#


نهضت آزادی بر سینمای کشور چه تاثیراتی داشت

نهضت آزادی بر سینمای کشور فرانسه
2 ژوئن 2017 بدون نظر 1305 بازدید

نهضت آزادی بر سینمای کشور چه تاثیراتی داشت

نهضت آزادی بر سینمای کشور

نهضت آزادی فرانسه به سینمای کشور توجه بسیار داشت،به طوری که کمیته ای برای آزادسازی سینمای فرانسه تشکیل داد و نشریه ای با عنوان L, Ecran francais به راه انداخت . کارکنان یهودی به سر کار باز گشتند و به عنوان بخشی از epuration عمومی،گتاری و آرلتی و شوالیه به دلیل معاشرت با آلمانی ها جریمه شدند. وکلوزو به دلیل ساختن فیلم کلاغ برای دو سال از کار منع شد. گر چه هیچ یک از این افراد به اندازۀ فاشیست های چون روبرلوویگان بازیگر (که برای فرار از محکومیت فرانسه را ترک کرد)و روبر براسیاش نویسنده که در سال 1945 کشته شد گناهکار نبودند .

حاصل واقع گرایی شاعرانۀ کارنه-پره ور یعنی بچه های بهشت ، در نهم مارس سال 1945 به نمایش در آمد.این فیلم مورد توجه بسیار ناقدان و تماشاگران قرار گرفت و همگان دو شخصیت اصلی آن یعنی باپتسیت (ژان –لویی بارو) و گارانس (آرلتی)را تجلی «روح ماندگار و جاودان فرانسه» دانستند.

سینمای فرانسه پس از آزادسازی کشور

سینمای فرانسه پس از آزادسازی کشور نخست به سراغ ضایعۀ جنگ رفت . فیلم های مستند و داستانی ساخته شد که عمدتاً به مثابه بزرگداشت نهضت مقاومت بودند ، مانند گزارش های ژان _ پل لوشانوا از Vercors maquis . معروف ترین این فیلم ها عبارتند از نبرد راه آهن ها ( رنه کلمان ، 1946 ) که فیلم نیمه مستندی است با شرکت همان کارگران راه آهن که در نهضت مقاومت مبارزه کرده بودند ،

و پدر آرام ( 1946 ) ، ا شرکت نوئل _ نوئل ) ؛ فیلم هایی چون Boule de suif ( کریستین _ ژاک ، 1945 ) تسخیر شده ( اُتان لارا ، 1946 ) ، و بازی های ممنوع ( کلمان ، 1951 ) به شکلی غیر مستقیم به این موضوع پرداختند . اما این موضوع خیلی زود رنگ باخت .

البته به استثنای دو فیلم آلن رنه با نامه های شب و مه ( 1956 ) و هیروشیما ، عشق من ( 1959 ) ، تا این که در دوران پس از حکومت دو گل و به مدت سه دهه به موضوع معمول فیلم های کمدی تبدیل شد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *