#


داروهای چاق کننده را بشناسید

اضافه وزن
28 فوریه 2019 بدون نظر 1790 بازدید

داروهای چاق کننده را بشناسید

اگر مدتی است که دکتر برای شما داروهای خاصی را تجویز کرده اند  و  شما از ان ها استفاده می کنید با این که بیماری تان رو به بهبودی است اما وزن شما روز به روز بیشتر می شود و شما معتقدید که برنامه غذایی تان را تغییر نداده اید پس علت این اضافه وزن چیست. با نگاه کردن به قرص های تجویز شده به ان ها شک می کنید .

بله درست فکر کرده اید، یکی از عوارض برخی از داروها اضافه وزن است. شاید اولین کاری که در این موقع به ذهن شما برسد این است که مصرف ان ها را قطع کنید اما این شاید برای بیماری شما مضر باشد پس بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و ان داروها را با داروهای دیگری جایگزین کنید.

اضافه وزن

شاید آب آورده اید!

طبیعت بعضی از داروها به صورتی است که باعث اضافه وزن می شود .درواقع از عوارض جانبی داروها می توان به اضافه وزن اشاره کرد. بعضی از داروها به صورتی است که باعث زیاد شدن اشتهای فرد شده و ناخوداگاه فرد بیش از اندازه زیاد غذا می خورد این خود باعث چاقی می شود. نوعی از دیگر داروها نیز باعث ذخیره و جذب گلوکز در بدن می شود و  این باعث باعث جذب چربی ها و چاقی خواهد شد.

برخی داروها با تغییر در متابولیسم بدن  سوخت و ساز کالری ها کم می کنند ، بعضی دیگر هم مانند با ایجاد حس خستگی و خواب الودگی مانع انجام فعالیت ها و ورزش کردن می شود. بعضی داروها هم باعث حبس شدن آب در بدن می شود که در این نوع از اضافه وزن به علت افزایش بافت های چربی نخواهد بود  و فقط به علت جمع شدن آب در بدن است پس این گونه اضافه وزن ها مسلما  دائمی نیست و هر وقت زمان مصرف دارو تمام شد بدن هم به دوباره به حالت و ورزن اولیه برمیگردد.

خودتان را با بقیه مقایسه نکنید!

مصرف داروها در بدن های محتلف عوارض مختلفی هم دارد از جمله این عوارض اضافه وزن است. با مصرف این داروها شاید یک تا دو کیلو اضافه کنید اما در بعضی از بدن ها ممکن است پنج تا ده کیلو نیز اضافه کنید. این داروها اغلب برای درمان بیماری های مزمن به کار می رود. داروهای چاق کننده اغلب برای بیماری های مزمن استفاده می شود و  باید در یک مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

همین دوره طولانی استفاده از ان ها باعث می شود که در بدن های مختلف باعث اضافه وزن به مقادیر مختلف می شود.در هر صورت شما نباید خودتان را با افرادی که از داروهای مشابه استفاده می‌کنند مقایسه نمایید زیرا در بدن همه افراد عوارض داروهای یکسان نیستند برخی از داروهای خاص ممکن است در فردی باعث کاهش وزن و در فردی دیگر باعث اضافه وزن گردد باید در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کدام داروها باعث اضافه وزن می شود

در اینجا به ۱۰ گروه از و داروهای مختلفی که می‌توانند با عارضه جانبی چاقی و اضافه وزن همراه باشند اشاره می کنیم:

انسولین

اشتهایتان را چند برابر می کند.

انواع انسولین هایی مانند لیسپرو گلو ، لیزین  و اسپارت می توانند باعث اضافه وزن در فرد شوند. اما انسولین های طولانی بر چاقی اثر کم تری می گذارند . این باور غلط است که خیلی از بیماران فکر می‌کنند که چون انسولین مصرف می کنند دیگر هر مقدار که می‌خواهند غذا مصرف کنند که این باعث می شود آنها در مدت ۶ ماه بتوانند ۱۵ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنند .بعضی از پزشکان برای کنترل کردن میزان  قند خون بالای بیمار در ابتدای درمان از انسولین با دوزههای بالا تجویز میکند و به همین خاطر فرد بیمار علائم پایین امدن قند خون را خواهد داشت که باعث می شود بیشتر از حد معمولی مواد غذایی مصرف کنند در حالی که روند استفاده از انسولین تدریجی است.

قرص های دیابت

این قرص ها هم می توانند چاق کننده و هم می توانند لاغر کننده باشند.

برخی از داروهای دیابت نوع ۲ باعث افزایش وزن می شوند .انسولین باعث کاهش قند خون و افزایش اشتها می شود این داروها معمولا  باعث افزایش بیشتر از ۵ کیلوگرم وزن در طی ۳ تا ۱۲ ماه اول درمان فرد می شود .یکی دیگر از داروهای دیابت تیازولید ین دیون است که می تواند علت چاقی باشد اما در مقابل داروهایی مانند  آکاربوز ،متفورمین، اگزناتاید و پراملینتاید  روی وزن تاثیری ندارد  و یا حتی به کاهش وزن کمک کند.

داروهای کاهنده فشار خون

باعث کاهش سوزاندن کالری ها می شود.

پروپرانولول  متوپرولول  آتنولول  از جمله داروهایی هستند که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود  که می توانند باعث اضافه وزن شود برای مثال افرادی که از آتنولول استفاده می کنند به طور متوسط پنج و نیم کیلوگرم در ماههای اول مصرف وزنشان اضافه می شود این داروها نهایت خستگی را برای فرد به همراه می اورد  و سوزاندن کالری را کند می کند . اثرات ناشی از این داروها با استفاده از غذاهای فیبردار را می توان کاهش داد.

کورتون ها

آب را در بدن حبس میکند!

بتامتازون ، دگزامتازون ، هیدروکورتیزون ، تریا مسینولون و… معمولا برای درمان آسم ،حساسیت ،آرتریت روماتوئید  و دیگر بیماری‌های خود ایمنی استافده می شود که باعث درمان التهاب می شود .اما با استفاده طولانی و دردهای پشت سرهم میزان اب بدن جذب می شود  .افرادی که به این بیماری مبتلا هستند تحرک کم تری دارند و این خود باعث می شود تا وزن افراد مبتلا بیش تر شود.

کورتیزون و پردنیزولون  برای درمان روماتیسم ماهیچه ای استفاده می شود  و در طول مدت یک سال اول مصرف در بیش از ۵۰ درصد از بیماران ۲ تا ۳ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌کنند . ورزش می‌تواند اضافه وزن حاصل از این نوع داروها را کاهش دهد.

داروهای ضد تشنج و میگرن

مصرف داروهای ضد تشنج ممکن است اضافه وزنی حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم را به همراه داشته باشد والپروئیک اسید یک داروی است که برای درمان صرع تشنج اختلال دوقطبی و جلوگیری از میگرن استفاده می گردد ممکن است این دارو در برخی از افراد باعث کاهش وزن شود.

داروهای ضد آلرژی

یکی از ترکیبات مهم در داروهای ضد حساسیت آنتی هیستامین ها هستند که از فرمول داروها حذف نمی شود .این ماده باعث می گردد تا فعالیت آنزیم هایی که باعث تحریک اشتها می شود را مختل می کند .داروهایی که حاوی دیفین‌هیدرامین هستند به فرد احساس خواب الودگی می دهد و در مدت زمان طولانی باعث اضافه وزن می شود.

داروهای ضد بارداری

متابولیسم بدن را کاهش می دهد.

در بدن خانم ها در زمان یائسگی میزان ترشح هورمون استروژن کاهش پیدا می‌کند که این امر باعث می شود فرد دچار علائمی مانند عرق کردن های شبانه و گرگرفتگی شوند. برای رهایی از این مشکل معمولاً پزشکان هورمون درمانی با استروژن را شروع میکنند ولی این روش باجمع شدن  آب در بدن باعث افزایش وزن می شوند با افزایش وزن باعث کنترل متابولیسم بدن می شود پس افرادی که از لحاظ هورمونی تحت درمان  هستند باید به طور مرتب  ورزش کنند و برنامه غذایی خود را تغییر دهند.

داروهای روان درمانی و ضد افسردگی

در ابتدا کاهش وزن پیدا کنید.

داروهایی برای درمان بیماری های روحی  از جمله افسردگی های باعث می شوند تا هر ماه چهار کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید تعداد کمی از افراد هستند که با آنها طی ۲ تا ۶ ماه بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم چاق می‌شوند . مهارکننده‌های مانند فلوکستین، پاروکستین ،فلووکسامین نیز کاهش ورزن را در برخی از افراد به همراه دارد اما بعد از شش ماه افزایش وزن را به همراه دارند.

 ۴ نکته مهم برای جلوگیری از چاقی دارویی

اگر در چند وقت گذشته نه رژیم غذایی و عادات غذایی تان را تغییر داده اید و نه سبک زندگی تان تغییر کرده است و در عین حال دچار اضافه وزن شده‌اید به فکر می‌کنید داروها باعث ان شده اند به این چهار نکته توجه نمایید:

۱- اگر به لاغری و چاق بودن اهمیت می دهید قبل از این که پزشک برای شمام دارویی را تجویز کند از پزشک درباره لاغری بودن و یا چاق کننده بودن ان سوال کنید . تا در صورت چاق کننده بودن ان را با داروهای دیگری تعویض کند و با این حال خواهید توانست از خواص درمانی دارو نیز استفاده کنید.

۲  -مهمترین نکته این است که اگر متوجه چاق کننده بودن داروها  این است که بدون مشورت پزشک هیچ وقت داروهای تان را قطع نکنید و یا اینکه مقدار ان را کاهش ندهید. توجه کنید که شاید بهبدود بیماری از چاق شدن شما اهمیت بیش تری داشته باشد.

۳ – اگر اضافه وزن شما مربوط به مصرف دارو باشد مربوط به شش ماه اول درمان بوده است .اگر مقدار اضافه وزن شما زیاد باشد حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. چاقی می تواند خود باعث بیماری های دیگری شود و یا بیماری خودتان را تشدید کند .چاقی خطر ابتلا به بیماری فشار خون و دیابت را نیز بالا می برد.

۴ -اگر مجبورید از داروهایی که دارای عوارض اضافه وزن هستند استفاده کنید برای اینکه از چاقی از خود جلوگیری کنید یک دفترچه یادداشت تهیه نمایید و هر چیزی را که می خورید همراه با زمان آن یادداشت کنید با این روش میتوانید براحتی روی کالری‌های مصرفی خود کنترل داشته باشید علاوه بر این سعی کنید فعال تر باشید و به پیاده‌روی بروید فعالیت و پیاده روی می تواند افزایش وزن حاصل از هر دارویی را خنثی کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *