#


درباره نشانه های یائسگی یا تغییر سنی( منوپوز) بیشتر بدانید

25 ژانویه 2018 بدون نظر 1523 بازدید

درباره نشانه های یائسگی یا تغییر سنی( منوپوز) بیشتر بدانید

درباره نشانه های یائسگی یا تغییر سنی( منوپوز) بیشتر بدانید

این مرحله از سن زنان دارای معنای خاصی در علم پزشکی است، در میان عام به دوره ی یائسگی موسوم است که در آن مرحله زنان از دوره ی قاعدگی فارغ گشته و تمام حالات دوران جوانی از آنها رخت برمی بندد. این مرحله در زندگی زنان یکی از دوره های مهم تلقی می گردد و در عین حال مرحله ای نوین از شروع برخی ناراحتی ها و مشکلات محسوب می شود.

به طور عموم دوره یائسگی از سن ۴۵سالگی شروع گشته و ۵تا ۱۰سال به طول می انجامد. از نظر پزشکی شروع دوره یائسگی، خود به منزله پیری ارگان های جنسی نیز است و زنان در چنین مرحله ای از عمر خود بر واقعیت پیری و کهولت خویش صحه می گذارند. علت بروز چنین مرحله ای کاهش هورمون است. کاهش مقدار تاثیرات و ترشحات هورمونی زمینه را برای ابراز شکایت افراد از فرط ناراحتی و بروز مشکلات فراهم آورده که هر زنی از انتظار کشیدن چنان مرحله ای سخت در عذاب هستند و هیچ زنی بروز چنان مرحله ای را طالب نمی باشد. زیرا هم تاثیر روانی و هم ناراحتی های جسمانی را بر زن عارض می گرداند. اما ناگفته نماند که می توان بسیاری از ناراحتی های حاصل از دوران منوپوز را با تداوی هورمون های جنسی از بین برد و یا گاهی از داروهای آرام بخش استفاده نمود.

با اینکه با شروع دوران یائسگی قابلیت تولید مثل زن از بین می رود، ولی میل جنسی و فعالیت های نفسانی آن کاهش نمی یابد، حتی گاهی دیده شده است که رو به افزایش نیز نهاده است. زنان یائسه نمی توانند به عنوان مادر شناخته شوند، یعنی قابلیت چنان مرحله ای را ندارند ولی با شروع یائسگی قدرت زنانگی و وضعیت زنانه بودنش از بین نمی رود.

آشنایی با نشانه های یائسگی

(۱)بی نظمی در دوره های قاعدگی

(۲)احساس تب شدید

(۳)سيخ شدن موها و احساس سوزن سوزن شدن

(۴)تپش قلب

(۵)فشارخون

(۶)سنگینی و دردهای مفصلی و استخوانها

(۷)خارش در آلت تناسلی

(۸)بی خوابی

(۹)عصبی و حالت خشم

(۱۰)تشویش و ناراحتی .

  • بی نظمی های قاعده گی:

هم زمان با شروع دوره یائسگی چنین مشکلی خود را آشکار می سازد. همین که از میزان هورمون زنانگی و تاثیرات آن کاسته می شود، ابتدای امر فاصله های متناوبی که بی نظم می باشند میان دفعات رگل پدید آمده و سپس از مقدار آن کاسته می شود. احتمال دارد در عرض یک ماه دو یا چند دفعه زنی حالات رگل در خود مشاهده نماید ولی تمام این ها زود گذر هستند و ایام رگل خیلی کوتاه تر خواهد شد. گاهی دیده می شود که بی نظمی در دفعات و مقدار قاعدگی در افراد متفاوت است. در برخی از زنان شروع دوران یائسگی و ایجاد بی نظمی در قاعده گی، باعث افزایش و یا کاهش مقدار و زمان رگل می شود. به خاطر اینکه چنین بی نظمی و مشکلی بطور طبیعی در چنان مرحله ای از زندگی و در آن مقطع از عمر زنی اتفاق می افتد، لذا ترس و هراس و نگرانی امری بیهوده می باشد. اگر چنانچه زنی از این بابت بسیار ناراحت باشد و به پزشکی مراجعه نماید، به غیر از دریافت داروهای مسکن و آرام بخش چیزی اخذ نخواهد کرد.

بسیاری از زنان با دیدن چنان مرحله ای و با وقوف به سن حقیقی خویش نیازی به مراجعت به پزشک نمی بینند ولی توصیه می شود اگر میزان خونریزی خیلی بیشتر و یا زمان آن خیلی نزدیک به هم باشد، بهتر است به پزشک مراجعه نمائید تا از وقوع احتمال خونریزی شدید و بیماری کم خونی مصون بمانید.

مسلم است که شکایت از ناراحتی های حاصل از بی نظمی زمانی انجام می گیرد که هنوز آخرین مرحله قاعده گی مشاهده نشده است. اما باید دانست که در شرایط یائسگی نیز احتمال دارد، پس از آخرین دوره قاعده گی، باز نشانه هایی از عادت ماهانه (رگل) دیده شود. از این رو با احتمال به اینکه هیچگاه پس از آخرین خونریزی ماهانه، دیگر حالت رگل پدید نمی آید، باید به پزشک مراجعه کرد. زیرا چنین پدیده ای مجدد در خونریزی خیلی مشکوک به نظر می رسد و با احتمال اینکه فرد از بیماری سرطان رحم در خطر است و باید موضوع را با پزشک متخصص مطرح سازد. بنابراین اهمیت ندادن به خونریزی بعد از دورهٔ آخرین مرحله خونریزی ماهانه امری خطا گونه و اشتباه است.

  • تب شدید:

بسیاری از زنان در بروز دورهٔ یائسگی از علامت و نشانه های شایع آن یعنی تب شدید اظهار شکایت می نمایند. زیرا این امر بسیار طبیعی تلقی شده و غالب زنان یائسه چنین ناراحتی و مشکلی را تجربه میکنند. تب شدید بیشتر در صورت، دست و پاها خودش را ظاهر می سازد.

  • سیخ شدن مو و یا سوزن سوزن شدن:

هم زمان با احساس تب شدید، زن یائسه چنان احساس می نماید که گاهی بدنش با سرمایی ناگهانی روبه رو گشته و موهایش سیخ شده اند و یا دست و پاهایش سرخ شده و به اصطلاح عامیانه سوزن سوزن می شود. این شرایط گاهی موجبات هراس و نگرانی زنان را فراهم می آورد. بنابراین شایسته است که برای برطرف کردن چنان احساس و ناراحتی به پزشک مراجعه شود.

  • تپش قلب:

تعادل هورمونی که در دوران یائسگی برهم می خورد، باعث می گردد که برخی از مواد شیمیایی بدن یا رو به کاهش گذارد و یا افزایش یابد. نتیجه ی چنین عدم تعادل و توازن ایجاد تپش قلب ناهمگون و غیرطبیعی است.

  • احساس درد شدید در استخوانها و مفاصلی:

این نوع ناراحتی یکی از شایع ترین مشکلات زنان یائسه است که دارای اهمیت بسیاری است. اهمیت چنین دردهایی نه از لحاظ نوع آنهاست، بلکه اگر چنین دردهایی تحت درمان قرار نگیرند ممکن است نه یکسال، بلکه چندین سال ادامه یابد. به خاطر اینکه منوپوز در سیستم استخوان بندی تأثیر متنابهی دارد و با کاهش هورمون زنانگی تأثیرات سوء خودش را مخصوصا در روی مفاصل و مغز استخوان می گذارد. در صورت عدم درمان، سبب به تضعیف استخوانها می شود و نتیجه اینکه کلسیم به مقدار لازم در استخوان ها تجمع نمی یابند و ناراحتی های بسیار شدیدی را برای فرد پدید می آورند. اغلب شکایات و ناراحتی های زنان از کمردرد و باسن ها و پشت بدن است. اما این احتمال وجود دارد که چنین ناراحتی هایی در تماس سیستم استخوان بندی نماد یابد. ناراحتی های استخوانی نیاز به دوره درمان زیادی دارد.

  • خارش در ارگان های جنسی:

همانگونه که تأثیرات سوء کاهش هورمون زنانگی را در بخش های مختلف جسم زن مورد مطالعه قرار دادیم، لازم است در اینجا متذکر شویم که کاهش همین هورمون، باعث می گردد که تغییرات آناتومیک در ارگان جنسی زن پدید بیاید. به خاطر کاهش ریزش خون ماهانه (رگل) خارش در مهبل و دهانه آن پدید می آید. داروهای هورمونی و پماد های مورد لزوم می تواند چنین مشکلی را برطرف نماید .

  • فشار خون:

شروع دوران یائسگی و مشاهده ناراحتی های حامل از این دوره، شکایت اغلب زنان را به همراه دارد. ناگفته نماند که بسیاری از زنان با ناراحتی و تأسف و یاس از چنین مرحله ای استقبال می نمایند و خودشان را تحت تأثیر ناراحتیها و تشویش های روحی قرار می دهند. اما باید فهمید که شروع چنان تغییراتی در بدن و کاهش میزان هورمون، موجب پدید آمدن تغییرات مواد شیمیائی در جسم می شود که این تغییرات و تحولات تاثیرات متنابهی در قلب نیز می گذارد و به نسبت سبب افزایش فشار خون می شود. اگر تشویش و ناراحتی عصبی نیز بر این ناراحتی علاوه شود، بر شدت آن افزوده می گردد.

  • ناراحتی های عصبی:

فشار خون خود به نسبتی بر ناراحتی عصبی تأثیر میگذارد. به خاطر اینکه اکثر زنان در چنین مرحله ای آمادگی کاملی برای عصبی شدن دارند، شایسته است، زنان خودشان را از تشویش و ناراحتیهای عصبی به حد امکان دور نگهدارند و رفتارهای خونسردانهای را از خود نشان بدهند. اما آنچه که حائز اهمیت است اینکه اطرافیان زن نیز میبایست با او رفتاری با ملایمت و ملاطفت آمیز و خونسردانه داشته باشند و با دوراندیشی و آگاهی با وی رفتار نمایند تا زمینه ناراحتیهای عصبی از بین برود. زیرا چنین حالات عصبی احتمال دارد سبب ناراحتیهای پیوسته و همیشگی عصبی و روحی متعاقب شود..

  • بی خوابی :

آنچه که مسلم است اینکه ناراحتی های عصبی ، فشار خون و بی خوابی رابطه تنگاتنگی با هم دارند و حقیقتا یکی آن دیگری را باعث شده و افزایش می دهد. بنابر این اگر ناراحتیهای عصبی و فشار خون تقلیل یابند و برطرف شوند، به میزان متناسبي بی خوابی نیز برطرف می شود.

برای گریز از ناراحتی های حاصل از دوران منوپوز در راه ویژه وجود دارد. یکی از این طرق، باورکردن چنین مرحله ای و استقبال در خور شان از دوران یائسگی است. زیرا با چنین درک و وتوفی می توان به راحتی از پس ناراحتی ها بر آمد و انتظار چنان ناراحتی هایی را داشت و عاقلانه با آنها کنار آمد و تحت درمان قرار گرفت و رفع نمود. طریق دیگر، درمان دارویی سریع این ناراحتی هاست. زیرا پزشک موجبات رفع هرگونه ناراحتی و شکایت را فراهم آورده و به سهولت از پس هرگونه آشفتگی روحی و جسمی برخواهد آمد. اما به هر حال  باید گفت که بسیاری از زنان آگاه و با ادراک انتظار بر چنین حقیقت انکار ناپذیری را می کشند و چنان درک و رتونی باعث می شود که به شکل بسیار سهل و راحتی دوران یائسگی را به پایان برسانند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *