#


ربات های زیر دریایی و کاربرد ان

ربات های زیردریایی
28 فوریه 2019 بدون نظر 3568 بازدید

ربات های زیر دریایی و کاربرد ان

ربات های زیردریایی در علوم و صنایع دریایی کاربردهای زیادی دارند.از جمله این کاربردها می توان به اکتشافات دریایی اشاره کرد.محققان می خواهند کاری کنند تا تعداد زیادی ربات های زیردریایی بتوانند در زیر اب با یکدیگر به تعامل بپردازد. این ربات ها می تواند طبق به نیاز شکل خاصی به خود بگیرند. از آنجایی که سیستم جمع آوری داده ها اساسا مانند یک آنتن عمل می کند انعطاف پذیری این روبات ها یک موهبت بزرگ به شمار می آید زیرا مکانیزم دریافت سیگنال ها را بهینه سازی می کند.

از کاربردهای ربات های زیردریایی می توان به نقشه برداری های سه بعدی دریایی و پیدا کردن لرزه نگاری ها استفاده کرد.هم چنین می توان برای تشخیص ویژگی های سطح دریا نیز از این زیردریایی ها استفاده کرد.

هم چنین از ربات های زیردریایی می توان در ساخت و ساز و نصب کردن وسایل نظارتی هم استفاده کرد.اگر بخواهیم از ان در مقیاس بزرگ تر استفاده کنیم می توانیم از ان برای کاوش مواد معدنی و یا نفت گاز دریا استفاده کنیم.محققان معتقدند از ان ها می توان در عملیات جست و جو و نجات،در عملیات تجسس،اگر مکانی نشت گاز داشته باشد می توان ان را یافت ،باستان شناسی دریایی و ماهی گیری استفاده کرد.

ربات های زیردریایی

بررسی ربات های زیردریایی زهپاد

ربات زیر دریایی زهپاد و یا ROV مخفف شده عبارت Remotely Operated Vehicle است که در فارسی به معنای زهپاد است.زهپاد درواقع همان زیردریایی با ویژگی  کنترل از راه فاصله ها را دارد. ربات های زیردریایی ROV می تواند در مدل ها و سایز و اندازه های مختلف تولید خواهد شد.

از مدل های ساده این ربات های زیردریایی که تنها  یک دوربین دارند و برای قابلیت هایی مانند Eye Ball و نقشه برداری ها از ان استفاده خواهد شد.اما مدل های مختلفی دیگری هم وجود دارد که مدل های صنعتی و پیشرفته اند . مدل های صنعتی و پیشرفته ای که دارای انواع مختلف دوربین ها و طیف گسترده ای از سنسورها ( که این سنسورها ممکن است از نوع سنسور فشار و یا سنسور دما باشند ) هستند که می توانند به کمک تراستر های خود به عمق های  بسیار زیاد اقیانوس ها نفوذ کنند و با استفاده از بازوهای قدرتمند هیدرولیکی و یا الکترونیکی خود می توانند عملیات و کارهای مختلف را انجام دهند.

ربات های زیردریایی ویژگی های منحصر به فرد زیادی دارند که در یان جا ان ها را بیان می کنیم:

۱-ربات های زیردریایی سرنشینی ندارند و از راه دور کنترل می شوند.

۲-ربات ها می توانند با اپراتور با استفاده از کانال های ارتباطی ارتباط برقرار کنند.هم چنین می توانند ربات ها را توسط اپراتور کنترل کرد.

۳-ربات های زیردریایی کارایی بالایی دارند و هم چنین قابلیت اطمینان ان نیز بالاست.

۴-ربات ها همانطور که قبلا اشاره شد کاربردهای متفاوتی دارند که از جمله ان ها می توان کاربردهای نظامی،فراساحلی،تحقیقاتی و .. اشاره کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *