#


بهترین و مهیج ترین مسابقات تلویزیونی صدا و سیما

مسابقات تلویزیونی
1 فوریه 2019 بدون نظر 4725 بازدید

بهترین و مهیج ترین مسابقات تلویزیونی صدا و سیما

 بهترین و مهیج ترین مسابقات تلویزیونی صدا و سیما

 مسابقات تلویزیونی یکی از قالب های جذاب برنامه سازی است بنابراین شکی نیست که تولید این ساختار تلویزیونی ضرورت دارد اما کیفیت و چگونگی تولید مسابقات نیز دارای اهمیت بالایی است،به همین دلیل برنامه سازان باید از روانشناسان جامعه‌شناسان و کارشناسان فرهنگی و رسانه در طراحی مسابقات بهره ببرند.

مسابقات تلویزیونی یکی از قالب های جذاب برنامه سازی است بنابراین شکی نیست که تولید این ساختار تلویزیونی ضرورت دارد اما کیفیت و چگونگی تولید مسابقات نیز دارای اهمیت بالایی است ،به همین دلیل برنامه سازان باید از روانشناسان جامعه‌شناسان و کارشناسان فرهنگی و رسانه در طراحی مسابقات بهره ببرند.

مسلما برای یک برنامه تلویزیونی اگر یک نفر به تنهایی یک تنه جلو برود و طرح مسابقه را بنویسد نتیجه قابل قبولی به دست نخواهد آورد و خروجی آن تبدیل به مسابقات شبیه به هم می شود که به مرور زمان از حوصله مخاطب خارج است.

 با نگاهی اجمالی به مسابقات تلویزیونی که این روزها از شبکه‌های مختلف سیما به روی آنتن می روند و متوجه شباهت ها می شویم و حتی تهیه کنندگان هم از فاکتورهای مشترک بهره برده است که می توان به حضور چهره های معروف به عنوان مجری و یا مسابقاتی که بر اساس سوال و جواب هستم و جوایز هنگفتی به شرکت‌کنندگان اهدا می کنند اشاره کرد.

 یکی دیگر از موارد مشترک حضور شرکت‌کنندگان با اطلاعات بسیار کم است که نشان می دهد برای انتخاب شرکت‌کنندگان هیچ گزینشی در کار نیست به طوری که افراد با کمک بسیار زیاد از سوی مجری به مبلغی دست پیدا میکنند گاهی پیش می‌آید که همین شرکت‌کنندگان حتی با وجود اینکه موجی کمکشان میکند پاسخ نمی توانم پاسخ سوال را بدهند.

 لازم به ذکر است که بگوییم در کنار مسابقات تلویزیونی که اغلب شبیه هم هستند گاهی اوقات مسابقات هیجان انگیزی مثل فرمانده هم پخش شده است که شرکت کننده هم به لحاظ هوش و هم به لحاظ قوای جسمانی باید در سطح بالایی بوده باشد.

 سال‌های گذشته در ساختار مسابقات تنوع بسیاری دیده می‌شود و شرکت‌کنندگان باید زحمت بسیاری می کشیدند تا وارد یک مسابقه به شوند از معروف ترین این مسابقات تلویزیونی می توان به راز سیب اشاره کرد که همچنان در ذهن مردم از دهه هفتاد تاکنون به یادگار مانده است علاوه بر آن می توان به مسابقاتی همچون تلاش/ مسیر طلایی/ مردان  آهنین/ هفت روز و هفت ساعت و…. و اشاره کرد.

 به همین بهانه در این گزارش گذری کرده‌ایم به برخی از مسابقات هیجان انگیز و متفاوت که در سال های گذشته به روی آنتن رفته اند.

راز سیب

 یکی از مسابقات هیجان انگیز تلویزیون که سال ۷۴ با اجرای مهسا مهجور و فرهاد جم از شبکه سوم سیما پخش شد راز سیب نام داشت ،که محمدصادق جلالی آن را ساخته بود.

 محمد صادق جوادی سعی کرده بود که آن را کاملا ایرانی بسازد و شرکت کنندگان در قالب گروه باید در مسابقه شرکت می‌کردند و بعد از عبور از مراحل و یک غار در انتها به راز سیب دست پیدا می کردند.

 در مجموع راز سیب جزو پربیننده ترین برنامه های تلویزیون در زمان پخش خود بود و در عرصه مسابقه سازی یکی از اتفاقات نوع محسوب می شد ،به طوری که چند بار این مسابقه باز پخش شد فرهادی جمع مجری این مسابقه گفته است که مسابقه راز سیب را بسیار دوست داشت و زمانی که به او پیشنهاد اجرای این مسابقه داده شده بود آن را خیلی خوشحال کننده دانسته و قبول کرده بود، چون این مسابقه به نظرش کار بسیار جدیدی بود .بنابرابین  با هیجان بالایی این مسابقه را اجرا می‌کرد و حتی این هیجان را برای شرکت‌کنندگان داشت تا نتیجه خوبی دریافت کنند .

فرمانده تا ضد گلوله

 چند سالی است که مستند مسابقه فرمانده به روی آنتن می‌رود و توانسته است که مخاطبان زیادی را برای خودش در این مدت زمان همراه کند .در این مسابقه شرکت کنندگان علاوه بر اینکه باید هوش بالایی داشته باشند باید به لحاظ جسمانی هم قوی باشند. این مسابقه دارای لوکیشن های زیادی است و شرکت کنندگان باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. یکی است خصوصیت مهم این مسابقه این است که مخاطبان را با مناطق بکر ایران آشنا می‌کند مثلا قسمت اول آن در شمال کشور قسمت دوم و سومش در جزیره فارو در خلیج فارس و قسمت چهارم آن در استان سیستان و بلوچستان فیلم برداری و تولید شده است .این مسابقه جذاب و متفاوت توسط ژرژ پطروسی دوبلور و گوینده باسابقه روایت می‌شود. فصل جدید این مسابقه به نام ضد گلوله به کارگردانی مهدی ماهان و مجید عزیزی از شبکه مستند در حال پخش است این مسابقه شش روز و هفت شب تمام در صحنه ساخت مستند و در محیط کاملا نظامی می باشد کار با سلاح ها به شرکت‌کنندگان آموزش داده می شود عمده توانایی مورد نیاز در این مسابقه نشانه گیری صحیح در کنار هوش و ذکاوت و توانایی های جسمی و حرکتی شرکت‌کنندگان است.

مسابقه تلاش

 مسابقه تلاش توسط زنده یاد حسین عرفانی مجری تلویزیون و همسر شهلا ناظریان در سالهای ۷۶ تا ۷۹به روی آنتن می‌رفت .این زوج دوست داشتنی با ادبیات گرم و صمیمی شان توانسته بودند که مخاطب را پای تلویزیون بنشانند تا این مسابقه را با علاقه پیگیری کنند و با عث مهیج شدن این مسابقه با دیالوگ های خود شده بودند .شرکت کنندگان این مسابقه در قالب گروه‌های دو نفره حضور داشتند که یا زوج بودند و یا خواهر برادر.

 این مسابقه شامل بخش‌های عملیاتی بود که باعث می‌شد شرکت کنندگان رقابت سرسختی را با هم داشته باشند. کارگردانی این مسابقه پر نشاط برعهده حسین آقا هرندی و حسین فردرو بود.

 مسابقه هفت روز و هفت ساعت

 این مسابقه توسط سعید ابوطالب برای شبکه افق کارگردانی شد که  نوروز امسال پخش گردید. او برای جذاب کردن رقابت این مسابقه است خوانندگان و بازیگران ایرانی و لبنانی که در ۶ گروه با هم به رقابت می‌پردازند استفاده کرده است .

بخش جذاب این مسابقه به علت مکان های فیلمبرداری در داخل و خارج از ایران و لبنان بود. ابوطالب با ساخت این مسابقه سعی بر این داشته تا مخاطبان را غافلگیر کند ،همچنین او در بخش هنرمندان و خوانندگان به سراغ کسانی رفت که متکی به متن نباشند و توانایی بداهه پردازی داشته باشند چون بستر روایی در این مسابقه حاکم بود  علاوه بر آن باید توانایی بدنی شان هم بالا می بود.

 مسابقه سیمرغ

یکی از مسابقات  جذاب و هیجانی که از اواسط دهه هشتاد به روی آنتن سیما رفت مسابقه سیمرغ بود.

اجرای این مسابقه بر عهده مجری بود که این روزها حال خوبی ندارد و در خارج از ایران به سر می برد .

مراحل مسابقه بسیار متفاوت بود و شرکت کنندگان باید از گردونه های مختلفی که بسیار دشوار بود رد می شدند به محض اینکه تمرکزشان را از دست می‌دادند داخل گودال آب می افتادند .از دیگر بخش های هیجان انگیز این مسابقه این بود که شرکت کنندگان باید به تعقیب و گریز شترمرغها در یک محوطه مشخص می پرداختند .از ویژگی های عمده این مسابقه طراحی متفاوت مراحل مسابقه بود و هدف آن سرگرمی تشویق جوانان به ورزش و ایجاد نشاط و به وجود آوردن فضای شاد برای مردم بود که در این کار بسیار موفق عمل کرد.

مسابقه مسیر طلایی

 یکی از مسابقاتی که  توسط برادران حسینی از شبکه ۳ پخش می شد مسیر طلایی نام داشت که با خود خنده و شادی را به منازل می آورد و بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده بود .در بخشهای مختلف این مسابقه تنها نیاز به آمادگی جسمانی بالا بود و هیچ گونه سوالی از شرکت‌کنندگان پرسیده نمی شد .فضای مسابقه به گونه ای بود که اگر شرکت کنندگان به سلامت از مسیرهای سخت و پر آب مسابقه عبور می کردند تا بتوانند سکه‌های بهار آزادی را یکی یکی به خانه هایشان ببرند.

 مسابقه بزرگ

 یک مسابقه پربیننده به نام مسابقه بزرگ دو دهه پیش روانه آنتن شد مسابقه ای که در آن  هم هوش و ذکاوت نقش داشت و هم اینکه عملیاتی بود و باید شرکت‌کنندگان مراحل مختلفی را پشت سر می گذاشتند .اجرای این مسابقه به عهده کاظم احمدزاده و مجری دیگری که هم اکنون در خارج از ایران به سر می‌برد و با اجرای برنامه‌های مبتذل محبوبیت خود را در میان مردم از دست داده است اجرا می‌شد. این مسابقه به علت داشتن آیتم های متنوع و جذاب باعث شده بود تا توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند و به شدت مردم را سرگرم می کرد.

 این مسابقه شروع یک ماجرای جدید در عرصه مسابقات تلویزیونی بود باعث شد تا مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار بگیرد .

مردان آهنین

مسابقات تلویزیونی که دارای یک نگاه تازه ای به مقوله ورزش بود بهنام مردان آهنین به روی آنتن سیما رفت این مسابقه پرطرفدار تلویزیون با شرکت‌کنندگانی که مردان قوی هیکلی بودند و با همدیگر به رقابت می پرداختند بسیار هیجان انگیز و جالب برای مخاطبان بود.

 این مسابقه که از شبکه سه سیما پخش می شد برای انتخاب قویترین مرد ایران بود. داور اصلی مسابقه فرامرز خودنگاه و اجرای آن در فضای متفاوت با محمدرضا فتاح حسینی ،محمد امین نبی اللهی و رضا جاودانی قرار داشت .در مراحل سخت و طاقت فرسای این مسابقه مردان قوی هیکل باید مراحل دشواری را پشت سر می گذاشتند .در این مسابقه گاهی چند ثانیه نقش مهمی در قهرمان شدن شرکت کننده داشت.

 سرزمین دانایی

مسابقات تلویزیونی سرزمین دانایی در قالبی متفاوت از سایر مسابقات جاری تلویزیونی  بود که علاوه بر ایجاد سرگرمی و هیجان برای مخاطب آن دارای محتوای علمی به صورت کاربردی است که سعید ابوطالب کارگردانی آن را برعهده داشت .سالهاست که مسابقات علمی در قالبی مهیج به شکل کاوشگری در شبکه های معتبر تلویزیونی دنیا اجرا می شود و دارای مخاطبان زیادی است. در این مسابقه که در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته طی می شد مناطقی با زیبایی های بصری و جذابیت های گردشگری انتخاب شده بود، که شرکت کنندگان طی این مسیر آموزه های تجربی علمی و خلاقیت خود را برای حل مسائل مسابقه به کار می بستند .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *