#


با مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک، میکروب‌ها را مقاوم می‌کنیم

7 می 2017 بدون نظر 741 بازدید

با مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک، میکروب‌ها را مقاوم می‌کنیم

 با مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک میکروب‌ها را مقاوم می‌کنیم

به گزارش از من بپرس، فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو نسبت به گسترش مقاومت میکروبی در ایران ابراز نگرانی می‌کند. او درباره علل رشد این مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها توضیح می‌دهد.

سلیمانی گفت: این مقاومت میکروبی به یک معضل و مشکل جهانی تبدیل شده است و برخی از کشورها از جمله ایران بصورت پیچیده‌تری با این مسئله درگیر هستند.

این مشکل از کجا آب می‌خورد؟

وی بیان داشت: متأسفانه این مشکل به خاطر عدم رعایت برخی نکات بوجود آمده است. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها و همچنین اصرار مردم بر دریافت این دارو‌ها هنگام مراجعه به پزشک از عوامل بوجود آمدن این مقاومت میکروبی است. از طرف دیگر استفاده بیش از حد مجاز از آنتی بیوتیک‌ها در غذای طیور، آبزیان و دام یکی دیگر از عوامل چنین مشکلی در جامعه ما است.

سلیمانی همچنین افزود: تولید آنتی‌بیوتیک جدید زمان زیادی می‌برد از این رو نمی‌توان به سرعت آنتی بیوتیک‌های مقاوم‌تر ساخت.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی کشور گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک اصلی‌ترین دلیل این مقاومت میکروبی است تا جایی که در بعضی از کشورها موجب پیدا شدن ابر میکروب شده است. ابر میکیروب‌هایی که دیگر هیچ‌گونه آنتی‌بیوتیکی جلودارشان نیست و خطر جدی سلامت جامع انسانی را تهدید می‌کند.

فاطمه سلیمانی در پایان خاطر نشان کرد: باکتری و میکروب‌ها این قابلیت‌ را دارند که خیلی سریع تکثیر شوند و تغییر ژنوم دهند. به همین خاطر با هر بار مصرف آنتی بیوتیک میکروب در برابر آن مقاومت می‌کند تا جایی که مصرف آنتی بیوتیک دیگر اثری نخواهد داشت.

به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *