#


تلخ شدن دهان نشانه چیست؟

26 فوریه 2019 بدون نظر 1898 بازدید

تلخ شدن دهان نشانه چیست؟

نارسایی چشایی یا تلخ شدن دهان به علت خشکی دهان ایجاد می گردد و با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان می توان ان را از بین برد.

 چه عواملی سبب تلخ شدن دهان میشود و چطور می توان آن را رفع کرد؟

گاهی در دهان احساس یک مزه تلخی ایجاد می شود که این مزه را با خوردن شیرینی هم نمی توان از بین برد ، تلخ شدن دهان به عوامل گوناگونی بستگی دارد و می ‌توان این تغییر در مزه دهان را با بعضی کارها از بین برد. یک مزه تلخ یا بد در دهان می تواند در مقابل غذاهای تند و ترش یک واکنش طبیعی باشد. طعم  یک حس پیچده است که می تواند دلایل مختلفی از جمله حاملگی، بهداشت ضعیف دهان و دندان و خشکی دهان باشد که با داروهای ساده خانگی می‌توان یک طعم تلخ مداوم در دهان را درمان و کنترل کرد.

تلخ شدن دهان

 علائم و نشانه های طعم تلخ در دهان

طعم و مزه تلخ درمیان پزشکان به نارسایی چشایی مشهور است .این همان مزه بدی است که می تواند مدت ها نیز ادامه داشته باشد.

افراد که دچار این مشکل اند  ممکن است یک طعم همیشگی ناخوشایند را به طور همیشگی تجربه کنند که اغلب یکی از موارد زیر است:

  • شور
  • تلخ
  • پاسخ
  • فلزی

این طعم تلخ در دهان حتی بعد از مسواک زدن هم می تواند ادامه پیدا کند. شاید بتوان این طعم را برای مدت زمان کوتاهی در دهان از بین برد اما دوباره بعد از یک مدت زمان ان را احساس خواهید کرد.

علت تلخ شدن دهان

طعم تلخ دهان را ان قدرها میان مردم جدی نمی گیرند اما با این حال علائم می‌توانند باعث تحریک و یا به هم خوردن رژیم منظم غذایی فرد و یا خشک شدن دهان شود و یا اینکه فرد نمی تواند از زندگی خود لذت کافی را ببرد. موارد زیر می تواند در دهان طعم تلخی را ایجاد کنند.

دهان خشک :اگر به اندازه کافی بزاق دهان ترشح نشود دهان خشک شده که از آن به عنوان خشکی دهان نیز یاد می کنند .بزاق دهان باعث کم شدن باکتری های دهان شده و کم شدن ان پس نیز باعث افزایش باکتری های دهان خواهد شد.

افرادی که مبتلا به خشکی دهان حس ناخوشایند چسبناکی را به انسان می دهد که این می تواند از عوامل مختلفی مانند مصرف مواد مخدر و یا اختلالات از پیش باقیمانده یک فرد و یا مصرف داروها باشد یک فرد هم چنین با داشتن گرفتگی بینی دهان خشک را احساس می‌کند زیرا  با تنفس از دهان ،دهان خشک شده و افراد مبتلا به این باید برای درمان به پزشک مراجعه کند.

مسائل مربوط به دهان و دندان : یکی از علل دیگری که باعث می‌شود تا یک طعم تلخ در دهان داشته باشید کمبود بهداشت دهان و دندان است. علاوه بر این بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند باعث بروز  عفونت های لثه  و بیماری های لثه یا ورم لثه نیز شود نحوه مسواک زدن و نخ دندان می‌توان بسیاری از مسائل مربوط به دهان و دندان را از بین برد و یا از ان جلوگیری شود .

بارداری :اغلب زنان باردار طعم تلخ یا طعم فلزی را در سه ماه اول بارداری خود تجربه می کنند .نوسانات هورمون های بدن در دوران بارداری و تاثی ان بر حواس باعث می شود تا طعم بعضی از غذاها غیرقابل تحمل شود .مزه ها هر چه از سه ماه اول بارداری جلوتر رویم کم تر خواهد شد.

 عوامل مهم تلخ شدن دهان

سندرم سوزش دهان :سندروم سوزش دهان از جمله عواملی است که باعث سوزش در دهان می شود . این احساس می‌تواند متفاوت باشد اما بیش تر افراد که این مشکل را تجربه می‌کنند گفته اند که مانند خوردن فلفل های تند است.

سندروم سوزش دهان علائمی دارد که این علائم ممکن است به صورت مزمن و همچنین طولانی مدت باشد برخی از افراد که به این سندروم مبتلا می‌شوند د رخوردن و یا اشامیدن دچار مشکل می شوند و در بعضی دیگر از افراد نیز ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکنند.

یائسگی :اغلب زنانی که در معرض یائسگی قرار می گیرند طعم تلخی دهان خود را تجربه می کنند که این عارضه به خاطر کاهش سطوح استروژن در بدن می باشد و از طرفی هم ممکن است به علت خشکی دهان این طعم تلخ در فرد به وجود می اید .

 علت تلخ شدن دهان چیست؟

برفک دهان :لکه های سفید روی زبان دهان و گلو ممکن است حاکی از یک عفونت و یا مخمر باشد، همچنین این عفونت ها می‌تواند باعث بروز طعم تلخ در دهان شود و تا زمانی که این عفونت درمان نشود این طعم تلخ ادامه خواهد داشت.

رفلاکس اسید :یکی از دلایل تلخی در دهان ممکن است بیماری رفلاکس اسید معده باشد. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه یا اسفنکتر در بالای شکم ضعیف شود که خود از جمله عواملی است تا صفرا و اسید به داخل لوله غذا برسد و در آن جا به رشد ادامه دهد.این بیماری باعث سوزش در قفسه سینه یا شکم می‌شود و باعث می شود تا یک طعم تلخ یا فاسد را در دهان به وجود اید .

دلایل تلخ شدن دهان را بدانید :بالا بودن  استرس و اضطراب می تواند تغغیراتی را در احساس فرد برای طعم تلخ ایجاد کند .هم چنین اضطراب می‌تواند باعث خشکی دهان نیز گردد که بیش تر اوقات با طعم تلخ همراه است.

آسیب عصبی: عصب ها نیز مانند سایر حواس ما جوانه های طرح را مستقیما به اعصاب مغز متصل می کنند آسیب به اعصاب سبب می‌شود تا در نحوه برخورد فرد با تنها تغییراتی ایجاد شود آسیب عصبی می تواند از یک آسیب سر یا عوامل دیگری باشد که عبارتند از:

  • بیماری صرع
  • فلج بل
  • جنون
  • تومورهای مغزی
  • داروها و مکمل های خوراکی
  • مولتیپل اسکلروزیس

داروهای خاص ، درمان های پزشکی و انواع مکمل ها ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود فرد برای اطلاع از داروهایی که مصرف می‌کند باید با پزشک خود مشورت نمایند .

عادتم تلخ در دهان به دلایل زیر:

  • داروهایی که ممکن است منجر به تلخی دهان شود
  • برخی داروهای قلبی
  • ویتامین هایی که حاوی مواد معدنی یا فلزاتی مانند آهن روی و مس هستند
  • برخی از آنتی بیوتیک های خاص
  • داروهای لیتیوم

بیماری ها

برخی از بیماری ها از جمله عفونت های سینوسی و سرماخوردگی نیز می توانند منجر به تلخی در دهان شود .در هنگام این بیماری ها بدن پروتئین التهابی ای را که برای جذب سلول های مضر می فرستد کیم پروتئین ها ممکن است  برروی حواس چشایی و زبان تأثیر بگذارند و باعث  شوند تا فردطعم تلخی را در دهان احساس کند.

درمان سرطان :افرادی که در معرض درمان‌های سرطانی قرار می گیرند ممکن است در هنگام نوشیدن و یا خوردن غذا یک طعم خاص و تلخ مانندی را در دهان خود احساس کنند. پرتودرمانی و شیمی درمانی سبب تحریک جوانه های طعم در اغلب افراد می شود و ممکن است حتی با خوردن چیزهای ساده ای مانند آب معدنی یا نان این اتم تلخ یا ناخوشایند را احساس کنند.

 درمان های خانگی که ممکن است طعم تلخ در دهان را کاهش دهند

  • جویدن آدامس هایی که بدون قند هستند باعث ماندن بزاق دهان می شود و مانع از تلخ دهان شدن می گردند.
  • با کاهش مصرف الکل و دخانیات از تلخ شدن دهان خود جلوگیری کنید.
  • با مصرف مقدار زیادی از اب در طول روز از تلخی دهان جلوگیری کنید.
  • مراقبت های منظم و درست از دهان و دندان مانند مسواک زدن و دهان شویه های ضد باکتری و استفاده از نخ دندان به صورت منظم مانع از تلخ شدن دهان می شوند.
  • جلوگیری از عواملی که باعث ایجاد رفلاکس اسید معده می‌شوند مانند خوردن غذاهای تند یا چرب از اتاقی دهان ممانعت می کند.
  • با شستشوی دهان توسط یک قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط در یک لیوان آب از تلخی دهان خود جلوگیری کنید.
  • در هنگام مسواک زدن مقداری پودر جوش شیرین را روی مسواک بریزید و بعد خمیر دندان را روی آن قرار دهید سپس حدود ۳ دقیقه دندان‌ها و زبانتان را به طور کامل با آن شستشو دهید انجام این کار دو بار در روز سبب از بین رفتن تب تلخ شدن دهان می گردد.
  • برای از بین بردن تلخی دهان می توانید مرکبات مصرف کنید زیرا مرکبات باعث افزایش بزاق می‌توانند طعم تلخی دهان را از بین ببرند.
  • پس از هر وعده غذایی خوردن حداقل یه قاشق چای خوری دارچین باعث از بین رفتن تلخی دهان می شود.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *