#


هفته سوم بارداری

27 جولای 2019 بدون نظر 2105 بازدید

هفته سوم بارداری

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری ممکن است که زن هنوز متوجه این قضیه نشده باشد. اگرچه برخی از علائم حاملگی ممکن است شروع شود، ولی به صورت کلی تغییری در بدن مادر ایجاد نخواهد شد. این به این دلیل است که اغلب نشانه های بارداری اولیه به واسطه هورمون های بارداری ایجاد می شود و احتمالا سطح بالایی از آن ها در بدن وجود نخواهد داشت.

علائم بارداری

در این مرحله در دوران بارداری، درجه حرارت بدن مادر بالا خواهد بود. ممکن است برخی از گرفتگی های خفیف، معمولا از یک طرف در مادر مشاهده شود. این درد به نام متیل شمرز نامیده می شود و همراه با تخمک گذاری است، زمانی که تخمدان یک تخمک را آزاد می کند.

بعضی از زنان در معرض انقباض واژن یا لکه بینی ناشی در رحم قرار می گیرند. عدم وجود لکه بینی باعث ایجاد نگرانی نمی شود، چرا که اکثر زنان در طی چند هفته اول حاملگی نمی بینند.

سایر علائم حاملگی در این مرحله شامل خستگی می شود. همچنین، سطح هورمون های بالاتر جریان خون بیشتر را به سینه منتقل می کند و باعث می شود آنها منحصر به فرد و ناراحت کننده باشند.

سطح استروژن به سرعت در حال افزایش است و حتی باعث به وجود آمدن حس بویایی می شود. گرچه معمولا بعضی از زنان ممکن است در این مرحله تهوع یا استفراغ داشته باشند.

مشکلات هفته سوم بارداری

از مهم ترین مشکلات هفته سوم بارداری می توان به گرفتگی عضلات شکم و طعم آهن در دهان اشاره کرد. در ادامه به این نشانه ها و علل بروز آنها اشاره می کنیم.

هفته سوم بارداری

گرفتگی عضلات شکم

برخی از گرفتگی های شکمی و درد در دوران بارداری بسیار طبیعی هستند و در همه موارد از یبوست و یا افزایش جریان خون به رحم در سه ماهه اول تا انقباضات Braxton-Hicks یا درد لگن گرد در سه ماهه دوم و سوم اتفاق می افتد. با این حال، گاهی اوقات این می تواند نشانه ای از عفونت ادراری، سقط جنین، پره اکلامپسی یا سایر شرایطی باشد که به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

در صورتی که گرفتگی عضلانی همراه با هر یک از علائم زیر باشد، باید با پزشک در تماس بود.

  • تب و یا لرز
  • خونریزی
  • سردرد شدید
  • تغییرات دید (از جمله بینایی تیره، دیدن چشمک زدن یا لکه های چشمک زن، حساسیت به نور یا کور موقت)
  • درد و یا سوزش در هنگام ادرار کردن و خون در ادرار
  • سرماخوردگی یا احساس ضعف
  • بیش از چهار انقباض در یک ساعت

طعم آهن در دهان

طعم آهن در دهان مادر در هفته سوم بارداری یک نشانه بارداری معمول در سه ماهه اول است. یک مطالعه نشان می دهد که ۹۳ درصد از زنان حامله در معرض تغییر در طعم و مزه در دوران بارداری هستند. Dysgeusia ناشی از تغییرات در میزان هورمون شما در دوران بارداری است.

هورمون های بارداری، به خصوص استروژن، نقش مهمی در کنترل و تعدیل احساس سلیقه دارند. هنگام بارداری، سطوح استروژن و در نتیجه جوانه های طعم دهنده ممکن است به طور گسترده ای تغییر کند. به علاوه، حواس های مادر از طعم و بو به طور پیوسته متصل می شوند، بنابراین تغییرات مربوط به بارداری در چگونگی حساسیت بینی ممکن است منجر به این طعم آهن در دوران بارداری شود.

وضعیت جنین

در  هفته های اول و دوم حاملگی، تخم های بارور شده به رحم حرکت می کنند و به صورت بلستوسیت یا بلستوسیست می شوند. بخشی که به جفت منتهی می شود شروع به تولید گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG)، هورمون بارداری می کند.

هفته سوم بارداری

hCG تخمدان ها را برای جلوگیری از آزاد شدن تخمک ها و تولید استروژن و پروژسترون افزایش می دهد. این هورمون است که آزمایش های بارداری را دنبال می کند، بنابراین امکان اثبات حاملگی با انجام آزمایش وجود دارد.

منطقه ای که به کیسه های آمنیوتیک تبدیل می شود، شروع به پر شدن با مایع آمنیوتیک می کند که جنین را به طور مداوم و ایمن نگه می دارد. Blastocyst همه مواد مغذی حیاتی را از طریق رگ های خونی دریافت می کند، هر چند جفت در نهایت این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت. توسعه پایه در این مرحله همچنان ادامه دارد و مغز، ستون فقرات، دستگاه قلب و دستگاه گوارش شروع به تشکیل می دهد.

رژیم غذایی و ورزش

در این مرحله و در طول حاملگی، باید از الکل، کافئین و سیگار کشیدن اجتناب کرد. همچنین باید برخی از داروها و مواد غذایی را از سبد مصرفی خانه، خارج کرد. برای اطمینان از اینکه هیچ یک از داروها برای جنین مضر نیست، با پزشک مشورت کنید.

هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری زمانی است که مادر باید عادت های خوب غذا را برای کمک به رشد جنین، شروع کند. به صورت کلی مصرف پروتئین، گوشت قرمز و بعضی از مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند پرتقال و انواع توت ها برای جذب آهن، کمک می کند.

اسید فولیک همانند کلسیم نیز در هفته سوم بارداری بسیار مهم است. سبزیجات مانند اسفناج این مواد مغذی را ارائه می دهند که به توسعه استخوان ها کمک می کند و از نقص های زایمان جلوگیری می کند.

راهنمایی برای هفته سوم بارداری

به صورت معمول پزشکان برای بهبود شرایط مادر در هفته سوم بارداری توصیه هایی را می کنند. مصرف موارد زیر کمک شایانی به شرایط مادر و جنین می کند.

  1. ویتامین C را در میوه ها و سبزیجات مانند کیوی، انبه، توت فرنگی، خربزه، فلفل، گوجه فرنگی و آهن در سویا، گوشت گاو، مرغ و میوه خشک یافت می شود.
  2. کلسیم به مادر و نوزاد شما در حال رشد کمک می کند و استخوانهای قوی و سالم را حفظ می کند، به علاوه برای سلامت قلب، عصب و عضلات ضروری است.
  3. هر روز سه بار پروتئین برای مادر توصیه می شود تا به بافت های جدید برای نوزاد کمک کند
Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *