#


صدا و سیما و تبلیغات

18 می 2019 بدون نظر 1557 بازدید

صدا و سیما و تبلیغات

در برنامه های اخیری که در صدا و سیما پخش شده است شاهد این موضوع هستید که از روش های بسیار زیادی استفاده شده است تا بتوانند مخاطب را به برنامه های تلویزیونی جذب کنند . این روش های از حضور سلبریتی ها در برنامه ها گرفته شده تا مسابقه های زیادی و برنامه های استعداد یابی هم کشیده شده است. همین ها باعث شده است تا هر روز هزینه های بسیار جدیدی برای تلویزیون ایجاد شود و هم چنین اسپانسرهای زیادی نیز در این برنامه دیده شوند.

البته باید این موضوع را نیز درنظر داشت که در تلویزیون به صورت کلی برنامه سازی و یا سریال ها نیز دچار افول شده است و سعی بسیاری شده است تا دوباره مردم با برنامه های تلویزیونی همراه شوند و حتی برای این کار از نوستالژی ها نیز در تلویزیون استفاده شده است .بسیاری از صاحب نظران در این زمینه اعتقاد دارند که برنامه های تلویزیونی دچار بحران های بسیار شدیدی است .

محتوای برنامه های امروزی

بیش تر برنامه هایی که امروزه ساخته می شوند محتوای مناسبی ندانند و از روی سایر برنامه ها کپی می شوند و به صورت کلی برای مخاطب فایده چندانی ندارند . این کم بودن کیفیت برای این بوده است که از سلبریتی ها به صورت نابه هنگام استفاده می شود وهم چنین از برنامه های خارج از کشور تقلید می شود. البته این ها علت نیستند بلکه تنها نشانه هایی از بحران ها هستند که در صدا و سیما ظاهر شده اند که به صورت اصولی به آن ها پرداخته نمی شود. برنامه سازانی که در نسل جدید وجود دارند هنوز تربیت نشده اند و اما بسیاری از کشورها که در این زمینه از ما عقب تر بوده اند توانسته است به سرعت از ما پیشی بگیرند و اما ما در ساخت برنامه ها ضعف بیش تری را پیدا کرده ایم.

صدا و سیما

اسپانسرها در صدا و سیما

استفاده زیاد از اسپانسرها و هم چنین تبلیغات باعث می شود تا صداد و سیما روزی در دام آن ها گرفتار شود . این مسئله از مدت ها قبل شروع شده است و روزی گریبان گیر صددا و سیما خواهد شد. در صدا و سیما تناقضاتی وجود دارد زیرا از طرفی باید برپایه ارزش های نظام جمهوری اسلامی باشد و از طرف دیگر نیز می خواهد قسمتی از هزینه هایی را که دارد از تبلیغات و هم چنین بخش خصوصی به دست آورد. در گشذته ای موضع دچار مشکلاتی نبوده است و در این میان هم صدا و سیما از بودجه های دولتی استفاده کرده است و هم با جذب آگهی ها درآمدی را به دست آورده است و اما بعدها همین دو مسئله صدا و سیما را دچار چالش هایی خواهد کرد.

صدا و سیما امروزه برنامه های زیادی را تولید می کند و به همین خاطر نیز به درآمدهایی که از اپلیکیشن های مختلف و هم چنین پیامک ها به دست می آورد وابسته است و این هزینه ها را نیز مخاطبان پرداخت می کنند.اسپانسرهایی نیز در شبکه های مختلف وجود دارند که باعث می شود تبلیغات به تعداد بسیار زیادی صورت گیرد. حتی این تبلیغات گاها به صورتی بوده است که حتی زمان های طلایی شبکه را نیز به خود اختصاص داده است . البته این موضوع مربوط به الان نبوده است و از دو دهه پیش صدا و سیما را به خود مشغول کرده است و اما تا به حال این قدر صریح بیان نشده بوده است .

مطمئنا استفاده از اسپانسرها ، روش های پیامکی و اپلیکیشن ها تنها تا حد و اندازه خاصی می تواند با سیلقه مخاطب در یک راستا باشد و اما بعدها اگر میزان آن ها بیش تر شود باعث می شود تا مخاطبان نیز از این موضوع آزرده خاطر شوند.بعضی از این تبلیغات از کیفیت بسیار کمی برخودارند و هم چنین محتوای خوبی را ندارند که باعث نارضایتی مخاطب می شوند. استفاده این گونه از پیامک ها و سایر روش های تبلیغاتی در هیچ جای دنیا به این شدت مورد استفاده قرار نمی گیرد و البته در این زمینه آسیب هایی که ممکن است به صدا و سیما وارد شود خیلی بیش تر از آسیب هایی است که به برنامه های رادییو وارد است.

کوثری: شبکه ها تعطیل شوند

مدل صدا و سیما باید مورد بازنگری قرار گیرد و در این زمینه یا باید شبکه ها تعطیل شوند و یا باید تعداد برنامه ها در این زمینه کم تر و محدودتر شود تا به این طریق بتوان به نوعی کیفیت را بالا برد و از راه های دیگری بودجه صدا و سیما پرداخت شود تا بتوانند شبکه هایی را به صورت خصوصی و یا نیمه خصوصی به وجود آورند و همین نیز باعث شود تا بتوان به مدل بهتری برنامه ها را تولید کنند.

با استفاده از این روشی که در پیش  گرفته شده است روزبه روز وضع بدتری پیش خواهد آمد و البته این وضع نیز به مدیران صدا و سیما هم مربوط نمی شود و براساس خواسته آن ها نیز جلو نخواهد رفت .با ایت روشی که در صدا و سیما پیاده سازی شده است حتی اگر بخواهد مدیری هم در برابر آن مقاومت داشته باشد بازهم نخواهد توانست جلوی آن را بگیرد. اصل  و اساس این کار مشکل دارد و باید مورد تحلیل و بررسی واقع شود . در این میان اگر پیشنهاد می شود تا کارهای صدا وسیما با استفاده از یک بودجه خاص صورت گیرد باید از اساس مورد خانه تکانی قرار گیرد و به تعدیل کارمندان بپردازد تا بتواند از این حالتی که در آن وجود دارد دربیاید.

صدا و سیما و اسپانسرها

برای این که در صدا وسیما برنامه هایی تولید شود که دارای محتوایی مناسب باشد باید این برنامه ها و یا فیلم ها در رقابت با هم قرار داشته باشند. امروزه مسئولان در مورد پیامک ها اظهاراتی را داشته اند و بعدها روش های دیگری برای رفتارهای اسپانسرها درنظرگرفته خواهد شد  و تنها این موضوع به پیامک ها ختم نخواهد شد . روش های دیگری را که اسپانسرها دنبال می کنند روش های مناسبی نیست پس باید در این زمینه نیز توافقاتی صورت گیرد و به مدل درستی در این زمینه برسند تا با هدف هایی که نظام جمهوری اسلامی دارد در یک سو باشد وگرنه اوضاع بدتر از این هم خواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *