولیه پس از کشیده شدن از دست می دهد، و فنی رشته های الأسنین تحلیل می روند، پوست به تدریج دچار چروک های ظریف متعدد می شود. هر فرد بالای ۷۵ سال چروک هایی روی سطح پوست خود دارد درنتیجه پیری پوست می شود.

عمیق شدن خطوط حالتی

عضلات صورت مستقیما به پوست چیده اند. تأحبه صورت از لحاظ چربی زیرپوستی نسينا قنبر است. بنابراین، هر حالت چهره سبب چین خوردن پوست می شود زیرا عضلات می توانند منقبض شوند ولی پوست نمی توانند. در افراد جوان وقتی عضلات شل می شوند حالت های صورت ناپدید می شود زیرا رشته های الاستین عملکرد مناسبی دارند ولی وقتی عضلات زیر بانت الأسئیک اضمحلال يافته (دژنره) منتفی می شوند، چروک های ظریفه پدیدار می شوند و حتی وقتی که صورت غیر فعال و عاری از هر گونه سالنی است هم باقی می مانند.

این خطوط در هر شخصی به شکلی منحصر به فرد تشکیل می شوند، عادت های مربوط به نشان دادن حالت چهره در ابتدای کودکی شکل می گیرند، در سرتاسر عمر در ناخود آگاه شخص باقی می مانند و در نهایت باعث شکل گیری الگوی منحصر به فردی از حالت های چهره می شوند. با گذشت زمان، این خطوط صورت دایمی می شوند و ممکن است باعث برداشت نادرست از خلق با احساسات فرد شوند. این خطوط ممكن است حالتی از خسنگی، عصبانیت با افسردگی را القا کنند که الزامة معرف خلق واقعی شخص نیست.

با مشاهده حالت های چهره اشخاص فهم چگونگی تشکیل خطوط و چین و چروک ها آسان است. برای مثال، وقتی ابروها بالا برده می شود، خطوط افقی روی پیشانی شکل می گیرند.

باید توجه داشت که حالت های چهره در تشکیل چروک های ظریف هم مؤثر است. چین افتادن پوست ظریف پلکها هنگام نیمه باز نگه داشتن چشم با بلند کردن ابروها مشهود است.

شل شدن و افتادگی پوست

ترکیب اثرات کاهش ضخامت و استحکام پوست و نیز کاهش ضخامت لایه چربی زیرپوستی سبب شل شدن و افتادگی پوست می شود. نیروی جاذبه پوست شل را بیشتر به سمت پایین می کشد. به علاوه، کاهش بافت استخوان در حدود ۶۰ سالگی آغاز می شود.

خورده شدن فک پایین و استخوانهای گونه نیز ظاهر شل پوست صورت را شدت می بخشد.

کاهش انقباض عضلانی پایه

فقدان کشش عضلانی پایه ظاهری شل به پوست صورت می دهد.

دستکاری در پیری پوست

روند پیری پوست به طور کامل شناخته نشده و در حال حاضر راه قطعی برای جلوگیری از این روند وجود ندارد. با این حال، برای پیشگیری و کاهش این تأثیرات می توان چند راه عملی در پیش گرفت:

  • تماس با اشعه آفتاب را به حداقل برسانید،
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید
  • از کشیده شدن غیر ضروری پوست جلوگیری کنید،
  • عادت های حالتی چهره را در صورت لزوم تغیر دهید
  • برای زنان بعد از بانگی درمان جایگزینی هورمونیا را به کار ببرید
  • محصولات موضعی خاصی را به کار ببرید
  • از نظر جسمی و عاطفی سالم تر زندگی کنید.

اجتناب از اشعة آفتاب

قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید سبب مشکلات زیر می شود:

  • آسیب تخریبی به رشته های الاستین پوسته
  • القای تومورهای پوستی، خوش خیم و بدخیم
  • تغیر پیگمانتاسیون پوست.

از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب باید اجتناب کرد. با توصیه می کنیم علاوه بر محدود کردن زمان قرار گرفتن در فضای باز در حد متعادل از کلام و ضد آفتاب ها نیز استفاده کنید

توجه! عینک های آفتابی از آسیب ناشی از نفوذ اشعه ماوراء بنفش به چشم ها جلوگیری می کند. به علاوه، از واکنش اجتناب ناپذیر نیمه باز نگه داشتن چشم که در نور آفتاب اتفاق می افتد – پیشگیری می کنند، نیمه باز نگه داشتن طولانی و مکرر چشم ممکن است چروک های نوع «پنجه کلاغی را افزایش دهد؛ بنابراین، استفاده از عینک های آفتابی را قوية توصیه می کنیم.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن هم روی سلامتی کلی فرد و هم روی زیبایی پوست و هم کاهش پیری پوست مؤثر است. ما در این جا سایر خطراتی را که سیگار برای سلامتی ایجاد می کند – مثل بیماری های عروقی، ریوی، قلبی و مغزی – توضیح نمی دهیم.

آسیب پوستی ناشی از سیگار

نیکوتین سبب انقباض عروقي میشود که خویرسانی طبیعی به پوست را کاهش می دهد.

سایر مواد سمی موجود در دود ممکن است از طریق تماس مستقیم به تخریب لایه خارجی پوسته شوند.

جذب این مواد سمی و ورود آنها به پوست از راه گردش خون رشته های کلاژن و الاستین را تخریب می کند.

دود همچنین ممکن است سبب خشکی و تحریک پوست شود که در دراز مدت به پوست و آسیب و پیری پوست وارد می کند.

قرار گرفتن در معرض دود برای چشم آزاردهنده است و سبب پلک زدن مکرر میشود که به نوبه خود منجر به ظهور چین هایی از نوع پنجه کلاغی میشود.

ساپر اثرات شد زیبایی سیگار کشیدن

لک شدن انگشت ها و دندانها

بعد از جراحی های پلاستیک مثل کشتن صورت با پیگا بهبودی به تأخیر می افتند و بهبود مؤثر مانند فیرسیگاری ها اتفاق نمی افتد این امر احتمالا به دلیل تخریب عروق خونی است.

در سال ۱۹۹۲ در مجله اپیدمیولوژی آمریکا مقاله ای با این عنوان جاپ شد: «آیا سیگار گنبدن شما را پیر و زشت می سازد؟ پاسخ خیلی کوتاه است: بله!

پیشگیری از کشش غیر ضروری پوست

حاملگی مثالی از این مورد است: کشش تدریجی پوست شکم در مدت حاملگی منجر به افزایش سطح پوست می شود. پوست اضافی در اثر کشش تدریجی پوست شکل میگیرد بعد از زایمان پوست ممکن است سستائر و شل تر به نظر برسد. در زنان جوان تر پوست انعطاف پذیرتر است، به همین دلیل تأثیر واقعی حاملگی روی پوست حداقل است.

افزایش دهنده های سطح بافتی، اثرات کشش پوست

استفاده از افزایش دهنده های سطح پوست در جراحی پلاستیک نمادی از این دیدگاه است افزایش دهنده سله کبسه با بادکنکی است که از مواد خنثی ساخته و با آب پر میشود. این روش در نواحی مورد استفاده قرار می گیرد که در آنها با فقدان پوست مواجه هیم، این عمل در طب در موارد متنوعی از جمله مقدمات ناشی از ضربه سوختگی و بیماری هایی خام صورت میگیرد جراح نیاز به پوست اضافی دارد تا نواحی قافذ پوست را بپوشاند. برای به دست آوردن پوست اضافی، گسترش دهنده زیر پوست بیمار و مجاور ناحية نافد پوست کاشته میشود. این کار منجر به افزایش سطح پوست سالم می شود که بعدها برای پوشاندن شاحبة فاقد پوست به کار میرود.

طی یک دوره چند هفته ای، آب بیشتری داخل افزایش دهنده سطح کاشته شده تزریق می شود و حجم را افزایش می دهد. در نتیجه، پوست روی آن کشیده می شود و سطح آن به تدریج افزایش می یابد.

به انساع دهنده پوستی از بدن بیمار برداشته می شود. بعد از برداشتن پوست اضافی شل می ماند و در صورت لزوم می توان از آن برای پوشاندن نواحی مجاور استفاده کرد.

ایده اصلی در استفاده از اتساع دهنده پوستی این است کشش تدریجی پوست با افزایش سطح پوسته تولید پوست اضافی ميکند.

اهمیت مطلب از دیدگاه زیبایی این است که کشیدن پوست چه ندریجی و چه ناگهانی ولی به طور مکرر سبب افزایش سطح پوست می شود. وقتی این روند به دلیل طبی انجام نگیرد، پوست برای پوشاندن سطوح مجاور استفاده نمی شود و شل و چین خورده باقی می ماند. مفهوم این مطلب از نظر زیبایی واضح است: از کشیدن غیر ضروری پوست باید اجتناب کرد.

حالت های غیر ضروری چهره سبب کشش غیر ضروری پوست می شود و باید از آن پرهیز کرد ورزشی عضلات نیز سبب کشیده شدن غیر ضروری پوست می شود و این عقیده که این ورزش ها برای پوست صورت مفیدند، عقیدهای نادرست و خرافی است. چنین ورزش هایی ممکن است روند چین خوردگی پوست  و پیری پوست را واقعا تشدید کنند. حتی وقتی محصولات زیبایی پوست را به کار می برید، این عمل را خیلی به آرامی انجام دهید و از کشیده شدن پوست اجتناب کنید.

همین اصل در مورد تغییرات ناگهانی در وزن نیز صادق است. اضافه کردن وزن زیاد همراه با افزایش مقدار چربی زیر پوستی سبب کشیده شدن پوست ناحیه ای می شود که ضخامت آن افزایش یافته است

با کاهش وزن پوستی که قبلا کشیده شده بود شل می شود و پوست اضافی چروک می خورد. بنابراین، برای اجتناب از کم و زیاد شدن مکرر وزن باید از رژیم غذایی متعادلی پیروی کرد.

یک نکته دیگری

مطرح شده است که خوابیدن روی یک طرف سبب کشیده شدن صورت در جهت معیني می شود (بر اثر نیروی جاذبه)، لذا چین های مویی روی گونه و پیشانی تشکیل می شود. بنابراین، خوابیدن به پشت بهتر است. از نظر بیولوژیکی این قضیه تا حدي منطقی است ولی اثبات دقیق آن مشکل است. هیچ مطالعه پزشکی در این مورد انجام نشده است و به دلیل مشکلات اجرای آن و دوره طولانی پیگیری بعید است در آینده نیز چنین مطالعه ای انجام شود.

تغییر در عادات فردی

همان طور که قبلا توضیح داده شد، وقتی بیماران را در حین گفتگویی که با حرکات چهره همراه است زیر نظر بگیریم، درک این که چرا خطر ط حالتي چهره تشکیل می میرند، آسان است.

حالت چهره و چیزها، فلج یکطرفه

شاهد دیگری بر این که حالات چهره عجب چین و چروک می شوند وجود داردا در کسانی که دچار فلج یکطرفه می شوند، بعد از چند سال طرف تلجئدة سورت جوان تر به نظر می رسید. در مقابل، قسمتی از صورت که حرکات و حالانه ترمال دارد با گذشت زمان دچار چین و چروک می شود.

چه می توان کرد؟

قطعا هدف ایجاد صورت بی حس و حالت نیست. از طرف دیگر، قصد ما بی حرکتی کامل اعضای صورت نيست. حالات طبیعی و خطوط حالتی ویژگی های منحصر به فرد چهره را ایجاد می کنند. شخصیث، خصوصیات و پیشینه هر کسی در حالتها و خطوط چهره اش تعریف می شود.

برخی پیشنهاد می کند که در حین مکالمات عادی از نشان دادن خیلی شدید حالات چهره پرهیز کنیم تا از تشکيل خطوط حالتی غیر ضروری در طول زمان جلوگیری شود.

درمان جایگزینی با هورمون (HRT)

در خلال سال های باروری در زنان از تخمدان ها استروژن آزاد می شود. این هورمون به وضوح در ابعاد ظاهری نرم، شاداب و جوان در پوست نفتی دارد. با فرا رسیدن بانگی سطح استروژنی که از تخمدانها آزاد می شود کاهش می یابد. بنابراین، علاوه بر اثرات کلی یائسگی، اثرات تخریبی پیش رونده در ظاهر و عملکرد پوست ایجاد می شود.

امروزه متخصصان زنان درمان جایگزینی با هورمون (HRT) تجویز می کنند، درمان جایگزینی می تواند به صورت خوراکی باشد، مثل قرص با برچسب های حاوی هورمون که به پوست می چسبند. از مزایای این درمان پیشگیری از گرگرفتگی، خشکی واژن، کاهش علایم افسردگی، خستگی و نیز کاهش بیماری های قلبی عروقی و استئوپروز (پوکی استخوان) است.

مطالعات متعدد تأثیرات پوستی HRT و استروژن را به اثبات رسانده اند. گزارش شده است که این درمان تا حدی از کاهش محتوای کلاژن در پوست – که بعد از یائسگی حادث می شود – پیشگیری می کند. به علاوه، HRT ممکن است تجمع ناخواسته چربی زیرجلهی در نواحی مختلف بدن را که با روند پیری همراه است، به تاخیر اندازد.

استفاده از محصولات هورمونی باید برای هر زن به طور مجزا تعین و بر اساس وضعیت پزشکی خام او سنجیده شود و در همه موارد باید با پزشک مشورت کرد.

توجه داشته باشید که تعداد زیادی از فرآورده های موضعی زیبایی حاوی هورمون هستند و بر همین اساس روی خواص ضد پیری پوست تبلیغ می شود. این فرآورده ها حاوی استروژن با غلظت های بسیار پایین هستند. به همین دلیل هم جزء مواد آرایشی طبقه بندی می شوند و برچسب دارویی به آنها تعلق نمی گیرد. از لحاظ علمی به اثبات نرسیده است که این فرآورده های حاوی هورمون تأثیر مثبتی روی پوست داشته باشند و بیشتر درماتولوژیست ها آنها را توصیه نمی کنند، این نوع درمان در تضاد کامل با HRT است که در آن هورمون غلظت بیشتری دارد، به داخل خون جذب می شود، به شکل ترص با برچسب های حاوی هورمون مصرف و عمدتا برای زنان یائسه مفید محسوب می شود. HRT از نظر زیبایی نیز برای زنان یائسه مفید است.

استفاده از فراورددهای خاص موضعی تلا پیری پوست – چه مربوط به سن و چه در اثر آفتاب برگشت ناپذیر در نظر گرفته می شد، در چند سال گذشته فرآورده های جدید متعددی ساخته شده که روند پیری را تحت تأثیر قرار می دهند و انقلابی در عرصه زیبایی پوست ایجاد کرده است  و پیری پوست را کاهش می دهد. این محصولات عبارتند از

  • اسیدهای رتینوئیک،
  • اسیدهای آلفا هیدروکسی

تا همین اواخر، همه محصولاتی که به نام موثر روی پیری در مورد آنها تبلیغ میشد، فقط بر اساس افزایش رطوبت عمل می کردند، مرطوب کننده ها میزان آب پوست را می افزایند و به پوست ظاهری شاداب تر، متورم و درخشان تر می دهد و ظهور چروک های ظریف را هر چند مونت کاهش می دهند.پیری پوست

آیا مرطوب کننده ها از پیری پوست جلوگیری می کنند؟

برخی از فرآورده های مرطوب کننده به نام معکوس کننده پیری پوست و «ضد پیری، به فروش می رسند. با این حال، تأثیر مرطوب کننده ها در پیشگیری از روند پیری پوست چه ناشی از سن بالا باشد و چه قرار گرفتن در معرض آفتاب هنوز به اثبات نرسیده است. با همه اینها استفاده از ترکیبات مرطوب کننده فوایدی دارد:

  • از آسیب پوستی ناشی از خشکی بیش از حد پیشگیری می کند.
  • لایه چرب ناشی از این ترکیبات روی سطح پوست آن را از قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مختلفی مثل ذرات دوده، آلودگی و غبار حفظ می کند.
  • وقتی پوست به خوبی مرطوب شده باشد موقتا نرم تر و شاداب تر به نظر می رسد و از آنجایی که قدری آبدار است، ظاهرا چروک های ظریف آن صاف و محو می شوند. منافذ قدری کوچک تر به نظر می رسد، زیرا پوست اطراف آنها متسع شده است تبلیغاتچی ها از این بهبود موقتی بهره برداری و ادعا می کنند که انواع مختلف فرآورده های مرطوب کننده خواص ضد پیری دارند. حفاظت پوست از عوامل محیطی و پیشگیری از آسیب ناشی از خشکی بسیار مهم است و بدون شک افت ظاهر و کیفیت پوست صورت را به حداقل می رساند. مرطوب کننده ها برای پوست های نرمال و خشک توصیه می شوند و در پوست های چرب استفاده از آنها لزومی ندارد.

زندگی سالم از لحاظ جسمی و روانی

زندگی سالم به وضوح وضعیت کلی سلامتی فرد را بهبود می بخشد. این امر پوست را نیز شامل می شود که ارگان منحصر به فردی در بدن انسان است. اصطلاح ازندگی سالم» شامل موارد زیر است:

  • فعالیت جسمانی
  • ساعات خواب منظم
  • رژیم غذایی سالم و متعادل
  • وضعیت روانی و عاطفی سالم

این موارد جسم را به طور کلی و پوست را به ویزه تحت تأثیر قرار می دهد.

فعالیت جسمانی

فعالیت جسمانی سلامت را ارتقا می بخشد. در حین فعالیت چیمانی جریان خون در پوست افزایش می یابد که رنگ قرمز گلی ایجاد می کند. در دراز مدت این امر ظاهر پوست را بهبود می بخشد.

خواب

بعد از یک شب بی خوابی چشم های قرمز و حلقه های تیره اطراف آن منظره آشنایی هستند و باید از آن اجتناب کرد. منطقی است که فرض کنیم در دراز مدت بی خوابی ممکن است سبب آسیب تجمعی به ظاهر پوست شود.

رژیم غذایی سالم و متعادل

در مورد اهمیت باقی ماندن در وزن ثابت قبلا صحبت شد. فرد باید از نوسانات وزنی اجتناب کند. به علاوه، کمبودهای تغذیه ای با بیماری های پوستی و پیری پوست ارتباط تنگاتنگ دارند. برای مثال، کمبود شدید ویتامین C سبب اسکوروی می شود. این بیماری با علایمی نظیر خونریزی زیر پوست، تورم و خونریزی لثه ها که در نهایت منجر به ریزش دندان ها می شود و نیز اختلال در توانایی ترمیم زخمها تظاهر میکند. مثال دیگر بیماری پلاگر است. این بیماری پر اثر کمبود ویتامین B ایجاد می شود و مشخصه آن ظهور بثورات پوستی ملتهب در آن نواحی است که در معرض آفتاب قرار دارد.

سایر کمبودهای تغذیه ای ممکن است خود را به شكل ضایعات پوستی مختلفی نشان دهند که عبارتند از: فقدان سایر ویتامین ها، پروتئین ها، اسیدهای چرب و عناصری که مقدار آنها در بدن ناچیز است مثل آهن و روی. هر چند بیماری فقط در صورت نقدان خیلی شدید ظاهر می شود، منطقی است که فرض کنیم کمبود جزئی و پایدار ممکن است منجر به تخریب تجمعی شود و باید از آن اجتناب کرد. بنابراین، ما رژیم غذایی متعادل متشکل از همه گروههای غذایی و نیازهای ویتامینی را توصیه می کنیم. در دهه گذشته توجه زیادی به ویتامین هایی معطوف شد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. اینها عبارتند از:

  • ویتامین C
  • بتاکاروتن
  • ويتامين E ( آلفا توکوفرول).

فرض بر این است که این مواد رادیکال های آزاد اکسیژن را که سبب آسیب بافت بدن می شود، به دام می اندازند.

رادیکال های آزاد اکسیژن چه هستند؟

رادیکال های آزاد اکسیژن مشتقات فرعي حاصل از تغییرات شیمیایی مولکول های اکسیژن هستند. این مواد به طور طبیعی مرتبا در بافت های بدن تولید می شوند. تولید این رادیکال های آزاد در بدن در پاسخ به برخی شرایط – نظیر نور آفتاب، اشعة X. سیگار کشیدن و آلوده کننده های محیطی – به شدت افزایش می یاید.

رادیکال های آزاد به غشاء سلولی و DNA آسیب می رسانند، بسیاری از ترکیبات بیوشیمیایی داخل سلول را تغییر می دهند و به نظر می رسد که نقش مهمی در ایجاد بیماری های قلبی عروقي و سرطانها دارند. دانشمندان بر این باورند که رادیکال های آزاد اکسیژن با اثر تدریجی و تجمعي خود روند پیری را در دستگاههای مختلف بدن تشدید می کنند.

ویتامین E ویتامین C و بتاکاروتن قادرند رادیکال های آزاد اکسیژن را به دام بیندازند. مطالعاتی برای اثبات این که آیا مصرف این ویتامین ها به صورت مکمل های غذایی بروز سرطان ها و بیماری های قلبی – عروقی را کاهش می دهند، انجام شده است. به رغم مقالاتي که در دفاع از این نظریه منتشر شده، این امر هنوز مورد بحث است. به همین ترتیب، این که ویتامین مکمل کیفیت پوست را بالا می برد و رباعث کاهش پیری پوست می شود هنوز به اثبات نرسیده است.

سلامت روانی – عاطفی

ارتباط بین سلامت روان و سلامت عمومی بدن هزاران سال پیش به اثبات رسیده است وضعیت روانی و عاطفی فرد ممکن است تظاهر بیرونی داشته باشد و مثلا به صورت رنگ پریدگی یا برافروختگی پوست نمایان شود. عواطني نظير خشم، اضطراب پا ترس سبب سرد شدن نوک انگشتان می شوند. بنابراین، اضطراب طولانی ممکن است سبب تخریب کیفیت و سلامت پوست شود.

پیاری بیماری ها، از جمله بیماری های مختلف پوست، ارتباط تنگاتنگی با استرس های روانی دارند و ممکن است متعاقب اختلال در سلامت روانی بیمار تشدید شوند، مثلا می توان به آکه، درماتیت آتوپیک، پوریازیسی و سایر بیماری ها اشاره کرد خطوط حالتی چهره حاکی از نگرانی و غم به تدریج روی صورت ایجاد و تثبیت می شوند. . ما جزئیات این موضوع را باز نخواهیم کرد، نوشته های فراوان در این ارتباط منتشر شده است. خلاميه، زندگی شاد داشتن ممکن است مؤثر باشد و مسلما مضر نخواهد بود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *