#


جهانی مقدر بر فیلم های مبتنی بر واقع گرایی شاعرانه

جهانی مقدر بر فیلم های مبتنی بر واقع گرایی شاعرانه
2 ژوئن 2017 بدون نظر 1225 بازدید

جهانی مقدر بر فیلم های مبتنی بر واقع گرایی شاعرانه

فیلم های مبتنی بر واقع گرایی شاعرانه

گفته اند که جهان مقدر فیلم های مبتنی بر واقع گرایی شاعرانه بازتاب روحیۀ افسردۀ سال های پیش از جنگ جهانی است . این نکته تا اندازه ای حقیقت دارد ، گرچه کارنه نیز مانند بسیاری از کارگردان های آن زمان که دارای آگاهی سیاسی بودند پیشتر به طرفداری از ایدئولوژی امیدوارانه تر جبهۀ مردمی برخاسته بود .

اتحاد چپ مرکزی

جبهۀ مردمی از اتحاد چپ مرکزی که از سال 1936 تا سال 1938 قدرت را در دست داشت و نیروی قابل توجهی از اندیشمندان و هنرمندان ،از جمله فیلمسازان ،تشکیل شده بود.از این میان،مهم ترین کارگردان و بی شک برترین چهرۀ هنری کل این دهه ژان رنوار بود.کمدی مردم باورانۀ او با عنوان جنایت آقای لانژ (1935) و متعهد ترین فیلم هایش،یعنی زندگی از آن ماست (1936) و مارسیز (1937) ،همکی با آن جو امید واری و یکپارچگی طبقاتی که مشخصۀ آن دورۀ کوتاه بود سرو کار داشتند.

دیگر دستاورد رنوار این بود که او تکنیکی درخشان را که هم چکیدۀ قواعد سینمای آن زمان بود و هم از آنها فراتر می رفت (مانند فیلمبرداری در عمق و استفاده از برداشت های طولانی )در کنار ستارگان محبوب و موضوعات عامه پسند به کار گرفت.

فیلم هایی از این قبیل

فیلم های زن هرزه (1931)،گردشی در ییلاق (1936)،فیلمی از ستایش از پدر نقاش اش آگوست رنوار ) ،توهم بزرگ ،و انسان وحشی از این دسته اند.آخرین فیلمی که او در این دهه ساخت قاعدۀ بازی (1939 ،این فیلم نمایش سقوط آریستوگراسی فاسد بود و همگان آن را یکی از بهترین فیلم هایی می دانند که تا کنون ساخته شده است)بود که از نظر تجاری شکست خورد و حال که به گذشته می نگریم نحس و بر شگون به نظر می رسد.قاعدۀ بازی پایان دهۀدستاورد های عظیم هنری و سینمایی مردمی و زنده را رقم زد.

فرهنگ فیلم و سینما در حال بالیدن و رونق گرفتن بود.هانری لانگلوا و ژرژ فرانژو و ژان تیری در سال 1936 سینما تک فرانسه را تاسیس کردند. میلیون ها نفر مجلاتی همچون pour vous و سینه موند را هر هفته می خواندند،و هم زمان نوشتن تاریخ های فرهیختۀ سینما توسط مورخان چپ(ژرژسادول)و راست (موریس بارداش و روبر براسیاش)آغاز شده بود .فرانسویان در دوران حکومت جبهۀ مردمی نقش های جالب و مهیجی برای آینده کشیدند از جمله سازماندهی دوبارۀ کل صنعت سینما و بر پا کردن جشنوارۀ بین المللی فیلم در کن .اما جنگ تمامی این نقشه هارا ناکام گذاشت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *