#


متخصصان مجاز طب ایرانی را بشناسید

6 آوریل 2018 بدون نظر 827 بازدید

متخصصان مجاز طب ایرانی را بشناسید

متخصصان مجاز طب ایرانی به چه افرادی گفته می شود؟

دکتر محمود خدادوست، مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: آیین ‌نامه ‌ای برای فعالیت “افراد با سابقه در حوزه طب سنتی” مشخص شده تا این افراد در سلامتکده‌های طب ایرانی با مسئولیت پزشک، تجربه و مهارت خود را به افراد دیگر انتقال دهند.

به گزارش ازمن بپرس، مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درباره اولویت‌ های سال ۹۷ دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، بیان داشت: در سال ۹۶ دو دستور جهت ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت در برنامه ششم توسعه تصویب گردید. به دنبال این دستورات در سال ۹۷ سعی داریم تا آن ها را عملیاتی کنیم. علاوه بر آن در سال ۹۶ مصوبه ‌ای از شورای عالی برنامه ‌ریزی وزارت بهداشت گرفتیم که بر اساس آن دو واحد درسی آشنایی با طب ایرانی برای تیم های پزشکی اجباری می ‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون در حال تولید محتوای مناسب برای این رشته ‌ها می باشیم و امیدواریم تدریس این واحد از مهر ماه ۹۷ در رشته ‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، توانبخشی، تغذیه، پرستاری و مامایی شروع شود. با توجه به این که وظیفه داریم خدمات طب ایرانی را در نظام سلامت ادغام نماییم، تمامی پزشکان و دست اندرکاران نظام سلامت می بایست با قابلیت‌ های طب ایرانی آشنا شوند. برنامه ‌ریزی این کار از سال ۹۶ شروع شده و در سال ۹۷ هم آن را ادامه خواهیم داد.

حکیمان شناسنامه ‌دار می ‌شوند

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در رابطه با برنامه این وزارتخانه جهت کنترل تخلفات طب ایرانی گفت: تیمی از افرادی که دانش و مهارت‌ ویژه ای در این حوزه دارند، به استناد قانون جاری کشور چون پزشک نمی باشند و مدرک ندارند، نمی ‌توانند دخالت درمانی انجام دهند. پیش بینی کرده‌ ایم این افراد در سلامتکده‌های طب ایرانی که مسئول فنی آن متخصص طب ایرانی می باشند، شناسنامه ‌دار شوند و با مسئولیت پزشک، تجربه و مهارت خود را به افراد دیگر منتقل نمایند. به این ترتیب افراد فرصت طلب و سودجو از این گردونه بیرون رانده می شوند.

به گفته خدادوست، در صورت ابلاغ این آیین‌ نامه گروه هایی در دانشگاه ‌های علوم پزشکی جهت تأیید و معرفی این افراد به سلامتکده‌های طب ایرانی تشکیل می‌ شود.

چه افرادی متخصصان مجاز طب ایرانی می باشند؟

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: مقرر گردید تا مهارت پزشکان عمومی با دوره ‌های کوتاه مدت طب ایرانی افزایش پیدا کند تا آن ها بتوانند در کنار طب رایج، از این ظرفیت استفاده نمایند. در سال ۹۷ این کار با سرعت بالاتری ادامه پیدا خواهد کرد. پس از ابلاغ آیین ‌نامه این طرح، فقط افرادی می ‌توانند کار طب ایرانی انجام دهند که یا متخصص طب ایرانی باشند یا دوره‌ های کوتاه مدت مهارتی را در مراکز مجاز وزارت بهداشت گذرانده باشند. این مراکز هم دانشکده‌ های طب ایرانی و انجمن علمی طب ایرانی می باشند.

گسترش سلامتکده‌های طب ایرانی در سال ۹۷

خدادوست با اشاره به برنامه وزارت بهداشت جهت گسترش سلامتکده‌های طب ایرانی در سال ۹۷، تأکید کرد: از آن جا که اقبال مردم به استفاده از طب ایرانی بالا رفته ، رویکرد معاونت درمان وزارت بهداشت هم توسعه سلامتکده‌های طب ایرانی است؛ به همین خاطر توصیه شده کلیه ی متخصصان طب ایرانی که مسئولیت فنی این سلامتکده‌ها را عهده دار هستند، بتوانند در هر دو بخش سلامتکده ‌های دانشگاهی و خصوصی طب ایرانی فعالیت داشته باشند.

وی همچنین اضافه کرد: هم اکنون تعداد زیادی از فارغ التحصیلان که می‌ توانند مسئولیت فنی این مراکز را برعهده گیرند، به صورت تمام وقت در دانشگاه فعالیت می ‌کنند؛ به همین علت سلامتکده‌های خصوصی طب ایرانی فعال، از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر می باشند. با این کار با تعداد زیادی از سلامتکده‌ های طب ایرانی با مسئولیت فنی متخصصان طب ایرانی رو به رو می ‌شویم. در سلامتکده‌ها مراکز ارائه فرآورده‌های طبیعی هم وجود دارد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت ۳۰ سلامتکده طب ایرانی در کشور، تأکید کرد: از سال قبل راه ‌اندازی ۲۰ سلامتکده طب ایرانی شروع شده است که بعضی از آن ها در نیمه اول سال ۹۷ و تعدادی دیگر تا اواخر سال آتی به بهره ‌برداری می ‌رسند. توسعه سلامتکده‌های طب ایرانی دانشگاهی و خصوصی هم در سال ۹۷ انجام می ‌شود.

ورود خدمات طب ایرانی به خانه‌های بهداشت

خدادوست با اشاره به ورود خدمات و آموزه ‌های طب ایرانی به خانه ‌های بهداشت جهت اصلاح شیوه زندگی مردم، ادامه داد: انتظار می رود در سال ۹۷ تعداد زیادی از دانشگاه ‌های علوم پزشکی برای اجرای این طرح به ما بپیوندند. طبق این برنامه تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰۰ درصد خانه ‌های بهداشت می بایست این آموزه‌ ها را منتقل کنند. نشست‌ های زیادی با دبیرخانه شورای عالی بیمه درباره بیمه ویزیت و خدمات طب ایرانی برگزار شده و مقدمات بیمه شدن این خدمات فراهم شده است. این دبیرخانه قول داده است که در نخستین جلسه خود ویزیت طب ایرانی تحت پوشش بیمه خواهد رفت. به مرور هم سعی می‌ کنیم خدمات طب ایرانی هم بیمه شود.

خدادوست در ادامه به اضافه شدن دو خدمت طب ایرانی در ویرایش سوم کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که تا به امروز در حوزه طب ایرانی انجام گردیده ، ایجاد ادارات طب ایرانی در معاونت‌ های درمان، اداره فرآورده ‌های طبیعی و پست‌ های کارشناس و کارشناس مسئول در معاونت بهداشت دانشگاه ‌های علوم پزشکی کشور بوده است. تا به امروز همه دانشگا ه‌ها این پست را تشکیل نداده ‌اند و با توجه به دستوری که به دانشگاه ‌ها فرستاده شده، در ماه ‌های نخست سال ۹۷ مستقر خواهند شد.

به گفته مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، رشته فرآورده‌ های طبیعی در جلسه شورای عالی و برنامه ‌ریزی وزارت بهداشت تصویب شده و انتظار می رود در سال ۹۷ به مرور بعضی از رشته‌ های پشتیبان دیگر از جمله رشته مراقبت بالینی طب ایرانی، ماساژ و تغذیه طب ایرانی به مرور زمان تصویب گردد. این رشته‌ ها از مقطع دیپلم برای مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرد و دانشجویان در دانشکده‌ های طب ایرانی تحصیل می‌ کنند.

وی تصریح کرد: ایجاد رشته‌ های پشتیبان، به توسعه منطقی طب ایرانی کمک خوبی می ‌کند. ما هم اکنون تنها آخرین حلقه یعنی متخصص طب ایرانی را در این زمینه داریم و لازمه گسترش هماهنگ این می باشد که در زمینه های پشتیبان هم بتوانیم نیروهای کارشناس قوی داشته باشیم. در گذشته محتوای درسی متناسبی با طب ایرانی موجود نبود، ولی با اشاره به این که تا به این زمان محتوای علمی خوبی در این حوزه به وجود آمده است، هم اکنون نقطه اتکای قوی برای اعضای شورای عالی برنامه ‌ریزی و دبیرخانه شورای تخصصی برای به تصویب رساندن این رشته‌ ها به وجود آمده است. موضوع دستیاری شدن دکترای این رشته هم در دستور کار دبیرخانه شورای عالی تخصصی وزارت بهداشت وجود دارد و کوریکولوم آن هم تدوین شده است، ولی همواره تصویب شده است. امید داریم این برنامه هم در سال جاری اجرا گردد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *