#


نقش طب سنتی در درمان بیماری ها

طب سنتی
14 می 2017 بدون نظر 1269 بازدید

نقش طب سنتی در درمان بیماری ها

نقش طب سنتی در درمان بیماری ها

به طبی که علاوه بر پیشگیری از بیماری ها بدون استفاده از روش های درمانی مدرن و داروهای شیمیایی و با کمک گرفتن از داروهای گیاهی و سنتی به درمان بیماری ها نیز می پردازد طب سنتی گفته می شود .

یکی از راه هایی که برای حفظ و مداومت سلامت جسم و روح انسان اهمیت فوق اعاده ای دارد داشتن تغذیه صحیح است و برای اینکه جسمی تندرست و سیستم ایمنی مقاومی داشته باشیم و بتوانیم بدنمان را در برابر بروز بیماری ها مصون بداریم باید یک برنامه صحیح غذایی نیز داشته باشیم .

هر انسانی که می خواهد کمتر دچار بیماری های روحی و روانی گردد باید قوی و سالم باشد . حکیم ابوعلی سینا عقیده داشت اگر طبیبی برای درمان بیماری خود از اصلاح غذایی او آغاز نکند همچون این است که برای کشتن او جرأت پیدا کرده است . چون ریشه ی اکثر بیماری ها در غذایی است که استفاده می کنیم.

حکیم زکریای رازی نیز می گوید : تا جایی که می شود بیماران را با غذا درمان کرد نباید با دارو درمان کرد و جایی که می توان با داروی مفرد درمان کرد نباید از داروی مرکب استفاده کرد.

در دوره های اخیر افراد بسیاری با شروع فصل بهار حجامت می کنند که خود حجامت کردن اصولی دارد و اگر رعایت نشود فردرا دچار بیماری خواهد کرد . با تأسف باید عنوان کرد که افراد جامعه طب سنتی را با حجامت می شناسند و تصور آن ها بر این است که حجامت برای همهی افراد مفید است ولی باید به این صورت پاسخ بدهیم که طب سنتی در جامعه ما با حجامت مشهور شد .

وظیفه ی طب سنتی پیشگیری از بیماری ها و تغییر سبک زندگی افراد است و باید بگوییم بسیاری از افراد با تجویز داروها و توصیه های بی مورد خدشه هایی بر طب سنتی وارد کردهاند . عقیده ای که طب سنتی دارد این است که غذای هر فردی دوای اوست و با تغییر کردن نوع غذاهایی که مصرف می شود و عوض شدن نحوه ی زندگی بسیاری از افراد از بیماری رها می شوند و بهبود می یابند .

اطبایی که در حیطه طب سنتی کار می کنند اعتقاد دارند که باید تغییر سبک زندگی در درمان بیماری صورت بگیرد. یعنی فرد چه غذایی را بخورد ، چه زمانی بخوابد ، آداب غذا خوردن را یاد بگیرد ، در طول روز چه میزان فعالیت فیزیکی و ورزشی داشته باشد ، در طول روز چقدر اجابت مزاج داشته باشد و بسیاری امور دیگر که باید رعایت شوند تا فرد از بیماری آزاد شده و درمان گردد.

برای اینکه در طب سنتی درمان به موقع صورت بگیرد نباید شتاب زده وارد عمل شد چرا که اگر در درمان بیماری شتاب به خرج بدهیم در واقع بدن را با یک شوک رو به رو کرده ایم که این شوک وارده نه تنها به درمان کمکی نمی کند بلکه ممکن است برای بیمار مشکلات دیگری را نیز به وجود بیاورد.

طب سنتی

طب سنتی

درمانی که در طب سنتی صورت می پذیرد با وجود زمان بر بودن پایدار تر است اما اگر فرد بیمار در کنار استفاده از داروهای سنتی در سبک زندگی خود ونوع غذاهایی که مصرف می کند تغییری به وجود نیاورد همین مسئله دلیلی برای عدم بهبودی خواهد بود . به عنوان نمونه باید افرادی را مثال زد که داروی تقویت معده سنتی مصرف می کنند ولی همچنان همراه غذای خود آب یا سالاد و یا حتی ماست مصرف می کنند. این موضوع خود باعث عدم تأثیر دارو بر معده و بدن خواهد بود.

باید به یاد داشته باشیم همزمان با مصرف داروهای طب سنتی داشتن و رعایت رژیم غذایی مناسب بهبود بیماری را چند برابر می کند . البته افرادی وجود دارند که از پزشک خود بخاطر درمان نشدنشان شاکی هستند . در حالی که اگر به زندگی شخصی این افراد توجه کنیم می بینیم هیچ تغییری در سبک زندگی و مصرف غذایشان ایجاد نکرده و اصول ۶ گانه حفظ سلامتی که شامل آب و هوا ، خوردنی ها و آشامیدنی ها ، حرکت و سکون ، خواب و بیداری ، اعراض نفسانی یا حالات روحی و روانی و احتباس و استفراغ را در زندگی خود رعایت نکرده اند .

استفاده از غذا های چرب و غلیظ که در معده به سختی هضم می شوند مثل سیب زمینی سرخ کرده با پنیر پیتزا ، ماکارونی ، غذا های آماده ، بادمجان و انواع نان های حجیم را همزمان با مصرف داروهای طب سنتی باعث می شود که تأثیر داروی سنتی کاهش یابد . در طب سنتی باید با استفاده از غذاهای ساده و مواد غذایی که باعث پاکسازی و حذف مواد زائد از بدن است . کم خوردن و کم کردن غذا خود شروع درمان است .

افراد اگر مدتی امتحان کنند و همراه با غذای خود سالاد یا آب نخورند و غذای خود را به خوبی جویده و ببلعند پس از اندک زمانی خواهند دید چقدر سرحال و سبک هستند . اگر روزانه ورزش و فعالیتی داشته باشیم کمک خواهد کرد تا مواد زائد در درون خون رقیق شوند و از طریق ادرار یا مدفوع و یا عرق از بدن دفع شوند . باید متذکر شویم افراد بهتر است در درمان بیماری های خود عادات غذایی خودشان را تغییر دهند چرا که ثابت شده است غذا نقش بسیار مهمی را در سلامت انسان ایفا می کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *