#


اثراتی که نوسانات ارزی بر حوزه سلامت گذاشته است

11 آوریل 2018 بدون نظر 1037 بازدید

اثراتی که نوسانات ارزی بر حوزه سلامت گذاشته است

تاثیرات گران شدن دلار بر روی قیمت داروها

با آغاز سال ٩٧ و گذر قیمت ارز از مرز پنج هزار تومان، شيريني سال جدید به کام مردم تلخ شد. نوسانات ارزي که در این اواخر به وجود آمد نگراني ‌هاي بسیاری را در زمینه ‌هاي گوناگون به خصوص در قسمت دارو و درمان به وجود آورده است؛ به گونه ای كه افراد بيمار علاوه بر درد و رنج بيماري شان، بايد نگران تأثير زیاد شدن بي‌ سابقه نرخ دلار و کم شدن ارزش ريال روي مراحل درمان شان نیز باشند كه مسلما به نظر مي ‌آيد نگراني آن ها خیلی هم بي‌ مورد نباشد.

به گزارش ازمن بپرس، روزنامه شرق نوشت: همين چند روز گذشته بود كه سخنگوي سازمان غذا و دارو با عبور قيمت دلار به پنج هزار تومان بیان کرد: «زیاد شدن دلار ممکن است منجر به بیشتر شدن قيمت دارو در توليدات دارويي و هزينه واردات دارو گردد، ولی در اين امر كه بر اساس بررسي و برگزاري جلسات قيمت‌ گذاري صورت می گیرد، پيش ‌بيني مي ‌شود نرخ دارو نهایت تا سقف تورم بیشتر شود».

اخبار تأييد نشده و اظهارات بعضی از افراد در شبکه‌ هاي اجتماعي، نوید از زیادی شدن نرخ دارو‌ به خصوص داروهاي خارجي در همين چند روز گذشته می دهد؛ به گونه ای كه نرخ قرص آتورواستاتين براي افراد بيماری كه چربي خون دارند، از دو هزار به پنج‌ هزار تومان رسيد و زلودا كه براي افراد بيمار سرطاني خیلی ضروري می باشد، در داروخانه ‌ها پیدا نمي ‌شود.

بر اساس گفته بعضی از مسئولان داروخانه ‌ها، با زیاد شدن قيمت ارز، تعداد زیادی از واردكنندگان داروهاي خود را عرضه نمي ‌كنند. صاحب يكي از داروخانه ‌هاي پايتخت گفته است: «تا ثبات نرخ ارز تعداد زیادی از واردكنندگان دارو، واردات شان را متوقف کرده اند و بعضی دیگر نيز از پخش دارو‌هاي شان اجتناب مي‌ كنند. با اين كار، مشكلات بسیاری براي افراد بيمار به وجود می آید. بعضی از دارو‌‌ها در بازار کمیاب شده ‌‌اند و به فروش نمي ‌رسند؛ مانند داروي زلودا كه براي افراد بيمار سرطاني بعد از شيمي‌ درماني مورد استفاده قرار می گیرد.

اين دارو پیش از گران‌ شدن بين ٧٠٠ هزار تا يك‌ ميليون ‌و ٢٠٠ در حال تغییر بود، ولی هم اکنون و با اين وضعیت، اين دارو به هیچ عنوان پيدا نمي ‌شود؛ در صورتی که هم داروخانه ‌اي آن را بفروشد، ممکن است قيمتش به دو ميليون تومان رسيده باشد.

در وضعیت بيماري مردم حاضر می باشند با هر قيمتي كه شده، داروي شان را خریداری كنند. به همین خاطر با اين اختلاف قيمت نیز مردم حاضر به خريد می باشند. اين دارو بسيار پرمصرف و ضروري می باشد». وی كه از نوسانات ارز شوكه شده، در ادامه افزود: «تمام داروها به يك نسبت تقریبا ده تا پانزده درصد گران شده ‌اند، ولی داروهاي خارجي بیشتر تحت ‌تأثير ارز قرار گرفته ‌اند.

در مجموع، زیاد شدن ارز روي لوازم آرايشي تأثير زیادی داشته است به اين خاطر كه افراد بيمار و خانواده‌ هاي شان زمانی كه براي خریداری دارو به ما مراجعه مي ‌كنند، زمانی که به آن ها بگوييم دارو گران شده، اعتراض مي‌ كنند، ولی افرادی كه لوازم آرايشي و بهداشتي استفاده مي ‌كنند، آن را به هر قيمتي بگوييم تهیه مي ‌كنند. به اين دلیل داروخانه‌ ها قيمت لوازم آرايشي و بهداشتي را تا جايي كه امکان دارد زیاد می کنند. البته بعضی از دارو‌هاي مكمل غذایی هم افزايش بسیاری پيدا كرده است». اين مرد جوان كه صاحب يكي از داروخانه ها در پايتخت می باشد، در ادامه افزود : «برخی از واردكنندگان كه پیش از عيد كالاي شان را وارد كرده ‌‌اند و قرار بود بعد از تعطيلات عيد آن را پخش كنند، هم اکنون كه دلار افزایش قیمت پیدا کرده است كالاهاي شان را پخش نمي ‌كنند. هم اکنون، از جمله داروهايي كه در بازار پیدا نمي ‌شود، داروي ضدقارچ می باشد كه بسيار کمیاب شده است».

زیاد شدن قيمت دلار، ولی تا به این زمان روي هزينه تمام افراد بيمار تأثيری نگذاشته است. بر اساس گفته قوي ‌دل، مدير كانون هموفيلي، «داروهاي بيماران خاص نظیر هموفيلي رايگان در دسترس بيماران قرار مي ‌گيرد و افزایش قيمت ارز تأثير مستقيمي روي افراد بيمار ندارد، ولی پیشامد بدي كه روي اين افراد بيماررخ می دهد، اين است كه در اين وضعیت مقدار واردات کاهش می یابد.

اين ثبات‌ نداشتن توانایی خريد دستگاه ها و امکانات را هم كاهش مي ‌دهد. به ‌تازگی قرار بود يك تیم آزمايشگاهي كه با ما كار مي ‌كند، دستگاهي را كه تقریبا ٤٥٠ ميليون بود به ما بدهند، ولی با زیاد شدن قيمت ارز از ما خواست اندکی منتظر بمانیم ؛ به خاطر اين ‌كه قيمت دستگاه تقریبا سی تا چهل ميليون اختلاف قيمت پيدا كرده بود». رئيس انجمن ام‌اس، هوشمند، هم بیان کرد: «با همه ی مشكلاتي كه وجود می باشد، همچنان مشكلات به افراد بيمار انتقال داده نشده است و ما همواره با روند گذشته پيش مي ‌رويم و وزارت بهداشت دارو‌هاي مان را تأمين مي سازد».

روز قبل با اين زیاد شدن قيمت ‌ها هشت نماينده مجلس در تذكر به وزير بهداشت زیاد شدن ده تا پانزده درصدي قيمت داروي بيماران خاص مورد انتقاد قرار دادند. در اين تذكر آمده بود: «دارويي که چهار ماه پیش با ارز دو هزار و پانصد توماني خريداري شده در حال حاضر با ارز چهار هزار و دویست توماني به فروش مي ‌رسد». با اين وجود، وزير بهداشت ادعا می کند تا به این زمان اجازه نداده‌ است نوسانات بازار ارز بر حوزه سلامت و محصولات آن تاثیر بگذارد و با توجه به تأمين مواد اوليه دارو و امکانات پزشکي با به کار بردن ارز خارجي، بیان کرد: «اجازه نداده ‌ايم نوسانات بازار ارز بر روي حوزه سلامت و محصولات آن تاثیر بگذارد، ولی اين کار نیز زیاد منطقي نمی باشد؛ چرا که واردکننده بايد با قيمت روز دلار، خريد کند و فشار نیز تا حدی قابل تحمل می باشد و تصميمات ما بايد علمي و منطقي باشد، ولی اميدواريم که با اشاره به اراده دولت که شب قبل گزارش شد، مشکلي در حوزه دارو و امکانات پزشکي به وجود نيايد».

مبحث گران ‌شدن دارو در داروخانه‌ ها در فضاي مجازي نیز داغ بود و پستي حاکی بر اين كه «در صورتی که داروخانه‌ اي دارويي را به بهانه گران ‌شدن دلار، زیادتر از قيمت گذشته مي ‌فروشد حتما با شماره ۱۹۰ تماس بگيريد و گزارش دهید»، میان مردم دست ‌به ‌دست مي‌ شد؛ به گونه ای كه يكي‌ نيز مدعی شده بود: «من صبح تماس گرفتم، از من شماره گرفت و گفت پيگيري خواهد کرد. الان زنگ زد و گفت اجازه این گونه افزايشي رو براي اين دارو نداشته و فردا برو مابه ‌التفاوت را پس بگير». روز قبل با منتشر کردن اين مطلب، تلاش كردم با شماره ١٩٠ تماس بگيرم، ولی هربار كه تماس گرفتم صداي بوق اشغال تمام گوشم را پر كرد.

سخنگوي وزارت بهداشت نيز در روز‌هاي گذشته با توجه به تأثير قیمت ارز بر قيمت‌ دارو و علاوه بر این امکانات پزشکي بیان کرد: هنگامی که دلار از هزار تومان به سه‌ هزار تومان رسيد، مجلس وقت رديف جديدي را به‌ عنوان مابه‌ التفاوت ارز داروهاي وارداتي به وجود آورد و هزار و ٩٢٠ ميليارد تومان اعتبار در اولین سال براي آن در نظر گرفت؛ هم اکنون بايد ديد بازار ارز به چه شکل پيش مي ‌رود تا بر اساس آن تصميم‌ گيري گردد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *