#


طب سوزنی: چگونه طب سوزنی کار می کند؟

طب سوزنی
4 آگوست 2017 بدون نظر 1033 بازدید

طب سوزنی: چگونه طب سوزنی کار می کند؟

طب سوزنی و فواید آن

طب سوزنی از چین شروع شده و هزاران سال در آنجا استفاده شده است. اگر چه سوابق طب سوزنی که صدها سال پیش در اروپا استفاده می شد، در نیمه دوم قرن بیستم شروع به گسترش سریع در غرب اروپا، ایالات متحده و کانادا کرد.

طب سوزی شامل قرار دادن سوزن های بسیار نازک از طریق پوست بیمار در نقاط خاص بدن است – سوزن ها به عمق های مختلف وارد می شوند. جامعه پزشکی در توافق قطعی در مورد مفید بودن طب سوزنی علمی نیست. با این حال، ما می دانیم که آن دارای برخی از مزایای درمانی، از جمله کاهش درد و کاهش تهوع ناشی از شیمی درمانی است.

طبق نظریه پزشکی سنتی چینی، نکات طب سوزنی در مریدین قرار دارد که از طریق آن انرژی حیاتی جی را می گیرد. هیچ اثری بافتشناسی، تشریحی یا علمی وجود ندارد که این مریدیان یا نکات طب سوزنی وجود داشته باشد. طب سوزنی در بین پزشکان و دانشمندان غربی بحث برانگیز است.

با توجه به ماهیت تهاجمی طب سوزنی، مطالعات موردی که از کنترل های علمی مناسب استفاده می کنند، دشوار است – یک مطالعه بالینی شامل دارونما (محصول شام) در مقایسه با درمان هدفمند است. کنترل دقیق طب سوزنی شام بسیار سخت است که می توان با طب سوزنی مناسب مقایسه کرد. در حالی که برخی مطالعات به این نتیجه رسیده اند که طب سوزنی مزایای مشابهی را برای یک بیمار به عنوان دارونما ارائه می دهد، بعضی دیگر نشان داده اند که منافع واقعی وجود دارد. این مقاله در یک مجله پزشکی بریتانیا که توسط مجله تایید شده است توضیح می دهد که اصول طب سوزنی کاملا مبتنی بر علم است و شما نیازی به فلسفه چینی برای کار کردن یا تمرین آن ندارید.

طبق گزارش WHO (سازمان بهداشت جهانی)، طب سوزنی برای درمان ۲۸ بیماری مؤثر است، در حالی که شواهد نشان می دهد که ممکن است برای بسیاری از بیماران مفید باشد. طبق مطالعه انجام شده در دانشگاه فنی مونیخ آلمان، افراد مبتلا به سردرد تنش و یا میگرن ممکن است طب سوزنی را در کاهش علائم آنها بسیار موثر داشته باشند. مطالعه دیگری در مرکز سرطان مرکز مکزیک ددرس آندرسون دانشگاه تگزاس نشان داد که دوزبانه درمان طب سوزنی دو بار در هفته، علائم ناتوانی زرسوستومی – شدید خشک دهان را در میان بیماران تحت درمان با رادیوتراپی برای سرطان سر و گردن را کاهش می دهد.

طب سوزنی چگونه کار می کند؟

طب سنتی چینی توضیح می دهد که سلامت نتیجه تعادل هماهنگ افراطی مکمل یین و یانگ نیروی حیاتی به نام gi یا chi است. گفته می شود چی از طریق مریدین ها (مسیرها) در بدن انسان جریان دارد. از طریق ۳۵۰ نقطه طب سوزنی در بدن، این مریدین ها و جریان های انرژی قابل دسترسی است. گفته شده است که بیماری به دلیل عدم تعادل نیروها است. اگر سوزن ها با این ترکیبات مناسب در این نقاط قرار گیرند، گفته می شود که جریان انرژی می تواند به تعادل مناسب بازگردد.

در جوامع غربی و چندین قسمت دیگر از جهان، طب سوزنی از جمله مفاهیم علوم اعصاب توضیح داده شده است. نقاط طب سوزی توسط پزشکان غربی به عنوان مکان هایی که اعصاب، ماهیچه ها و بافت همبند می توانند تحریک شوند، دیده می شود. تمرینکنندگان طب سوزنی می گویند که تحریک جریان خون را افزایش می دهد در حالی که در عین حال باعث فعال شدن مسکن های طبیعی بدن می شود.

چگونه طب سوزنی در ایالات متحده آمریکا محبوب شد؟

جیمز استرون، که برای نیویورک تایمز کار می کرد آپاندیس خود را در طی سفر به چین در سال ۱۹۷۱ از دست داد. پس از عمل جراحی احساس ناراحتی کرد و با درمان طب سوزنی درمان شد. او شگفت زده شد که درمان طب سوزنی به شدت باعث از بین رفتن ناراحتی او شد. وی پس از آن مقاله ای با عنوان “در حال حاضر، درباره عملیات من در پکن” نوشت. بسیاری معتقدند این مقاله موجب علاقه شدید به طب سوزنی در ایالات متحده آمریکا شده است.

استرون نوشت که متخصص طب سوزنی “سه سوزن طولانی و نازک را به قسمت بیرونی آرنج راست من و زیر زانوی من گذاشت و آنها را دستکاری کرد … که از طریق اندام من موجب درد شدید شد و حداقل اثر منحرف کردن من توجه به پریشانی در معده من شد. در همین حال دکتر لی دو قطعه از گیاه را به نام Ai روشن کرد، که شبیه به پاکت سیگار ارزان سوزان بود و آنها را به شکم من نزدیک می کردند و گاهی اوقات سوزن را به کار می انداختند. این حدود ۲۰ دقیقه طول کشید، در طی آن من به یاد می آوردم که فکرش این بود که راه ساده ای برای خلاص شدن از گاز بود … اما در یک ساعت آرامش و فشار ناشی از فشار و انحطاط وجود داشت و پس از آن هیچ عودت از این مشکل وجود نداشت. ”

با این حال، جستجو در نیویورک تایمز نشان می دهد که طب سوزنی برای اولین بار در سال ۱۸۵۴ و حدود یک سال تا سال ۱۹۷۱ گزارش شد.

درمان طب سوزنی چگونه انجام می شود؟

طب سوزنی معمولا شامل چندین هفته یا دو هفته درمان است. اکثر دوره ها شامل ۱۲ جلسه می باشد. بازدید از یک متخصص طب سوزنی شامل امتحان و ارزیابی وضعیت بیمار، قرار دادن سوزن ها و مشاوره در مورد مراقبت از خود خواهد شد. بیشتر جلسات حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد

از بیمار خواسته خواهد شد که در صورت لزوم، سوزن به صورت چهره، چهره به پایین و یا به سمت او، بسته به جایی که لازم است وارد شود. طب سوزنی باید از سوزن های استریل یکبار مصرف استفاده کند. همانطور که هر سوزن وارد شده است بیمار باید آنها را احساس کند، اما در ابتدا بدون درد. با این حال، هنگامی که سوزن به عمق سمت راست می رسد، احساس خستگی عمیق وجود دارد. گاهی اوقات سوزن ها بعد از قرار دادن با برق گرم می شوند یا تحریک می شوند. پس از قرار دادن، سوزن ها در حدود بیست دقیقه باقی خواهند ماند.

مزایای بهداشت و خطرات طب سوزنی چیست؟

تمام درمان ها دارای مزایا و خطرات هستند.

مزایای احتمالی طب سوزنی:

هنگامی که به درستی انجام می شود، ایمن است
عوارض جانبی بسیار کمی وجود دارد
این درمان ترکیبی بسیار موثر است
این در کنترل برخی از انواع درد موثر است
ممکن است در نظر گرفته شود برای بیماران که به داروهای ضد درد پاسخ نمی دهند
این یک جایگزین مفید برای بیمارانی است که نمی خواهند داروهای ضد درد را مصرف کنند.

خطرات احتمالی طب سوزنی:

اگر بیمار اختلال خونریزی داشته باشد، خطرناک است
خطرناک است اگر بیمار دچار تهنشین کننده خون باشد
ممکن است خونریزی، کبودی و درد در محل های تزریق وجود داشته باشد
سوزن ممکن است شکسته شود و صدمه به یک عضو داخلی رساند (بسیار نادر)
سوزن های بدون استریل ممکن است بیمار را آلوده کنند
هنگامی که به شدت به قفسه سینه یا پشت بالا رانده می شود، خطر فروپاشی ریه (بسیار نادر است) وجود دارد.

چه کسی میتواند از درمان طب سوزنی سود ببرد؟

اگر چه طب سوزنی به طور معمول برای بعضی از شرایط به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان ترکیبی از درمان توسط پزشکان در اروپای غربی و آمریکای شمالی بسیار محبوب می شود. استفاده از طب سوزنی برای کاهش درد و تهوع پس از جراحی بیشتر در حال گسترش است. حتی نیروی هوایی ایالات متحده تدریس “طب سوزنی در میدان جنگ” را برای پزشکانی که در اوایل سال ۲۰۰۹ به عراق و افغانستان اعزام می کردند، شروع کردند. با استفاده از طب سوزی قبل و بعد از عمل جراحی به میزان قابل توجهی کاهش میزان درد و مقدار کم خونی های شدید مورد نیاز بیماران را پس از پایان عمل جراحی، مطالعه نشان داد.

طب سوزنی نیز شروع به وارد شدن به داروهای دامپزشکی می کند. این مقاله توضیح می دهد که یک ماری که عفونت در مچ پا داشت، توسط یک دامپزشک در کالج محلی دامپزشکی ویرجینیا مریلند در ویرجینیا تکن با ترکیبی از طب سوزنی و درمان سنتی درمان شد.

همانطور که پزشکان بیشتر و بیشتر طب سوزنی را قبول می کنند، برای درمان طب سوزنی طیف وسیعی از بیماری ها و شرایط در نظر گرفته می شود. یک مطالعه نشان داد که طب سوزنی ممکن است به علائم گوارشی را که معمولا در زنان باردار تجربه می شود، کمک کند.

برخی مطالعات نشان داده اند که شرایطی وجود دارد که طب سوزنی به نظر نمی رسد اثر مثبت داشته باشد. تحقیق انجام شده توسط محققان در Daejon، Busan، کره جنوبی و Exeter، بریتانیا، دریافتند که طب سوزنی نمیتواند اثرات مثبتی بر روی گرگرفتگی در طول یائسگی داشته باشد. با این حال، طب سوزنی در زنان مبتلا به تاموکسیفن ضداستروژن پس از عمل جراحی برای سرطان سینه، امراض موثری را مهیا می کند.

همانطور که مطالعات بالینی که اثربخشی طب سوزنی در برابر دارو نماها را اندازه گیری می کنند، بسیار دشوار است، لیستی کامل از شرایطی که طب سوزنی ممکن است موثر باشد. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی ممکن است در درمان کمر درد (با توجه به آزمایش SPINE)، فیبرومیالژیا (آزمایشات کلینیک مایو)، میگرن، درد پس از عمل دندانی (بررسی کاکرین)، فشار خون بالا (Center for Integrative Medicine در مطالعه UC Irvine) و استئوآرتریت (به گفته محققان در مرکز پزشکی دانشگاه برلین، آلمان) و نیز تهوع و استفراغ ناشی از شیمیدرمانی کمک کند. مطالعات دیگر نشان داده اند که طب سوزنی ممکن است به زنان در دوران دردناک کمک کند. یک پرونده Cochrane نشان داد که طب سوزنی برای افراد مبتلا به سردرد مفید است، اما طب سوزنی جعلی نیز به آنها کمک می کند.

یک تحقیق در این زمینه نشان می دهد که ورزش و درمان طب سوزنی می تواند فعالیت عصب سمپاتیک را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش دهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *