#


پیشگیری از نابینایی با تلاش دانشمندان و محقق ایرانی

نابینایی
5 اکتبر 2017 بدون نظر 1199 بازدید

پیشگیری از نابینایی با تلاش دانشمندان و محقق ایرانی

پیشگیری از نابینایی با تلاش دانشمندان و محقق ایرانی

به گزارش از من بپرس، دانشمندان بعد از اینکه پروتئین طبیعی که محافظت از چشم را دربرابر گلوکوم بر عهده دارند کشف کردند قصد دارند که در یک استراتژی جدید برای جلوگیری از نابینایی است قرار بگیرند.
اصطلاحی را که برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی به کار می برند آب سیاه یا گلوکوم است که دلایل مختلف ولی اثری بالینی و مشترک بر روی چشم و عصب و وابسته به فشار داخل چشمی دارد.

اگر به عصب بینایی آسیبی برسد دچار مختل شدن انتقال سیگنال های بصری به مغز می شود و ممکن است که دید به طور کامل از بین برود و نابینا شوید.
زمان یکه به چشم فشار زیادی وارد می شود باعث می شود که دچار گلوکوم شوید و این باعث آسیب رسیدن به عصب بینایی می شود. در هر حال ساختار دقیقی که باعث می شود به چشم آسیب برسد هنوز مشخص نشده است. ولی محققان دانشگاه مک کواری استرالیا توانستند سرنخ هایی در این رابطه پیدا کنند.

این تیم به این نتیجه رسیده اند که پروتئینی به نام نوروسرپین نقش مهمی در سلامت شبکیه دارد، ولی این پروتئین در گلوکوم فعالیتی ندارد.
آن ها معتقدند که چیزهایی که دریافته اند می تواند به استراتژی های مورد نیاز کمک کند تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری و یا آن را درمان کند.

هم اکنون نوروسرپین به عنوان یک پروتئینی به وجود آمده است که فعالیت های آنزیمی به نام پلاسمین را مسدود می کند. و کار آن محافظت از نورون ها و یا سلول های عصبی در برابر آسیب های ناشی از پلاسمین است.

نابینایی

نابینایی

دکتر گوپتا و همکارانش به این نتیجه رسیدند که چگونه گلوکوم، نوروسرپین و پلاسمین را تحت تاثیر خود قرار می دهند. دانشمندان توانستند که یافته های خود را از راه تجزیه و تحلیل سلول های شبکیه که از راه یک انسان سالم و یک انسان مبتلا به گلوکوم بود به دست آورند.

دانشمند ایرانی دکتر مهدی میرزایی که عضو گروه شیمی و علوم زیست مولکولی در انشگاه کواری می باشد گفته است که متخصصان چشم پزشکی هم چنان به دنبال این هستند که علت عصب بینایی در پشت چشم را درک کنند که به طرز قابل مشاهده ای در گلوکوم وجود دارد.
وی افزود: یافته هایی که در این پژوهش وجود داشته کمک شایانی در درک مکانیسم این بیماری به ما کرده است و به سوالاتی که چندین سال است دانشمندان به دنبال پاسخ آن هستند جواب می دهد.

طبق آمار محققان در بین مردم آمریکا حدود ۲/۲میلیون بزرگسال که بالای ۴۰سال سن دارند دچار گلوکوم شده اند و این یکی از عوامل مهمی است که باعث از بین رفتن بینایی در این کشور شده است.
هم اکنون درمانی برای این بیماری وجود ندارد و فقط می توان با بعضی از درمان ها این بیماری را کاهش داد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *