#


هشدار: داروی زولپیدم اعتیادآور است

3 فوریه 2018 بدون نظر 1207 بازدید

هشدار: داروی زولپیدم اعتیادآور است

هشدار: داروی زولپیدم اعتیادآور است

در این چند سال اخیر دارویی به نام زولپیدم وارد بازار دارویی در ایران شده است که به خاطر نبود اطلاعات کافی در مورد این داروی ناشناخته به سرعت جای داروهای خواب آور را گرفته است. اکنون مدتی است که با بسیاری از بیمارانی روبه رو هستیم که بدون استفاده از مقداری زولپیدم نمی خواهند که به زندگی روزمره شان ادامه دهند.

به گزارش ازمن بپرس، بر اساس گفته ی روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور،محمدرضا قدیرزاده، رئیس گروه مطالعات اعتیاد پزشکی قانونی از یک دارو به نام زولپیدم صحبت می کند، این دارو که هم اکنون جای داروهای خواب آور را گرفته است، به نوعی که بسیاری از بیماران بدون استفاده از این دارو قادر نیستند که زندگی شان را ادامه دهند.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد پزشکی قانونی در یک یادداشت نوشته است: در چند سال گذشته زمانی که کلمه اعتیاد به گوش می خورد تمام افراد به یاد بساط تریاک و منقل و وافور می افتادند، بعد از مدتی موادهایی به نام هروئین، شیشه، کوکائین و هزاران ماده با نام های دهان پرکن وارد بازار شدند که چنان با نام های شان خودنمایی می کردند که نا خودآگاه به شنیدن اسم شان تصوری از شرارت و اعتیاد در ذهن نمان آشکار می شد. در این میان قرار بود که برخی از داروها مرهم دردهای مان باشند، ولی به اعتیاد خانمان براندازمان تبدیل شدند.

مدت زیادی نیست که دارویی به نام زولپیدم به بازار دارویی ایران عرضه شده است. این داروی خواب آور بر این تصور بود که اثرش همانند سایر داروهای خواب آور باشد، اما عوارض آن ها را به دنبال نداشته باشد. سریعا داروی تازه واردی به طور گسترده به واسطه پزشکان در نسخه های درمانی نوشته شد. به خاطر نبود اطلاعات کافی در مورد این داروی تازه وارد، به سرعت جای داروهای خواب آور را گرفت با این تفاوت که هم پزشک و هم بیمار هیچ نگرانی به خاطر عوارض این دارو نداشتند. هم اکنون چند وقتی است که با بیماران زیادی روبه رو هستیم که بدون مصرف این داروها دیگر قادر نیستند که به ادامه زندگی روزمره شان بپردازند.

ورزشکاران، دانشجویان، پزشکان و دانش آموزان گزارشاتی را از اعتیاد به این دارو اعلام کرده اند که ضرورت پرداختن به این اعتیاد امروزی را آشکار می سازد.

هم اکنون دیگر زولپیدم آن داروی سابقی نیست که بدون عوارض بود. گزارشاتی از عوارض مصرف این دارو وجود دارد مانند رفتار‌های عجیب و لجام گسیخته، اختلال شناختی، اختلال حافظه، اختلال خواب، اعتیاد و مواردی از مرگ. متاسفانه همچنان پس از این که سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۱۰۳میلادی این دارو را در گروه داروهای پرخطر گذاشته است که نیاز است پزشکان با احتیاط در موارد لازم نسخ کنند، هنوز در کشور ما به عنوان همان تازه وارد بی عارضه به شمار می رود.

زولپیدم، بنزودیازپین نمی باشد، ولی بسیار شبیه به بنزودیازپین ها می باشد. این قرض دارای اثرات خواب آور و آرام بخش می باشد که پزشکان برای درمان بی خوابی و علاوه بر این برخی مواقع به عنوان شل کننده عضلات تجویز می کنند. با اشاره به توانایی زولپیدم در برداشتن مهارهای ذهنی عملکردی شبیه به الکل دارد و زمانی که در دوزهای بالا مصرف می شود می تواند باعث عوارض بسیاری شود. به خاطر این که در کشور ما جوانان دسترسی کمی به الکل دارند در برخی موارد این دارو به جای الکل استفاده می شود. برعکس باور ابتدایی، این دارو موجب به وجود آمدن تحمل، اعتیاد و وابستگی می شود و ضرورت دارد مانند سایر اعتیادها مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *