#


تبخال و راه هایی برای درمان آن

11 ژوئن 2019 بدون نظر 1497 بازدید

تبخال و راه هایی برای درمان آن

تبخال که به تب تاول مشهور است در اطراف لب و یا بینی و چانه دیده می شود. تبخال به صورت کلی نوعی عفونت محسوب می شود و توسط ویروسی به نام هرپس به وجود می آید. این بیماری بسیار مسری است به خصوص در زمانی که هنوز تاول های آن حالت مایع مانند دارند . ویروس تبخال همیشه هم تبخال ایجاد می کند و ممکن است تا مدت ها غیرفعال باشد .

از جمله عواملی که ممکن است باعث فعالی شدن این ویروس و ایجاد تبخال شود شامل استرس ، تغییرات هورمونی ، تب ، آسیب های پوستی است و یا هم ممکن است فردد مدت زمان بسیار زیادی را در مقابل آفتاب بایستند و درنهایت نیز اینویروس به آفتاب واکنش نشان دهد و باعث شیوع آن شود.

همان طور که گفتیم این بیماری مسری است و از راه بزاق دهان و یا تماس مستقیم می تواند به طرف مقابل منتقل شود حتی اگر طرف مقابل اصلا این ویروس فعال را ننداشته باشد . گسترش یافتن این بیماری ناشی از پلاکت هایی است که در اطراف دهان وجود دارد . به صورت کلی شاید چند روز قبل از این که تب خال ظاهر شود حتما احساس سوزش خواهید کرد. درنهایت نیز تبخال ظاهر می شود و در ابتدا متورم می شود بعد از آن نیز حالت پوسته پوسته پیدا می کند .

تبخال در زمان یک هفته و یا کمی بیش تر از بین خواهند رفت و اما شما می توانید تنها با استفاده از درمان های خانگی زودتر از شر تبخال ها راحت شوید .

درمان های خانگی برای ویروس تبخال

در ادامه این مطلب به بررسی درمان های خانگی برای درمان این بیماری می پردازیم .

استفاده از یخ

با استفاده از یخ می توانید قرمزی و درد تبخال را تا حدودی کم کنید . برای این کار می توانید یک تکه یخ را درون یک دستمال قرار دهید و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی تبخال قرار دهید . این کار را باید هر سه و یا چهار ساعت انجام دهید تا بتواند موثر واقع شود .

سیر

سیر به صورت کلی دارای خاصیت ضد باکتری و ضد ویروس است که می تواند برای درمان تبخال نیز موثر واقع شود . هم چنین سیر دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند ورم تبخال را تا حد بسیار زیادی کم کند . برای درمان یک سیر را نصف کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را روی تب خال قرار دهید .این کار را می توانید در هر روز ۳ تا ۵ بار انجام دهید .

زمانی که برای درمان از سیر استفاده می کنید احساس سوزش بسیار زیادی را باید تحمل کنید و اما این سوزش زودگذر خواهد بود و به زودی از بین خواهد رفت.

استون

شاید باور نکنید که استون که برای درمان تبخال بتواند موثر باشد و اما بسیاری از افراد از این روش استفاده کرده اند و این روش بسیار موثر واقع شده است . استون کمک می کند تا تبخال به سرعت خشک شود . برای درمان یک تکه از پنیه را به استون آغشته کنید و روی تبخال بگذارید. این راه را چند بار در هر روز تکرار کنید تا بتوانید نتیجه بگیرید .

پراکسید هیدروژن

از این ماده می توان برای خشک کردن تبخال و هم چنین ضدعفونی کردن آن استفاده کرد . برای درمان تنها لازم است تا یک تکه از پنبه را به پراکسید هیدوژن از نوع سه درصد آغشته کنید و چند دقیقه روی آن قرار دهید .این کار را باید هر چند ساعت یک بار انجام دهید تا موثر واقع شود .

ریشه شیرین بیان

این گیاه هم می تواند برای درمان و هم برای جلوگیری از ویروس تبخال موثر واقع شود . ریشه شیرین بیان دارای ماده ای به نام گلیکیرهیزن است که خاصیت ضد التهابی دارد. برای درمان باید یک قاشق از پودر ریشه شیرین بیان را با نصف قاشق آب مخلوط کنید . این ماده را روی پنبه بریزید ودرنهایت روی تبخال بگذارید . این درمان باید در طول روز چند بار انجام شود .

اگر برای ابتلا به این بیماری مستعد هستید می توانید از این گیاه به صورت مداوم استفاده کنید تا از ابتلا به ان جلوگیری کنید . البته اگر فشار خون بالایی دارید از این گیاه استفاده نکنید زیرا این گیاه خود باعث بالارفتن فشار خون می شود و بسیار خطرناک خواهد بود .

لیزین

برای درمان ویروس تبخال می توانید از لیزین استفاده کنید. این ماده دارای خاصیت ضد ویروسی است . لیزین نوعی اسید آمینه بسیار قوی است که به توقف فعالیت اسید آمینه دیگری به نام آرژنین کمک می کند و هم چنین ویروس هرپس را نیز متوقف می کند.

برای درمان بهتر است روزی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰میلی گرم از این محلول را استفاده کنید تا ویروس تبخال در بدن به صورت کامل متوقف شود . در صورت شیوع این ویروس سه بار در هر روز از آن استفاده کنید . لیزین به صورت کرمهم موجود است و اما نوع خوراکی آن اثر بسیار بیش تری دارد. در موراد طبیعی مانند شیر ، گوشت ، پنیر ، سویا و سایر غذاهایی که دارای پروتئین اند لیزین بسیار زیادی وجود دارد .

بادرنجبویه

می توانید برای درمان ویروس تبخال از برگ های خشک شده بادرنجبویه استفاده کنید . این گیاه می تواند سوزش و ناراحتی حاصل را نیز از بین ببرد و باعث خواهد شد تا ویروس بیش تر از آن که هست گسترش پبدا نکند . این گیاه دارای دو ماده تانین و پلی فنولیک است که خاصیت ضد ویروسی دارد.

برای استفاده از این ماده باید یک و یا دو قاشق از برگ های خشک شده این ماده را در آب داغ بریزید و بگذارید تا در زمان ده دقیقه دم بکشد سپی می توانید آن را بنوشید . می توانید از این دم نوش سه و یا چهار لیوان را استفاده کنید . علاوه بر دم نوش روغن این گیاه هم وجود دارد که می توانید آن را مستقیما برای از بین بردن ویروس تبخال استفاده کنید.

شیر سرد

شیر خالص دارای ماده ای به نام ایمیونوگلوبولین است که می تواند از ویروس تبخال جلوگیری کند . هم چنین شیر دارای نوعی چربی به نام منوکاپرین است که می تواند احساس سوزش ناشی از آن را از بین ببرد . برای درمان می توانید تکه ای پنبه را داخل شیر قرار دهید و ده دقیقه آن را در محل آسیب دیده قرار دهید . این کار را بهتر است روزی دو و یا سه بار انجام دهید . البته می توانید شیر خالص را بنوشید زیرا شیر خالص دارای لیزین است و می تواند برای از بین رفتن تبخال بسیار موثر است .

اکیناسه

این گیاه بسیار قوی است که می تواند باعث تقویت شدن سیستم ایمنی شود. این گیاه دارای خاصیت های ضدویروسی دارد . برای درمان ویروس تبخال استفاده از این گیاه بسیار موثر است .می توانید به صورت مستقیم از عصاره اکیناسه استفاده کنید . هم چنین این امکان وجود دارد که چای این ماده را نیز بنوشید. البته به هیچ عنوان نباید از این ماده به مدت طولانی استفاده کنید. استفاده از آن ها نباید بیش تر از هشت هفته صورت گیرد برای مصرف این ماده بهتر است با پزشک مشورت کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضدویروسی دارد و می تواند برای درمان تبخال مورد استفاده قرار بگیرد. یک قاشق از این ماده را با سه قاشق آب مخلوط کنید و تکه ای پنبه را به ان آغشته کرده و روی محل قرار دهید . این کار را روزی سه بار انجام دهید تا بتواند موثر واقع شود . اگر از این ماده استفاده کردید و بهبودی برای شما حاصل نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

چای کیسه ای

چای کیسه ای دارای اسید تانیک است که می تواند برای درمان ویروس تبخال بسیار اهمیت داشته باشد . هم چنین به صورت کلی چای دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ویتامین است که برای بهتر شدن زخم ها بسیار موثر است .برای این کار یک چای کیسه ای را در داخل آب گرم قرار دهید و بعد از مدتی آن را بردارید تا خنک شود و بعد از آن به مدت ۵ دقیقه آن را روی محل آسیب دیده بگذارید . این کار را در بازه زمانی سه و یا چهار روز و هر بار به مدت پنج یا شش بار انجام دهید .

آلوئه ورا

از روش های بسیار تاثیرگذاری که باعث درمان ویروس تبخال می شود استفاده از آلوئه ورا است . این ماده دارای خاصیتی است که می تواند با عفونت ها مقابله کند . علاوه برآن می تواند برای درمان تورم و التهاب نیز بسیار موثر باشد . برای درمان ژلی که در برگ های این گیاه وجود دارد را بیرون آورید و  آن را روی محل آسیب دیده قرار دهید سپس مدتی صبر کنید تا این ژل خشک شود و سپس آن را با آب گرم بشویید .این کار را می توانید در هر روز سه و یا چهار بار انجام دهید .

خمیردندان

خمیردندان دارای موادی مانند جوش شیرین ، الکل و هیدروژن پراکسید است که می تواند کمک کند تا ویروس تبخال به سرعت از بین برود . برای درمان در ابتدا لازم است تا مقداری از خمیردندان را روی محل آسیب قرار دهید . خمیردندان باید دو ساعت روی محل بماند و سپس با دستمال مرطوبی آن را پاک کنید و اما بعد روی محل وازلین بمالید .

این درمان را باید هرروز انجام دهید تا بهبودی به صورت کامل اتفاق افتد . هم چنین می توانید مقداری از خمیردندان سفیدکننده را با مقداری نمک مخلوط کنید و قبل از خواب پنبه ای را به این ماده آغشته کنید و روی تبخال قرار دهید تا بتوانید این ویروس را از بین ببرید. توجه داشته باشید برای این روش درمانی تنها باید از خمیردندان سفید کننده استفاده شود .

ماست

ویروس تبخال

ماست نیز دارای لیزین است و می تواند برای درمان ویروس تبخال بسیار موثر باشد . حتی ماست می تواند از انتشار این ویروس نیز جلوگیری کند . برای بهبود یافتن ویروس تبخال می توانید ماسک صورتی را با استفاده از ماست و تخم مرغ تهیه کنید . برای تهیه این ماسک می توانید از یک عدد تخم مرغ ، یک فنجان ماست و مقداری عسل استفاده کنید . با ترکیب این مواد ماسک بسیار غلیظی به دست می آید که با استفاده از پنبه می توانید آن را روی تبخال بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند و اما بعد آن را بشویید .

برای استفاده از این روش باید دست ها خود را حتما بشویید تا ویروس تبخال گسترش پیدا نکند.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خاصیت ضدعفونی کننده دارد و هم می تواند باعث کم شدن التهاب شود . برای استفاده از این ماده می توانید تکه ای پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و در هر دو و یا سه روز ، سه و یا چهار بار در روز از آن ها استفاده کنید. سوزش حاصل از آن را تحمل کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود .

می توانید مقداری از سرکه سیب را در آب بریزید و هر روز برای درمان این ویروس آن ها را مصرف کنید و بنوشید . این روش نیز می تواند به اندازه روش های قبلی در از بین رفتن تبخال تاثیر بسزایی داشته باشد .

نعناع فلفلی

چاب نعناع فلفلی برای جلوگیری از گسترش پیدا کردن این ویروس بسیار موثر است . هم چنین درد و التهاب های ویروس تبخال را نیز به میزان زیادی کاهش می دهد. از روغن نعناع فلفلی نیز می تواند برای درمان استفاده شود .  بهتر است هر روز دوبار از این ماده استفاده کنید تا از شر این ویروس راحت شوید .

عنبر سایل

درخت عنبر سایل دارای خاصیت های ضد ویروسی بسیار زیادی است . البته همه نمی توانند از خواص این درخت استفاده کنند زیرا برای بعضی از افراد حساسیت زا است . اگر پوست شما به آن حساس است باید از محلول رقیق آن استفاده کنید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای آنتی اکسیدان های بسیار زیادی است که برای درمان ویروس تبخال اهمیت بسیار زیادی دارد . با مصرف کردن گوجه فرنگی سرعت رشد میکروارگانیسم بسیار کم خواهد بود. برای درمان می توانید مقداری از گوجه فرنگی را رنده کنید و سی دقیقه ان را روی محل قرار دهید واین کار را تنها روزی دوبار انجام دهید.

سکنجیبن و خاکشیر

سکنجبین و خاکشیر برای درمان ویروس تبخال بسیار موثر است . از این مواد می توانید هر مقداری که بخواهید مصرف کنید مگر این که دیابت داشته باشید .از خاکشیر نیز می توانید در هر روز دو و یا سه قاشق غذاخوری در آب حل کنید و آن را مصرف کنید .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *