#


تاریخ کارتون و متحرک سازی

متحرک سازی
12 آوریل 2017 بدون نظر 2087 بازدید

تاریخ کارتون و متحرک سازی

تاریخ کارتون و متحرک سازی

برخلاف باور عام ،تاریخ متحرک سازی ،با فیلم ناطق والت دیزنی با عنوان استیم بوت ویلی (1928) آغاز نمی شود . پیش از این تاریخ ، سنتی پر طرفدار ،یعنی همان صنعت سینما و تعداد بسیاری فیلم که حدودا صد فیلم دیزنی نیز شامل آنها می شد پا به عرصه وجود گذارده بود که از آن به اصطلاح دورۀ کلاسیک اقتدار استودیو ها در دهۀ1930 قدیمی تر بود .

تاریخ کلی کارتون در حدود اوایل قرن ،و با کاربرد تروکارژ های کوتاه و گذرا در فیلم ها آغاز می شود .هم زمان با ظهور ژانر های مشخص(مانند وسترن وفیلم های تعقیب و گریز)در خلال سال های 1906 و1910 وفیلم هایی نیز با استفاده از فن متحرک سازی ساخته شد .از آنجا که در آن زمان غالب فیلم ها تک حلقه ای بودند ،از لحاظ برنامه ریزی میان کارتون ها و دیگر فیلم ها تفاوت اندکی وجود داشت .اما پس از پا گرفتن فیلم های چند حلقه ای پس از سال 1912 ،فیلم های کارتون ،به استثنای معدودی ،تک حلقه ای باقی ماندند.

کارتون

کارتون در همین زمان در حافظۀ جمعی تهیه کنندگان ومخاطبان با داستان های مصور( comic srips ) ارتباط یافت ، به این دلیل که کارتون ها اقتباسی بودند از ماجراهای قهرمانان پاورقی های نشریات عامه پسند و « امضا » ی کارتونیست ها ( نقاشان داستان های مصور ) را برخود داشتند ( گرچه این نقاشان به طور کلی در تولید کارتون ها دخالت نداشتند ) .

متحرک سازی

متحرک سازی تا زمان آغاز جنگ جهانی اول پدیده ای کاملا جهانی به شمار می رفت ، اما پس از سال 1915 تهیه کنندگان آمریکایی بازار جهانی را قبضه کردند . اروپاییان در دهه 1920 در زمینه تولید کارتون تلاش های بسیاری کردند ، اما این دهه تحت سلطه بلامنازع شخصیت های کارتونی آمریکایی باقی ماند ، شخصیت هایی چون مات و جف ، کوکوی دلقک ، الفالفای کشاورز ، فِلیکس گربه . مهم ترین شباهت شیوه تولید کارتون با تولید فیلم های سینمایی پاگرفتن « نظام ستارگان » در حیطه کارتون سازی در دهه 1920 بود ، به این شکل که استودیوهای متحرک سازی قهرمانانی خلق کردند که به ستارگان فیلم های سینمایی شباهت داشتند .

برچسب ها برچسب‌ها:, , ,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *