#


هفته اول بارداری

27 جولای 2019 بدون نظر 2519 بازدید

هفته اول بارداری

Rating: 4.0/5. From 6 votes.
Please wait...

بارداری

دوران بارداری عمدتا ۹ ماه به طول می انجامد اما پزشکان برای بررسی دقیق خود آنرا به سه دوره ۳ ماهه تقسیم بندی می کنند یعنی سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری. اما برای اندازه گیری دقیق تر سن بارداری آنرا هفته به هفته مورد بررسی قرار می دهند. زیرا در جنین و مادر، در هر هفته مشخص تغییرات ویژه ای صورت می گیرد.

معمولا در سه ماهه اول ضربان قلب جنین شنیده می شود، در سه ماهه دوم اولین حرکات جنین احساس می شود و در ماه های آخر معمولا برخی از مادران انقباضات کاذب زایمانی را تجربه می کنند.

هفته اول بارداری

هفته اول بارداری آغاز رشد و شکل گیری جنین خواهد بود. برای اغلب مادران هفته های اول بسیار متفاوت است زیرا با مسایل جدید و حتی خسته کننده روبه رو شده و بدن آنها در حال آماده سازی فضا برای رشد جنین است. از آخرین دوره قاعدگی ۲ هفته زمان می برد تا تخمک گذاری انجام شود.

هفته اول بارداری

این دوره یکی از مهم ترین دوره های بارداری است. هفته اول بارداری موسوم به دوره باروری است. سوالی که اغلب افراد در ذهنشان وجود دارد این است که چگونه زمان تخمک گذاری را می توان حدس زد؟ کافی است زمان دوره قاعدگی بعدی خود را از عدد ۱۲ یا ۱۶ کم کنید عدد به دست آمده زمان تخمک گذاری است.

علائم بارداری

بعضی از مادران در همان روزهای اول علائم بارداری را دارند. البته خانم های باردار کاملا با هم متفاوتند و برخی از علایم آنها غیر قابل پیش بینی است. از جمله شایع ترین این علایم درد سینه ها، خستگی و تهوع است.

البته اگر در همین زمان به پزشکتان مراجعه کنید ممکن است به شما بگوید، شما ۴ هفته باردارید زیرا اغلب پزشکان مدت بارداری را از آخرین دوره قاعدگی فرد محاسبه می کنند و راه دقیقی برای تعیین روز بارداری وجود ندارد.

وضعیت مادر در هفته اول بارداری

در هفته اول بارداری معمولا دیواره رحم ضخیم تر شده و ترشحات داخل رحم افزایش پیدا می کند. این ترشحات در حالت عادی بدن مانند سدی محافظ عمل می کند اما در زمان باروری این ترشحات کمک می کند اسپرم سریعتر به تخمک برسد. هر اسپرم ممکن است ۴ تا ۶ روز در بدن زنده بماند اما نکته قابل توجه این است که قابلیت باروری هر اسپرم حدود ۷۲ ساعت است.

  • سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چگونه اسپرم به تخمک متصل می شود؟ تخمک پوسته محافظ سختی دارد؟

هفته اول بارداری

از آنجا که انتهای ساختار هر اسپرم چسبناک است، به پوسته تخمک می چسبد و با نفوذ در آن سلول تخم تشکیل می شود. هنگامی که تخمک گذاری صورت گرفت نشانه هایی در بدن مادر ظاهر می شود. از جمله این نشانه ها می توان به درد خفیف در زیر ناحیه شکم و افزایش دمای بدن اشاره کرد.

مراقبت های بسیار مهم در هفته اول بارداری

اسید فولیک یکی از مهم ترین مواردی است که اغلب به مادران توصیه می شود. به خصوص مصرف روزانه ۴۰۰ میکروگرم در روزهای قاعده گی و پس از آن روزانه ۶۰۰ میکروگرم بسته به نتایج آزمایش ضروری است. توصیه می کنیم این نیاز با توجه به تشخیص پزشک صورت گیرد بنابراین بهتر است پیش از هرگونه تصمیم برای بارداری با پزشکتان مشورت کرده و تحت نظر او قرار بگیرید.

شروع بارداری معمولا متاثر از استرس، بیماری، تغییرات اساسی در وزن، ورزش و الگوی خواب و زندگی است. بنابراین معمولا افرادی که قصد بارداری دارند در طول این دوره می بایست کمترین استرس و تغییر را داشته باشند. خوردن انواع ویتامین های مورد نیاز بدن مادر بسیار ضروری است و مادران می بایست از مصرف مواد زیر جدا خودداری کنند:

  • کافئین
  • افزودنی های مصنوعی مثل شیرین کننده ها
  • الکل
  • نیکوتین

اگر شخص دارویی مصرف می کند حتما می بایست با پزشک خود مشورت کند و وضعیت جدید خود را با او در میان بگذارد. تا حد امکان از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.

  • نکته حائز اهمیت این است که اولین مواردی که می بایست از زندگیتان حذف کنید سیگار و انواع مواد شیمیایی است.

خوراکی هایی که در هفته اول بارداری می بایست مصرف کرد؟

برای اینکه مادر بارداری آسان تری داشته و اوضاع فیزیکی بدنش مناسب باشد باید از ماه های پیش از بارداری رژیم غذایی متعادل و ویتامین های مورد نیاز را در برنامه غذاییش بگنجاند.

هفته اول بارداری

اما در هفته اول چه بخوریم؟؟

  • مواد معدنی و اسید فولیک: اسید فولیک به طور طبیعی در عدس، لوبیا و غلات یافت می شود.
  • پنج ماده غدایی فولات، کلسیم، آهن، روی و فیبر را در برنامه غذاییتان بگنجانید.
  • برای جلوگیری از کمبود آب سعی کنید روزی ۸ لیوان آب یا مایعات بنوشید.
  • در رژیم غذاییتان تنوع را رعایت کنید.
  • عادات غذایی سلامت به همراه فعالیت فیزیکی مناسب را حتما در رژیم غذاییتان داشته باشید.

لیست کارهای مهم

معمولا برای اینکه بارداری خوبی داشته باشید برنامه ریزی از چند ماه قبل از الزامات آن است. حتی اگر سابقه هیچ بیماری ندارید حتما چکاپ کامل انجام دهید. بنابراین اگر شما قصد بارداری دارید، بهتر است:

  • خوردن ویتامین ها را آغاز کنید.
  • تاریخ یک یا دو قاعدگی قبلی تان را بررسی و یادداشت کنید.
  • سوایق پزشکی و مشکلات و بیماری های خاص خود و همسرتان را لیست کرده و با پزشکتان در میان بگذارید.
Rating: 4.0/5. From 6 votes.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *