#


سال حمایت از کالای ایرانی و شرایط نامساعد «صنعت دارو»

6 آوریل 2018 بدون نظر 1043 بازدید

سال حمایت از کالای ایرانی و شرایط نامساعد «صنعت دارو»

شرایط نابسامان «صنعت دارو» در سال ۹۷

صنعت داروسازی کشور در سال قبل با فراز و نشیب های زیادی  همراه بود که موجب شد تولید کنندگان داخلی سال ۹۶ را، سخت ترین سال از نظر تأمین منابع مالی صنعت دارو در ایران بدانند.

به گزارش ازمن بپرس، صنعت داروسازی ایران با در اختیار داشتن بالاتر از ۹۶ درصد از سهم داروی مصرفی داخلی شرایط خیلی خوبی ندارد و همواره با مشکلات بسیاری در مسیر تولید دارو رو به رو می باشد. این در صورتی می باشد که سال ۹۷ به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده و توقع داریم، داروی ایرانی بیشتر از قبل مورد حمایت مسئولان امر در نظام سلامت قرار گیرد.

ذبیح الله نیکفر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در رابطه با تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در صنعت داروسازی کشور، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت ‌ها در کشور به تولید دارو و تجهیزات پزشکی قابل رقابت در بازار جهانی می ‌پردازند، تا اندازه ای که در سال گذشته محصولات خود را که در عرصه بین ‌المللی هم مورد تایید قرار گرفته به کشورهای اروپایی صادر کردند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یکی از مشکلات پایه صنعت دارویی کشورمان را واردات داروهای بی ‌کیفیت دانست که مشابه آن ها با کیفیت بهتر در درون کشور تولید می‌ شود.

ذبیح الله نیکفر یادآور شد: برای این که بتوانیم از کالای ایرانی در زمینه سلامت حمایت کنیم در قدم نخست مسئولان مربوطه باید از پتانسیل های موجود در کشور بهره ببرند و مانع از بالا رفتن واردات داروهایی شوند که در داخل کشور تولید می ‌شود، چرا که بهره‌ مندی از تولیدات داخلی هم به رونق اقتصادی شرکت ‌های دارویی و هم اشتغال زایی منتهی خواهد گردید.

در شرایطی که صنعت داروسازی ایران، سهم بالایی از بازار دارویی کشورمان را بر عهده دارد و نزدیک به ۹۶ درصد داروی مصرفی در داخل تولید می شود، ولی به لحاظ ریالی و ارزی، شرایط خوبی ندارد و به همین ترتیب، گلایه های تولید کنندگان دارو را با خود به همراه داشته است. نخستین و مهم ترین موضوع، شرایط مطالبات شرکت های دارویی می باشد که سال قبل در بدترین حالت سپری شد. به طوری که از سال ۹۶ به عنوان سخت ترین سال مالی در صنعت دارو نام برده شد.

آمار منتشر شده در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ نشان می ‌دهد ایران از بیشتر از ۵۰ کشور دیگر محصولات دارویی وارد کرده است. بالاترین حجم واردات از کشورهای اروپایی انجام شده است. بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، واردات محصولات دارویی ایران در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ به مقدار ۱۶.۴۰۴.۳۷۷.۹۷۲.۵۸۲ ریال برابر با ۵۰۴.۹۹۱.۲۰۰ دلار بوده است. همچنین صادرات محصولات دارویی ایران در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ میزان ۱.۸۱۴.۴۲۰.۳۷۳.۳۲۵ ریال برابر با ۵۵.۶۷۲.۴۳۳ دلار بوده است. تراز تجاری ایران در گروه محصولات دارویی در ۵ ماهه سال ۱۳۹۶ منفی می باشد. میزان واردات این محصول راهبردی از صادرات آن بالاتر بوده است.

در میان گروه‌ های کالایی گوناگون، گروه محصولات دارویی به عنوان هفتمین گروه عمده وارداتی در ۵ ماهه سال ۹۶ بوده است که این اندازه به ارزش ۳۸۷ میلیون دلار بوده و درصد تغییرات آن نسبت به ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۵ منفی است.

در گروه محصولات دارویی هم مکمل‌ های دارویی برای خرده ‌فروشی که تولید داخلی مشابه ندارند، با شماره تعرفه ۳۰۰۴۹۰۹۰ با مقدار ۱۰.۵۳۶.۳۶۵ میلیون دلار، بالاترین سهم را در واردات به خود اختصاص دادند. البته ارزش واردات در ۶ ماهه نخست سال ۹۴، مقدار ۵۳۲ میلیون دلار بوده که نسبت به زمان مشابه سال ۹۳، میزان ۵ درصد افزایش داشته است. بنا بر این می ‌توان گفت در سال ۹۳ واردات داروی کشور نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است که قسمتی از آن به تحریم ‌ها باز می ‌گردد.

آمار اتاق بازرگانی تهران این را نشان می دهد که ایران در سال قبل از ۵۰ کشور، انواع محصولات دارویی وارد کرده است. آلمان با ۵۰۴.۹۸۸.۰۸۲ میلیون دلار بزرگ ترین صادرکننده محصولات دارویی به کشورمان است. دانمارک با ۴۷۴.۱۲۰.۷۵۹ میلیون دلار، سوئیس با ۴۵۶.۲۴۵.۴۸۳ میلیون دلار، فرانسه با ۳۹۶.۱۳۰.۸۴۹ میلیون دلار به ‌ترتیب دوم، سوم و چهارم شدند.

واردات دارو به ایران در طول سال ‌های ۱۳۹۳-۱۳۸۰ روندی رو به رشد داشته و در سال ۱۳۹۳ به ۴۲۴۷ میلیارد ریال رسیده است و همچنین این روند رو به رشد واردات دارو تا سال ۹۶ ادامه داشته است.

به همین ترتیب، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در واکنش به عدم توفیق شرکت های داخلی در صادرات دارو، موضوع بازاریابی را مورد اشاره قرار داده و بیان داشته بود که در موضوع ثبت دارو در خارج از کشور خیلی کار انجام شده ولی با کمال تأسف باید بگوییم صنعت داروسازی ما بازاریابی را خوب بلد نیست. این موضوع را، دکتر سید فرشاد حسینی شیرازی رئیس مرکز تحقیقات دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هم مورد تاکید قرار داده و بیان داشته است که برای موفقیت در صنعت داروسازی کشور می بایست به رقابت های دارویی، استاندارد سازی و فروش محصول در سطح بین الملل توجه کنیم.

احمد شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، با اشاره به مشکلات زیاد صنعت دارو، گفت: باید واردات داروهایی که مشابه آن ها به مقدار کافی در درون کشور تولید می شود، متوقف گردد. چون، بعضی از داروهای وارداتی که مشابه آن ها در داخل تولید می شود، ماده اولیه این داروها هم در کشور تولید می شود و حجم تولید آن ها به قدری زیاد است که حتی مجبورند برای فروش دارو «جایزه» بدهند.

وی افزود: هیچ توجیهی برای واردات داروهای ژنریک و برند ژنریک وجود ندارد. در عین حال، انتظار می رود حمایت از صنعت دارو بالا رود. این حمایت ها می تواند در قالب پرداخت تسهیلات با سود پایین و کمک به توسعه صادرات باشد.

شیبانی تاکید کرد: داروهای وارداتی با قیمت های چند برابر تولید داخل به فروش می رسند و این در شرایطی می باشد که از نظر کیفیت، هیچ تفاوتی میان داروی وارداتی و تولید داخل وجود ندارد. این که مردم به داروی خوب دسترسی داشته باشند، نقطه اشتراک ما و مردم می باشد، اما نباید به این بهانه، داروی برند ژنریک وارد کنیم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *