#


بررسی تاریخچه لباس ایرانی

22 آوریل 2019 بدون نظر 2441 بازدید

بررسی تاریخچه لباس ایرانی

در بحث تاریخچه لباس ایرانی پوشش زنان ایرانی به حدود ۱۰ هزار سال قبل برمی گردد . هفت هزار سال پیش وسایل ریسندگی و بافندگی پیداشدند هم چنین در بخش هایی از شوش نیز سوزن های سوراخ دار پیدا شده اند.

ایرانیان نخستین افرادی بودند که از شلوارهای راسته و یا کت هایی که استین داشتند استفاده می کردند.مردمان دیگری در آن زمان اصلا از شلوار استفاده نمی کردند و برخی دیگر حتی ایرانیان را به خاطرشلوارهایشان مورد تمسخر می گرفتند.برای سوارکاری نیز ایرانیان از شلوارهای خاصی استفاده می کردند که تنگ بوده و از چرم ساخته شده است.

تاریخچه لباس ایرانی

در تاریخچه لباس ایرانی پوشش زنان چگونه بوده است؟

زنان ایرانی از همان زمان گذشته نیز به حجاب اهمیت می دادند. از زمان دور نیز زنان ایرانی لباس های پوشیده ای می پوشیدند و مو و تنه خود را از نامحرم می پوشاندند.در اثار باستانی به جامانده در دوران هخامنشی دیده شده است که شاهزاده های ایرانی و خدمتکارانش لباس های پوشیده ای داشته اند.زنان سوار بر اسب نیز دارای سرپوش هایی پارچه ای و یا چادر بوده اند.

بررسی تاریخچه گلدوزی و ابریشم بافی

گلدوزی از جمله مباحثی است که در تاریخچه لباس ایرانی وجود داشته است. ایجاد کردن نقش هایی روی پارچه از گذشته نیز در ایران وجود داشته است.ایرانیان در زمان گذشته شلوارهایی را می پوشیده اند که دارای نقش ها و طرح هایی از گل بوده اند . هنر گلدوزی از در دوران صفویه به اوج خود رسید و بعد از آن نیز حتی در روم شرقی نیز لباس های خود را مزین به طرح های گل و بوته می کردند.

اساس گلدوزی به ایرانیان برمی گردد و اما در سایر نقاط دنیا نیز به این هنر توجه زیادی شده است.

در دوران صفویه بافتن پارچه ها نیز مرسوم بوده است و از جمله فراورده های آن زمان به شمار می امده است. البته برای اولین بار چینی ها ابریشم بافی را آغاز کرده بودند اما بعد از آن در دوره ساسانی ابریشم در ایران ظرافت بسیار زیادی را داشته است این ظرافت به حدی بوده است که خود چینی ها نیز ابریشم را از ایران وارد می کردند.

بررسی دوره های تغییر و تحول در طراحی لباس ها

تاریخچه لباس ایرانی نشان می دهد که طی دوره های مختلف لباس افراد طراحی مختلفی داشته است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

دوره اول: در دوران اول از تاریخچه لباس ایرانی بیش تر افراد از پارچه هایی استفاده می کردند که دور بدن آن ها پیچیده می شد .

دوره دوم :لباس های این دوره از پارچه و یا تکه ای پوست تشکیل شده است و در قسمت میانی آن یک حلقه باز شده است از یک قسمتی از بدن می گذرد و روی شانه سممت دیگر قرار می گیرد.

دوره سوم :در این دوره از تاریخچه طراحی لباس در ایران بیش تر لباس های پوستی استفاده می شده است . این لباس ها با نوار و بند هایی به پا وصل خواهد شد.البته این لباس ها در طول زمان تغییرات زیادی کرده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *