#


کاریکاتوریست کول و مک کِی

کاریکاتوریست
12 آوریل 2017 بدون نظر 1733 بازدید

کاریکاتوریست کول و مک کِی

کول و مک کِی

امیل کول پیش از کشف سینما در حدود سن 50 سالگی کاریکاتوریست و طراح داستان های مصور بود . او از سال 1908 تا سال 1910 روی دست کم 75 فیلم شرکت گومون کارکرد و بخش های کارتونی غالب آنها را به انجام رساند . کول که نقاشی بسیار وسواسی بود در مدتی اندک شیوه های بسیاری در متحرک سازی ابداع کرد که همچنان کارآیی خود را حفظ کرده اند .

ابداع متحرک سازی

از جمله این ابداعات می توان به پایه های متحرک سازی که دوربین های خودکار عمود بر صفحه روی آن ها سوار می شود و جدول های محاسبه مدت حرکت و عمق میدان عدسی اشاره کرد . او اشیای گوناگونی از جمله طرح ها ، الگوها ، عروسک های خیمه شب بازی ، بریده عکس ها ، شن ، تمبر ، و چیزهای جورواجوردیگر را در مقابل ( زیر ) دوربین می گذاشت .

فیلم های کول فاقد یک چیز بود و آن همان طرح خطی سنتی بود ؛ در عوض سابقه او به عنوان یک گرافیست منبعی شد برای صحنه هایی متغیر از طرح ها و نقش هایی خیالی که براساس منطقی غیر عقلانی و نمادگرایی ای مبهم در هم ادغام می شدند . گرچه امروزه فیلم های کول غریب ه نظر می رسند ، اما ظاهرا در زمان خود از محبوبیتی فراوان برخودار بودند .

او در آن زمان برای دو شرکت پاته و اکلر کار می کرد که دومی او را در سال 1912 به شعبه خود درنیوجرسی آمریکا اعزام کرد . در آنجا او براساس داستان های مصور جرج مک مانوس با عنوان تازه عروس و داماد و کودک شان مجموعه ای کارتونی ساخت . موفقیت این مجموعه 14 قسمتی بسیاری از طراحان داستان مصور را بر آن داشت تا از آثار خود کارتون بسازند . یکی از این گرافیست های مشتاق وینسور مک کی بود که بی گفت و گو خوش قریحه ترین طراح داستان های مصور در زمان خود بوده است .

مک کی کاریکاتوریست

او در سال 1911 فیلم کوتاه و بدون عنوانی را به نمایش گذاشت که در آن برخی از شخصیت های داستان های مصور خود با عنوان نمو کوچک در سامبرلند را بازسازی کرده بود . او طرح هایش را با دقت تمام روی کارت هایی کشیده ، با ویتاگراف فیلمبرداری کرده بود ، و نسخه نهایی را قاب به قاب رنگ آمیزی کرده بود . مک کی در مقدمه و سرآغاز فیلم خود هزاران طرح خود و دستگاه لکنته آزمایش حرکات را با غرور به نمایش گذارد .

فیلم های مک کی

مقدمه این فیلم علاوه بر انسجام بخشیدن به روایت آن ، طریقه طراحی و فیلم برداری کارتون ها را به تماشاگرانی که تعدادشان بسیار بود به وضوح نشان می داد . مک کی در سال 1912 داستان یک پشه را ساخت که در آن از زمینه های ثابت بهره گرفته بود . پرسپکتیو متحرک این فیلم بیانگر آزمایش های جاه طلبانه او بود . گرتی که در سال 1914 روی صحنه رفت و به صورت فیلمی تک حلقه ای نیز اکران شد تا سال ها بعد پخته ترین کارتون دنیا به شمار می رفت در این فیلم می بینیم که مک کی گرتی دایناسور را از غاری که در آن پنهان شده است به بیرون فرا می خواند و چندین حقه و بازی سیرکی را بر روی آن پیاده می کند .

این فیلم به درستی به عنوان یک شاهکار مطرح شد و به افزایش محبوبیت این ژانر بسیار کمک کذرد . دیگر فیلم مک کی با غرق شدن لوسی تانیا : تصویر متحرک سرگرم کننده در سال 1918 اکران شد . این فیلم تراژدی زمان جنگ را با ترکیبی از دو سبک گرافیکی « عینی » و « کارتونی » به تصویر می کشید . مک کی طرح های بسیاری در سر داشت و پیش از مرگش در سال 1934 تعدادی از آنها را به پایان رساند .

به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *