#


علت منقلب شدن صنعت فیلمبرداری

علت منقلب شدن صنعت فیلمبرداری
18 آوریل 2017 بدون نظر 1237 بازدید

علت منقلب شدن صنعت فیلمبرداری

علت منقلب شدن صنعت فیلمبرداری در جهان

منقلب شدن صنعت فیلمبرداری، علت شکست ملیس تنها بی حساب بودن وضه داد و ستدد آن زمان بود، در سال 1903 فیلمی ساخته شد که صنعت فیلمبرداری را منقلب کرد. فیلمی که بی گمان رابطه خود را با صحنه تئاتر وفنون ان بکلی بریده بود وبه شیوه خاص سینما تمایل داشت.

چند نمونه

“دزدی بزرگ قطار” اثر ادوین پورتر یک از پیشقدمان کارگردانی وعکاسی آمریکا فیلمی بود که در ان نخستین بار برای نقل داستان بر پرده سینما از “برش” استفاده شد.
این فیلم که شباهت زیادی به نمایشهای سیار و پر زد و خورد “غرب وحشی” اواخر قرن نوزدهم داشت. داستان حمله راهزنان به قطار پستی وتشکیل گروه مسلح و تعقیب ونابودی راهزنان همه را در فیلمی تقریبا 8 دقیقه ای بیان می کند.هر صحنه از آن که از نقطه ای توسط دوربین ثابتی برداشته شده است فی نفسه کامل است وداستان را یک قدم پیش می برد. وقتی صحنه ای به انتها می رسد، کارگردان ان را می برد وبی “آمیزش” یا نوشته روی پرده به صحنه بعد می رود و فقط سیر منطقی داستان صحنه ها را پیوند می دهد.

صحنه های سیر زمانی

همچنین صفحه ها سیر زمانی داستان را عینا دنبال نمی کنند، حال انکه این کار در همه فیلمها تا ان زمان معمول بود. روی پرده راهزنان را می بینیم که وارد ایستگاه راه اهن می شوند، دستو پا و دهان تلگرافچی را می بندند و سپس قطار را غارت می کنند؛ تا اینجا صحنه ها به ترتیب صحیح دیده می شوند، ولی پس از اینکه دزدها کارشان را می کنند و می گریزند، تلگرافچی عینا همانطور که دختر کوچکش او را دست و پا بسته در ایستگاه می بیند نشان داهده می شود.

حوادث هم زمان

در رشته حوادث در یک زمان روی می دهد؛ گریختن راهزنان و کشف شدن دزدی در همان زمان . کارگردان در اینجا جسورانه با زمان بازی می کند وامکانات فیلمبرداری حوادث “همزمان” را نشان می دهد. این فکر چند سال بعد توسط گریفیت پرورده شد و به کار رفت.

در یک جای دیگر فیلم ، حرکت داستان را پرشهای بریده بریده تشکیل می دهد، صحنه از دستبرد راهزنان توی قطار به تشکیل گروه مسلح واز انجا به فرار دسته دزدان می پرد. بازهم در اینجا طرز “پیوند دادن” فیلم به صحنه ها مفهوم ورابطه می دهد. به طور خلاصه روش فنی این فیلم بی ادعا که پورتر به ان برخورده بود.

کلید هنر “پیوند” فیلم را به دست سایرین داد؛ پاره های فیلمی که در جاها وزمان های مختلف برداشته شده است، به طوری که داستانی مجزا ویکپارچه در انها پدید اید، اصل کار پورتر بوده و چیزی بود که ملیس روی صحنه تئاتری استودیویش نمی توانست به کار برد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *