#


با سامانه ۱۴۹۰، داروهای کمیاب در دسترس شما

8 می 2017 بدون نظر 2907 بازدید

با سامانه ۱۴۹۰، داروهای کمیاب در دسترس شما

با سامانه ۱۴۹۰، داروهای کمیاب در دسترس شما

بیماران زیادی با مشکل نبود برخی از دارو‌ها در داروخانه‌ها درگیر هستند. تنها با یک تماس می‌توان از داروخانه‌ای که داروی مدنظر در آن موجود است، اطلاع پیدا کرد.

به گزارش از من بپرس، بیمار نشدن آرزوی هر فردی است و باید قدر آن را دانست. گاهی اوقات بیماری و درد افراد را غافلگیر می‌کند. به طوری که مجبور می‌شوند برای درمان و تسکین درد از داروهای مختلف استفاده کنند.

 

این موضوع در بیماری‌ های معمولی با مراجعه به پزشک، تهیه دارو از داروخانه و مصرف آن قابل حل است. اما در  اغلب مواقع با داستان دیگری مواجه هستیم. در زمان بروز نوعی بیماری نادر یا وقتی که مجبور به استفاده از برخی داروهای کمیاب به خصوص نمونه‌های خارجی می‌شویم. درست در همین زمان است که شما یا خانواده تان عزمتان را جزم می‌کنید تا اینکه به تمام داروخانه‌های شهر برای تهیه آمپول یا قرصی خاص پا بگذارید.

بعد از مراجعه  به چند داروخانه و شنیدن این جمله که «این دارو در هر داروخانه‌ای پیدا نمی‌شود»، ناامید و درمانده می شوید. ممکن است به سراغ دلال‌های ناصر خسرو بروید. البته عده ای نیز سراغ اینترنت و برخی تبلیغات کذایی تهیه دارو‌های کمیاب می ‌روند. بدون شناخت از طرف معامله، فقط از سر ناچاری برای نجان جان عزیزشان حاضرند به هر ریسکی دست بزنند.

 

سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو به عنوان مهم‌ترین و یا تنها راه آسان جستجوی دارو معرفی شده است که می‌توان از سه طریق اینترنت، پیامک و تماس تلفنی به طور رایگان با آن تماس برقرار کرد تا سامانه دو داروخانه را معرفی کند.

 

در پی داروهای نایاب

طلعت قانع، دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو‌ها و سموم در این خصوص می گوید: مردم برای پیدا کردن داروهای کمیاب می‌توانند به صورت شبانه روزی با شماره تلفن ۱۴۹۰ (کد ۱) تماس گرفته بگیرند. کارشناسان، داروخانه‌ای را که داروی مورد نیاز در آن موجود است، معرفی به انها می کنند. بیماران نیزبا مراجعه به این داروخانه‌ها داروی خود را تهیه کنند.

 

مدیر مرکز پاسخگویی ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو عنوان کرد: اطلاعات این سامانه برای اطلاع رسانی درست به مردم هر روز بروز رسانی می‌ شود. مردم همچنین می‌ توانند به شماره ۲۰۱۴۹ یک پیام کوتاه ارسال کنند. با ارسال نام دارو به سامانه، نام دو داروخانه را که دارو مدنظر در آن موجود بوده، پیدا کنند.

 

قانع با اشاره به تعداد تماس‌های روزانه با سامانه ۱۴۹۰ گفت: روزانه کارشناسان سامانه ۱۴۹۰ به یک تا هشت تماس پاسخ می ‌دهند. به طور میانگین چهار تا پنج هزار پاسخگویی به مردم در این سامانه انجام می‌شود.

 

کمبود‌های داروهای خارجی

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو‌ها و سموم، افزود: با تلاش‌های سازمان غذا و دارو، تعداد داروهای‌های کمیاب بسیار کمتر شده است. بیشتر مردم به دنبال برند خاصی از دارو هستند. به همین دلیل مردم با سامانه ۱۴۹۰ تماس می گیرند و دنبال کمبودهای خود ازآن برند خاص هستند.

 

وی ادامه داد: بیشتر تماس‌ها در مورد کمبود دارویی، مربوط به برندهای خارجی است. وقتی نمونه‌های مشابه ایرانی یک دارو تولید می شود، نمونه خارجی کمتر وارد می شود. به همین دلیل در هر داروخانه‌ای این دارو‌ها پیدا نمی‌شوند. با این اوصاف، مردم به کمک سامانه ۱۴۹۰ می‌توانند نیازهای دارویی خود را برطرف کنند.

 

سامانه ۱۴۹۰، اطلاعات دارویی شما را تامین می کند

مدیر مرکز پاسخگویی ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو ادامه داد: اطلاعات دارویی و مسمومیت‌ها با کد ۲ در سامانه ۱۴۹۰، در اختیار مردم قرار می دهد. این سامانه، راهنمایی‌های لازم به مصرف کنندگان دارو در خصوص کمبودهای دارویی و تهیه داروهای کمیاب را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

 

قانع گفت: عوارض ناخواسته ناشی از دارو، احتیاط و منع مصرف داروها، از برخی امکانات کد ۲ سامانه ۱۴۹۰ به شمار می‌آیند. تداخلات اثر دارو‌ها با هم مصرف دارو‌ها در دوران بارداری و شیردهی، مقدار مصرف، و با مواد خوراکی از دیگر امکانات کد ۲ است.

 

وی افزود: اقدامات اولیه در برخورد مسمومیت‌های ناشی از دارو، شوینده‌های خانگی، مواد شیمیایی، گازهای سمی، گزش حیوانات سمی، نتایج آزمایشگاهی، از دیگر اطلاعاتی است که می‌توان از طریق کد ۲ سامانه ۱۴۹۰ بدست آورد. اطلاعات سم شناسی و مسمومیت ها، گیاهان سمی، مواد مخدر و محرک، مواد نفتی، فلزات سنگین، سموم دفع آفات، اطلاعات تخصصی در زمینه مسمومیت‌های گروهی، مسمومیت‌های شغلی و آلودگی‌های محیط با سموم هم از سایر اطلاعات کد ۲ این سامانه است.

 

اعلام شکایات از عدم حضور داروساز در داروخانه و گران فروشی داروخانه

ثبت و پیگیری شکایات دارویی به کمک کارشناسان این سامانه صورت می‌گیرد. شکایات محصولات غذایی بسته‌بندی شده، محصولات آرایشی و بهداشتی نیز با شماره‌گیری تلفن ۱۴۹۰ و سپس انتخاب کد۱ انجام می‌شود.

 

کلیه شکایات مرتبط با دارو اعم از اظهار گرانفروشی، عدم رعایت حقوق بیمار در داروخانه، مشکلات بسته بندی دارو‌ها و همچنین مشکلات بسته بندی و کیفیتی ثبت می‌شود. مراجعان با ارائه کد پیگیری، روند بررسی و رسیدگی به شکایت خود را پیگیری کنند.

 

ارسال پیامک به سامانه ۱۴۹۰ از تلفن همراه

شما می‌توانید تمام مراحل فوق را از طریق ارسال پیامک به شماره ۲۰۱۴۹۰ از طریق تلفن همراه انجام دهید. پیامک را کاملا انگلیسی بنویسید. به مثال زیر دقت کنید:

 

ARAK*4*PIROXICAM*10*CAP

 

RASHT*PIROXICAM*10*CAP

 

انتهای پیام./

برچسب ها برچسب‌ها:
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *