#


رشد مغز نوزادان نارس با شیر مادر

15 اکتبر 2018 بدون نظر 1645 بازدید

رشد مغز نوزادان نارس با شیر مادر

No votes yet.
Please wait...

مغز نوزادان نارس با شیر مادر رشد می کند

چنانچه به نوزادان نارس به جای شیر خشک شیر مادر داده شود، باعث رشد سریع تر مغز آن ها می ‌شود. در گذشته بر این باور بودند که نوزادانی که پیش از پایان هفته سی و هفتم به دنیا می آیند، توانایی یادگیری و مهارت تفکرشان در سنین بالاتر خیلی ضعیف تر است.

ولی بر اساس بررسی محققان، توانایی بر هم ریخته شده این نوزادان را با عوض شدن ساختار قسمتی از مغز برای کمک به ارتباط سلول ‌ها با یکدیگر مرتبط دانسته است.

پژوهشگران اسکاتلندی اکنون به این نتیجه رسیده اند که تغذیه نوزادان نارس با شیر مادر قادر است ارتباط کاهش یافته مغز این نوزادان را درمان کند.

علاوه بر این که تغذیه طبیعی نوزاد با شیر مادر خواص بسیاری دارد، این نوشیدنی سرشار از انرژی می ‌تواند مناسب ترین راه شروع زندگی برای آسیب‌ پذیرترین نوزادان نارس باشد.

محققان دانشگاه ادینبورگ اسکن MRI تقریباً پنجاه نوزاد نارس هفت هفته ‌ای، که پیش از هفته سی و سوم بارداری به دنیا آمده ‌بودند و با این وجود چهل هفته از زمان شکل پذیری آن ها در رحم مادرشان می ‌گذشت، بررسی کردند.

همین طور آن ها اطلاعات مربوط به تغذیه این نوزادان را مورد بررسی قرار دادند که پس از تولد شیر خشک خورده بودند یا از شیر مادر (یا شیر یک اهدا کننده) تغذیه کرده بودند.

این این گروه تحقیقاتی در نتیجه به این مورد دست یافتند که نوزادانی که سه ‌چهارم از تغذیه روزانه آن ها (در مدت زمان بستری در بیمارستان) با شیر مادر تأمین شده بود، در مقایسه با دیگر نوزادان نارس ارتباط مغزی‌ شان بهتر شده بود.

از نظر پژوهشگران، این بهبود ارتباط مغزی در نوزادان نارس با شیری که مادرشان تغذیه می ‌کنند، رابطه مستقیمی دارد؛ هر چند این تحقیقات ادامه خواهد داشت تا نقش تغذیه روزهای اول زندگی بر درمان نتایج بلند مدت برای نوزادان نارس مشخص گردد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *