#


انواع سیگنال دیجیتال

27 آوریل 2019 بدون نظر 1881 بازدید

انواع سیگنال دیجیتال

در دنیای امروزه سیگنال دیجیتال بسیار فراگیر شده اند و در کامپیوتر ها بسیار حائز اهمیت است.در ابتدا به بررسی تعریف سیگنال دیجیتال می پردازیم . سیگنال های آنالوگ درواقع همان سیگنال هایی اند که به صورت پیوسته اند که و قادر است تا هر مقداری را داشته باشد.

خب حالا سیگنال دیجیتال در مقابل سیگنال آنالوگ قرار می گیرد یعنی مقادیر گسسته را دریافت می کند و میزان جریان آن نیز با عددهایی است که با هم فاصله دارند. برای درک بهتر آن مثالی می زنیم مثلا یک سیگنال در یک لحظه مقدار ۵ در لحظه بعدی مقدار ۷ را دارد بین این ها مقدار دیگری وجود ندارد و این همان سیگنال دیجیتال است.

سیگنال های دیجیتال باعث می شود تا مدارهای دیجتال کار کند . مدارهای دیجیتال نیز ترکیبی از گیت های منطقی و ترانزیستورهاست. همه پردازنده هایی که در مدارها کار می کنند چه پردازنده های بزرگ و چه پردازنده های کوچک همگی به صورت دیجیتالی فعالیت می کنند.

روش ارسال سیگنال ها در مدارهای دیجیتال به صورت دو دویی است .مدارهایی که به صورت دیجیتال طراحی می شوند ساده تر هستند اما مدارهای طراحی شده به صورت آنالوگ بسیار پیچیده تر است. مسلما در صورت پیچیده بودن طراحی آن ها نیز بسیار سخت تر است.

سیگنال دیجیتال

بررسی انواع سیگنال های دیجیتال

۱-سیگنال های منطقی: این سیگنال ها نوعی از سیگنال های دیجیتال اند. همان طور که از نام این سیگنال ها پیداست مقدار ان می تواند صفر و یا یک باشد . درواقع صفر و یک دنیای کامپیوتر همین سیگنال های منطقی اند. سیگنال های منطقی را با ولتاژ نشان می دهند . مثلا صفر ولت را صفر منطقی و هر عددی غیر از صفر را یک منطقی می گویند.

۲-سیگنال دیجیتال به صورت واقعی : همان طور که می دانید نمی توانیم بگوییم که همه سیگنال ها ایده آل اند. هیچ قطعه ای وجود ندارد که بازدهی آن به صورت کاملا صد درصد باشد زیرا عوامل زیادی مثل دما ،نویز و سایر عوامل تاثیرگذارند و اجازه نمی دهند تا بازدهی به مقدار ایده آل برسد.

در کشیدن سیگنال دیجیتال می بینیم که همه موارد به صورت خطوط راست نمایش داده می شوند که البته در دنیای واقعی این طور نیست و شکل آن مقداری کج است.

آیا نویز روی سیگنال دیجیتال تاثیر می گذارد؟

اگر بخواهیم در مورد تاثیرات نویز در سیگنال های دیجیتال صحبت کنیم باید بدانید که این موضوع ساده نیست و بسیار پیچیده است. برای درک بهتر فرض می کنیم سیگنال دیجیتال بازه ای بین صفر و پنج ولت دارد . در این حالت اگر روی سیگنال دیجیتال نویزی اعمال شود چون از یک اندازه استاندارد بالا و پایین تر باشد باز هم سیگنال می تواند کارایی داشته باشد و به کارش ادامه  دهد. اگر هم نویز ضعیف باشد نخواهد توانست روی سیگنال دیجیتال تاثیر بگذارد.

البته در مواردی که سیگنال قوی باشد می تواند روی سیگنال های دیجیتال تاثیر بگذارد و باعث شود که سیگنال دچار خطا شود. به این معنی است که سیگنال دیجیتال در آن نویز باعث می شود تا به حد پایین حالت استاندارد برسد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *