#


شرایط کار و درآمد وکیل

15 سپتامبر 2018 بدون نظر 1723 بازدید

شرایط کار و درآمد وکیل

کار و درآمد وکیل دارای چه شرایطی است؟

امور وکالت از آن گروه از مشاغلی است که اندازه موفقیت در آن برای هر کدام از وکلا خیلی متفاوت است. شماری از وکلا خیلی موفق هستند و درآمد زیادی داشته و در زمینه تخصصی خود دارای اعتبار هستند و شماری دیگر هم حتی به سختی می توانند از پس مخارج زندگی خود را بر بیایند.

به نقل از وکلای معروف و موفق، تسلط داشتن بر قوانین و مقررات، داشتن روابط عمومی بالا و دارا بودن جسارت از با اهمیت ترین عوامل موفقیت در این شغل محسوب می شود.

به دلیل متمرکز بودن فعالیت های اقتصادی و تجاری در شهرهای بزرگ مانند تهران؛ بازار کار وکلا در بیشتر حوزه های تخصصی در این شهرها خیلی بیشتر از شهرهای کوچک می باشد. از طرفی دیگر با افزایش و سخخت تر شدن روابط  اجتماعی در چند سال گذشته، به خصوص در شهرهای با جمعیت بالا و بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد و …. به فراخور آن مشکلات مردم و مشکلات حقوقی و قضایی هم زیاد شده است و بازار کار وکلا در تمام نقاط کشور و به خصوص در شهرهای بزرگ زیادتر شده است.

در این صورت می توان به این نتیجه رسید که مقدار موفقیت یک وکیل در بازار کار بیشتر از رویکرد تحصیلی و نوع دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده، به مهارت های فردی خود او در برقرار کردن ارتباط با افرادی که با او سرو کار دارند و همین طور مسلط بودن بر مسائل تخصصی شغلش بستگی دارد.

شرایط استخدام این شغل در شماری از کشورهای دنیا به این صورت است :

آمریکا: پیش بینی ها حاکی از آن است که میزان استخدام وکلا میان سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، افزایش ۱۰ درصدی خواهد داشت. در صورتی که میانگین این رشد برای سایر مشاغل ۱۴ درصد است.

استرالیا: در مدت زمان پنج سال گذشته میزان استخدام وکلا افزایش ۱۶.۷ درصدی را به خود دیده است و رشد خیلی زیاد در سال های پیش رو برای آن پیش بینی شده است.

 میزان درآمد وکیل

بسیاری از افراد دوست دارند از میزان درآمد وکیل اطلاع پیدا کنند. همانطور که قبل از این اشاره کردیم، درآمد شما تحت عنوان وکیل تا مقدار زیادی بستگی به خودتان دارد و عوامل دیگر زیاد مهم نیستند. به این معنی که اگر شما در زمینه تخصصی خود بر مباحث حقوقی تسلط کامل را داشته باشید، از روند سیر و نتیجه دیگر پرونده های حقوقی مشابه اطلاع داشته و اشخاص ذی نفع در هر پرونده را تشخیص می دهید و روابط عمومی خیلی خوب با آن ها برقرار نمایید؛ شما هم می توانید وکیل درجه یک و موفقی باشید و درآمد خیلی خوبی از این شغل به دست آورید.

در کشور ما وکلای بسیاری مشغول به کار هستند که از لحاظ نوع دانشگاهی که در آن درس خوانده اند، شهری که در آن جا مشغول کار وکالت هستند و تجربه و زمینه تخصصی کاری هم به یکدیگر شباهت کامل دارند اما دارای درآمدهای به طور کامل متفاوتی هستند. هر چند در دیگر شغل هل هم این توانایی ها و مهارت های فردی موثر است اما این توانایی ها در کار وکالت خیل پررنگ و فراگیر است و باعث موفقیت یا موفق نشدن یک وکیل می شود.

بنابراین درآمد وکیل پیرو تعرفه های کانون وکلای دادگستری که هر ساله مشخص می گردد و میزان آمار پرونده های محول شده است.

در تازه ترین تحقیقات انجام گرفته در پایان سال ۱۳۹۲ توسط شماری از پژوهشگران شغلی کشور، تیم های مختلف شغلی از لحاظ درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر اساس این آمار میانگین حقوق و درآمد وکلایی که در یک سازمان یا شرکت استخدام شده اند، در سمت های گوناگون شغلی به دست آمئه است.

بعضی از سمت هایی که در این بررسی برای وکیل در نظر گرفته شده اند شامل وکیل، کارشناس قرارداد، کارشناس حقوقی، مشاور حقوقی و مدیر حقوقی می باشند که یک وکیل در هر کدام از آن ها می تواند استخدام شود و فعالیت کند.

برای وکیل در هر جایگاه حداقل، حداکثر و میانگین درآمد ماهیانه بیان شده است. مثلاً وکیل که در جایگاه مدیر حقوقی فعالیت دارد، در پایان سال ۱۳۹۲، دست کم درآمد ۸۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۴۰۰۰۰۰۰ تومان و میانگین درآمد ماهیانه ۲۰۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.

دقت نمایید که بررسی انجام شده روی افرادی که در استخدام شرکت یا سازمانی (از دولتی گرفته تا خصوصی) است، انجام گرفته است. در رابطه با وکلایی که کارآفرین می باشند و فعالیت جداگانه ای در زمینه تخصصی خود، راه اندازی کرده اند، وضعیت متفاوت است و آن ها با توجه به اندازه فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، دارای درآمدهای متغیری هستند.

همین طور باید بگوییم که کارشناس و مشاور حقوقی برای این که بتواند فعالیت داشته باشد می بایست جواز یا پروانه لازم را دریافت نماید. برای گرفتن این مجوز باید یا در آزمون وکالت کانون وکلا و یا آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه حضور پیدا کرده و در آن قبول شود.

میزان درآمد وکیل در تعدای از کشورهای دنیا به این شرح است:

آمریکا: میانگین درآمد در طول سال این شغل ۱۱۲.۷۶۰ دلار ( برای تمامی مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و بر اساس آخرین تحقیقات در سال ۲۰۱۳، ۱۱۳,۵۰۰ دلار بوده است.

استرالیا: میانگین درآمد در طول سال یک وکیل ۸۷.۰۰۰ دلار (پیش از کم کردن مالیات) است.

انگلستان: میانگین درآمد در طول یک سال این حرفه برای کسانی که تازه کار هستند ۲۸.۵۰۰ دلار، وکلای با تجربه میان ۳۸.۰۰۰ تا ۱۰۷.۰۰۰ دلار و برای وکلای درجه یک و مدیران این بخش ۱۵۲.۵۰۰ دلار و بالاتر است.

شخصیت های مناسب شغل وکالت

در یک انتخاب شغل صحیح و کامل، عوامل گوناگونی از جمله علایق، شرایط خانوادگی، خصوصیات شخصیتی، ارزش ها، مهارت ها، شرایط جامعه و … برای هر شخص باید لحاظ شود. از جمله مهم ترین این عوامل خصوصیات شخصیتی به حساب می آید. شناخت صحیح شخصیت هر شخص دارای یک فرایند پیچیده و احتیاج به تخصص و وقت کافی دارد. هر چند هر شخصی خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد، حتی کسانی که به گونه ای دارای تیپ شخصیتی مشابه هستند، باز هم در شماری از مسائل با یکدیگر تفاوت دارند.

در مجموع همیشه اشخاص موفقی از تیپ های شخصیتی گوناگون در کلیه مشاغل می باشند و نمی توان به طور دقیق و کامل اعلام نمود که فقط تیپ های شخصیتی مخصوصی هستند که در این حرفه به موفقیت می رسند. ولی با برسی های انجام شده افرادی که برای این فعالیت در این شغل معرفی می شوند، در کل این کار را بیشتر دوست دارند و رضایت شغلی زیادی در آن دارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *