#


سینما در عصر خود زبان باز می کند

سبک
29 آوریل 2017 بدون نظر 1035 بازدید

سینما در عصر خود زبان باز می کند

سینما در عصر خود زبان باز می کند ویژگی فیلم صامت

سینما در عصر خود ، فیلم صامت با انکه فاقد عامل حقیقت بخش صداهای طبیعت و انسان بود، جهانی واقعی و پذیرفتنی پدید اورده بود. در حقیقت مقدار زیادی از هنر فیلم صامت در اختراع وسایلی که برای پوشاندن این نقص به کار می رفت نهفته بود. اما این نقص ناگهان رفع شد، و صداهای جهان واقعی نیز مانند مناظر ان جزو فیلم گردید.

استقبال گرم تماشاگران از فیلم ناطق علی رغم سرتکان دادنهای رهبران صنعت سینما و اعتراضهای شدید زیبایی شناسان نشان می داد که در فیلم صامت کمبود مبهمی احساس می شده است. مردم از شنیدن سخن یا اواز ستاره ی محبوب خود یا صدای تپانچه یا غرش موتور یا حتی زنگ تلفن حقیقتا لذت می برند.

داستان فیلم ها

داستان نخستین سالهای ظهور سینما از سرنو تکرار شد. در ان سالها هر چیزی که روی پرده حرکت می کرد برای تماشاگران مسحور کننده بود؛ اکنون عادی ترین صداها و پیش پا افتاده ترین گفتگوها به صرف اینکه از تصاویر روی پرده برمی خواست کیفیت شگفتی پیدا می کرد.

ما با وضع ممتازی که اکنون داریم می توانیم تشخیص دهیم که اعتراضات اصلی زیبایی شناسان کمتر متوجه ماهیت فیلم ناطق وبیشتر ناظر به استعمال غلط و نابجای صدا در نخستین فیلمهای ناطق بوده است. این فیلمها لحظه ای از حرف زدن باز نمی ایستادند.

فیلم”صامت” هرگز وجود نداشت

درواقع و به معنای دقیق کلمه فیلم”صامت” هرگز وجود نداشت زیرا از همان اغاز کار از هنگامی که فیلم به عنوان ضمیمه ی تئاتر یا کنسرت نشان داده می شد، همیشه نوعی صدا همراه فیلم بود. حتی تماشاخانه های ارزانبها برای خود پیانویی داشتند که “استاد” اهنگ “دلها و گلها” واهنگهای دیگری را که کمابیش مناسب حال فیلم بود روی ان می نواخت.

فیلمهای “مخصوص” که از 1912 به بعد از اروپا وارد می شد همیشه همراه با ارکستر نشان داده می شد. گریفیث نیز برای انکه از اروپاییان عقب نمانده باشد فیلم “تولید یک ملت” را ابتدا همراه یک اهنگ سمفونیک که به وسیله جوزف کارل بریل تالیف شده بود و با هفتاد الت موسیقی اجرا می شد، به نمایش گذاشت.

بعدها همین اهنگ را برای ارکسترهای کوچکترین وتریوو پیانوی سولو ساده کردند تا در نمایش های بعدی همراه فیلم نواخته شود.

برگرفته از کتاب تاریخ سینما نویسنده:ارتور نایت ، ترجمه:نجف دریا بندری

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *