#


تولید دارو با پلاسمای ایرانی و صرفه جویی 17میلیون دلاری

27 ژانویه 2018 بدون نظر 717 بازدید

تولید دارو با پلاسمای ایرانی و صرفه جویی 17میلیون دلاری

تولید دارو با پلاسمای ایرانی و صرفه جویی ۱۷میلیون دلاری

دکتر علی اکبر پورفتح اله، مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: هم اکنون در بین کشورهای درحال پیشرفت رتبه اول اهدا کننده خون را داریم.

به گزارش ازمن بپرس، مدیر عامل سازمان انتقال خون در برنامه نبض که از شبکه خبر پخش شد گفت: سابقه انتقال خون در کشور زیاد می باشد و ما در آغاز در سیستم ارتش و هلال احمر و بانک های خصوص که به جمع آوری خون مشغول بودند صورت گرفت و در سال۵۲ انتقال خون ملی در ایران تاسیس شد.

پور فتح اله در ادامه افزود: هم اکنون ۴۵سال سابقه انتقال خون ملی دارم که این شبکه اهدا خون باعث شده است تا ایران را به یکی از کشورهای فوق العاده تبدیل کند.

پورفتح اله ادامه داد: از لحاظ شاخص ‌ها در میان کشورهای در حال توسعه رتبه نخست را داریم و با کشورهای پیشرفته و صاحب نظر در حال رقابت در این فعالیت می باشیم.

وی افزود: در حال حاضر بیست و هفت واحد انتقال خون به ازای هر هزار نفر از جمعیت داریم که بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی دوازده واحد انتقال خون به ازای هر هزار نفر است.

پورفتح ‌اله افزود: در حدود دویست و ده هزار لیتر در سال پیش پلاسمای مازاد بر مصرف داشتیم که این آمار خودف یکی از دستاوردهای کشور می باشد.

وی تاکید کرد: در مرکزهای درمانی از هر پنج واحد گلبول قرمز، یک واحد پلاسما استفاده می‌ شود و چهار پنجم پلاسما در کشورهایی که صنعت پلاسما ندارند دور انداخته می‌ شود، ولی ما در کشورمان موفق شدیم ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر پلاسمای اضافه بر مصرف را با اخذ استانداردهای اروپایی، به کشورهای خارجی فرستادیم تا به فاکتور هشت و…، تبدیل گردد و به کشور بازگردد.

پورفتح اله گفت: این روند سبب کاهش هزینه ۱۷ میلیون دلاری ارزبری دارو شده است.

وی اضافه کرد: در ایران تجربه اچ آی وی و هپاتیت سی را داریم و جزو تأکید های سازمان بهداشت جهانی این می باشد که برای پیشگیری از تغییر جغرافیایی بیماری ‌ها، هر کشوری از پلاسمای کشور خود استفاده نماید و بیماری‌ ها از مرزهای کشور انتقال پیدا نکند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: در حال حاضر تقریباً ۶۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تولید می ‌شود.

وی ادامه داد: در صنعت پلاسما، اضافه بر آزمایش‌ های روتین، آزمایش‌ های تکمیلی و ژنوم هم انجام می پذیرد.

پورفتح اله افزود: شیوع هپاتیت بی و سی و اچ آی وی در پلاسمایی که ما ارسال کردیم، برابر با آمارهای اروپا می باشد. این آمار نشان دهنده سلامت خون کشور ما است.

وی گفت: مقدار شیوع هپاتیت اِی به روش بررسی ژنوم ویروس، برابر با کشورهای اروپایی می باشد و مشخص می کند که نظام سلامت ما در این زمینه کارکرد خوبی داشته است و مردم دسترسی به آب و غذای سالم دارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *