#


هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری
29 جولای 2019 بدون نظر 2703 بازدید

هفته دوم بارداری

Rating: 4.7/5. From 9 votes.
Please wait...

هفته دوم بارداری

هفته اول بارداری با تمام هیجاناتش گذشت و الان قصد داریم هفته دوم را بررسی کنیم. در هفته دوم بارداری هنوز بارداری مادر مشخص نیست. دوره بارداری معمولا از هفته چهارم و پنجم مشخص می شود بنابراین در هفته دوم هنوز باردار محسوب نمی شوید.

معمولا تخمک گذاری دوره باروری فرد را نشان می دهد. سلول تخم، روز بعد از تخمک گذاری بارور شده و تولید هورمونی به نام گنادوتروپین یا HCG می کند. مادر یک هفته پس از تاخیر در قاعدگی می تواند با آزمایش خون به بارداریش پی ببرد.

وضعیت مادر در هفته دوم بارداری

در طول هفته دوم هر چقدر به زمان آزاد شدن تخمک از تخمدان نزدیک می شویم بیشتر شاهد تغییرات بدن مادر خواهیم بود. هفته دوم بارداری معمولا دارای علائمی است که در زمان تخمک گذاری ظاهر می شود. حتی با دانستن تغییرات و علایم می توان روز تخمک گذاری را فهمید.

هفته دوم بارداری

البته در هفته دوم بارداری علائم به سرعت و ناگهانی ظهور نمی کنند. حتی تا زمانیکه هورمون های بارداری در بدن فرد کافی نباشد، تست های خانگی قابل تشخیص نخواهند بود. معمولا تشخیص بدون تردید در هفته چهارم رخ می دهد زیرا قاعدگی کاملا قطع شده و سطح هورمون بارداری کاملا بالاست و علایم حاملگی کاملا مشخص می شوند.

اغلب مادران هنگام تخمک گذاری دچار دردهایی در زیر شکم می شوند. هنگام تخمک گذاری دمای بدن دچار تغییراتی می شود. عمدتا در چند روز قبل از باروری دمای بدن مادر بالا می رود.

وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

مراحل تکامل لقاح در این هفته صورت می گیرد. بیش از صدها اسپرم وارد لوله رحم می شوند اما تنها یکی از آنها با تخمک تشکیل لقاح می دهد. پس از نفوذ اسپرم، تخمک به گونه ای می شود که ورود سایر اسپرم ها را محدود کرده و غیر قابل نفوذ می شود.

هفته دوم بارداری

هر تخمک و اسپرم بیست و سه کروموزوم دارد. در زمان لقاح این کروموزوم ها ترکیب شده و لقاح کامل انجام می شود. حدود بیست و چهار ساعت پس از لقاح، سلول تخمک بنفش شده و دور آن لایه ای ضخیم، غیرقابل نفوذ و زرد رنگ تشکیل می شود. در این زمان نطفه تشکیل شده و هورمون گنادوتروپین باعث متوقف شدن قاعدگی می شود.

  • این هورمون باعث حفظ پروژسترون شده و هورمون پروژسترون باعث سلامت رشد جنین خواهد شد.

علائم شایع تخمک گذاری

روش های بسیاری برای پیش بینی زمان تخمک گذاری وجود دارد. در ادامه چند مورد از علائم شایع را نام برده و توضیحاتی پیرامون آن ذکر خواهیم کرد. با مشاهده عوامل نام برده می توان زمان باروری را مشخص کرد.

  • بررسی قاعدگی: عمدتا فاصله قاعدگی ها حدود ۲۸ روز است. اما اغلب افراد دارای فاصله زمانی یکسانی نیستند و ممکن است ماهیانه تغییراتی ایجاد شود. افرادی که قصد بارداری دارند با مشخص کردن الگوی قاعدگی خود می توانند زمان تخمک گذاری را محاسبه کنند.
  • دمای بدن: همواره در طول تخمک گداری دمای بدن دچار تغییراتی شده و اغلب بالا می رود بنابراین افرادی که قصد بارداری دارند می توانند با مشخص کردن الگوی مشخص دمای بدن، حدود ۲ الی ۳ روز قبل که احتمال بارداری افزایش می یابد زمان تخمک گذاری را مشخص و برای بارداری اقدام کنند.
  • ترشحات واژن: در زمان تخمک گذاری بافت ترشحات واژن کاملا تغییر می کند. در زمان تخمک گذاری این ترشحات شفاف تر هستند و بعد از تخمک گذاری کاملا ضخیم تر شده تا ناپدید شوند.
  • آزمایش تخمک گذاری: از بهترین و دقیق ترین انواع تشخیص زمان تخمک گذاری استفاده از کیت های آزمایش است. افراد می توانند با انجام آزمایش میزان هورمون هایی که تخمک گذاری را پیش بینی می کنند، اندازه گرفت. حتما برای تعیین نتیجه دقیق از این روش استفاده کنید.

علائم مهم در هفته دوم بارداری

به طور معمول چرخه قاعدگی افراد ۲۸ روز است بنابراین روز تخمک گداری احتمالا حدود روز ۱۴ است. در هفته دوم برخی از علائم مانند حساسیت خلق و خو، حساسیت و تورم سینه ها، تهوع، تکرر ادرار یا خستگی ممکن است در مادران رخ بدهد. البته این موارد در همه افراد یکسان نیست. در ادامه برخی از علائم شایع هفته دوم را ذکر می کنیم.

  • افزایش و تغییر در ترشحات واژن
  • درد یک طرفه تخمدان
  • تغییرات در گردن رحم
  • افزایش ناگهانی دمای بدن

تغذیه در هفته دوم بارداری

مهمترین نکته که در این دوران مادران می بایست به آن توجه کنند رژیم غذایی مناسب است، زیرا سلامت خود و فرزندشان در گرو برخورداری از رژیم غذایی سالم و انواع ویتامین هاست. مادران باید توجه کنند که عادات مضر سابق را حتما کنار بگذارند. برای داشتن بارداری بدون استرس توصیه می کنیم موارد زیر را رعایت کنید.

از همه گروه های غذایی استفاده کنید و مطمئن باشید تمامی انواع ویتامین هاست. مادران باید توجه کنند که عادات مضر سابق را حتما کنار بگذارند.

هفته دوم بارداری

از همه گروه های غذایی استفاده کنید و مطمین باشید تمامی انواع ویتامین، سبزیجات و پروتیین را درون رژیم غذایی تان گنجانده اید. حتی الامکان سعی کنید از مصرف چربی و شیرینی پرهیز کنید.

در زمان بارداری برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی لازم سعی کنید از مولتی ویتامین های این دوران استفاده کنید. برای مصرف مولتی ویتامین ها حتما با پزشکتان مشورت کنید. معمولا در سه ماهه اول بارداری اسید فولیک تجویز می شود.

مصرف کافئین را کنترل کنید. اگر میزان مصرف کافئین در حد تعادل باشد جای نگرانی نیست اما اگر بیش از ۲۰۰ میلی گرم در روز باشد خطر سقط جنین را به همراه دارد.

درست است که هنوز جنین حضور فیزیکی ندارد اما هفته های اول در زندگی و حیات نوزاد از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین نکات ذکر شده را به دقت رعایت کنید. در این مسیر پدران نیز نقش مهمی را ایفا می کنند و همراهی آنها در سلامت جنین و مادر تاثیر به سزایی دارد.

Rating: 4.7/5. From 9 votes.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *