#


در شبیه سازی جنگ ایران و آمریکا کدام کشور پیروز است؟

18 اکتبر 2018 بدون نظر 1851 بازدید

در شبیه سازی جنگ ایران و آمریکا کدام کشور پیروز است؟

شبیه سازی جنگ ایران و آمریکا در سال 2002

ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در سال۲۰۰۲ شبیه سازی جنگ ایران و آمریکا را انجام داد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی نتیجه نبرد نظامی ایران و آمریکا در این شبیه سازی بپردازیم، پس چنانچه علاقه دارید با ما همراه باشید.

در واقع جنگ، به عنوان یک بلای خانمانسوز که ریشه در طمع و نادانی انسان ‌ها دارد، در حال حاضر هم به عنوان یک تهدید خطرناک برای جوامع انسانی به حساب می آید. بودجه نظامی ایالات متحده آمریکا در مدت یک سال، برابر با تمام درآمد حاصل از فروش نفت، با وجود چشم پوشی از هزینه ‌های استخراج و… ایران در مدت زمان ده تا بیست سال ( بسته به قیمت نفت ) است.

بنابراین، اگر تنها فاکتور مورد تحقیق در مقابله نظامی احتمالی میان ایران و آمریکا، سطح فناوری و تکنولوژی مورد استفاده، مقدار و انواع تجهیزات، دوره‌ های تخصصی گذرانده شده توسط نیروهای نظامی، سطح تخصص نیروهای رزمی دو طرف و… در میان باشد، به قطع یقین ایران در این جنگ با آمریکا بازنده خواهد بود.

البته باید بگوییم که در عمل، مسئله خیلی تفاوت دارد. تجربه جنگ ایالات متحده آمریکا در جنگ با ویتنام به این کشور درس های زیادی یاد داد. ممکن است اصلی ترین درسی که آمریکایی‌ ها از جنگ با ویتنام یاد گرفته باشند، تکیه نکردن بر قدرت نظامی و تجهیزات خود، در خاک دشمن باشد؛ به این دلیل که تجهیزات و نفرات در مکانی که استراتژی منظمی برای جنگ وجود نداشته باشد، فقط هزینه جنگ را بالا می برد.

تخصص نظامی ایران به صورت دفاعی است و حول محور جنگ نامتقارن صورت گرفته است. به بیان روان تر، نیروهای نظامی ایران، از ناتوانی تجهیزات خود در جنگ مستقیم با ایالات متحده اطلاعات کافی دارند. به همین ترتیب به جای تلف کردن نیروی خود برای استفاده از تسلیحات گران قیمتی که در جنگ‌ های کلاسیک کارایی دارند، در زمان حمله نظامی از تکنیک های جنگ چریکی استفاده می ‌کنند.

علاوه بر این، حجم زیاد آتش، استفاده از نیروهای نظامی متعهد در کنار دیگر نیروهایی که برای جنگ چریکی آموزش دیده ‌اند، آگاهی کامل از نقاط استراتژیک در زمان جنگ، داشتن نیروهای هم پیمان در سایر کشورها و… موجب می ‌شود، ایران دست بالا را در این رویارویی نظامی بگیرد.

به همین ترتیب، با توجه به این شرایط، در سال۲۰۰۲ پروژه ‌ای به اسم چالش هزاره که با بودجه۲۵۰ میلیون دلاری توسط ارتش آمریکا در طی دو سال صورت پذیرفته بود، انجام شد. در این پروژه، جنگ بین ایران و آمریکا شبیه سازی شده بود. در این شبیه سازی، به غیر از قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتری خیلی پیشرفته، از حدود ۱۳۰۰۰ نیروی کادر نظامی ایالات متحده هم کمک گرفته شد.

بررسی تسلیحات مورد استفاده در شبیه سازی جنگ بین ایران و آمریکا

در این شبیه سازی، بیش از دویست و پنجاه میلیون دلار هزینه برای عواقب احتمالی حمله به ایران لحاظ شده بود. اساس این شبیه سازی، یک بازی استراتژیک جنگی با شرایط خیلی واقعی بود که در مدت دو سال طراحی و کامل شده بود.

به غیر از این، ۱۳۵۰۰نیروی نظامی در جریان این شبیه سازی، به وسیله تجهیزات گوناگون، توان بدنی  و رزمی خود را به نمایش گذاشتند. به زبان روان تر، چیزی که داخل این بازی اتفاق می ‌افتاد، فقط توجه به شبیه سازی کامپیوتری نبود، بلکه نیروهای نظامی آمریکا، برای هرچه بهتر کردن کیفیت این پیش‌ بینی، روی زمین با بهره گیری از تجهیزات گوناگون جریان جنگ را بازسازی کرده و وضعیت کیفی نیروها را در شرایط جنگ مورد سنجش قرار دادند.

محدودیت های ایران در شبیه سازی میلیونیم ۲۰۰۲ شامل نبرد علیه اسرائیل هم می ‌شد. در نتیجه، ایران قابلیت انجام هیچ گونه نبردی در خاک آمریکا را نداشت. به بیان روان تر، در زمان شبیه سازی جنگ بین ایران و آمریکا، ایران فقط از تسلیحات و تجهیزاتی که بی تردید در اختیار داشت می ‌توانست استفاده نماید و حق بردن انتقال جنگ به کشور دیگری غیر از خلیج فارس را نداشت.

نکته مهم: در زمان اجرای این شبیه سازی، به هیچ وجه به اسم دو طرف درگیر اشاره ای نشده بود. در عوض، نیروهای نظامی که با رنگ آبی شناخته می ‌شدند، با آمن به خلیج فارس، با نیروهایی که به رنگ قرمز شناخته می ‌شدند، درگیر شدند. مدت ها بعد، با توجه به فرم استراتژی، مکان این درگیری، صحبت های فرماندهان ارتش آمریکا و… به صورت مشخص در همه رسانه ‌ها، طرف های درگیر به را عنوان ایران و آمریکا معرفی کردند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *