#


توضیحاتی درباره ی کاشی و سرامیک

17 نوامبر 2018 بدون نظر 1801 بازدید

توضیحاتی درباره ی کاشی و سرامیک

امروزه تنوع بالایی برای انتخاب پوشش کف و دیواره ها وجود دارد و یکی از مصالحی که در دنیای امروز بسیار استفاده می شود کاشی و سرامیک است. ویژگی های این متریال باعث استفاده زیاد این متریال شده است این ویژگی ها شامل مواردی چون، مقاومت بالای این متریال، ضد حریق بودن و … می باشد. بیشترین استفاده این متریال در قسمت هایی چون آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، حیاط و…. استفاده می شود. تفاوتی که در کاشی و سرامیک وجود دارد زیاد نیست و تنها در لعابی است که روی پوشش نهایی کاشی قرار می گیرد و سرامیک یا کاشی سرامیک نامیده می شود. در زمان های گذشته از نظر ابعاد هم این دو با هم متفاوت بودن به این معنا که کاشی ها کوچکتر از سرامیک ها بودن ولی امروزه از نظر ابهاد هم متفاوت نیستن و کاشی ها هم به اندازه ی سرامیک ها شده اند.
کاشی ها به دو دسته کفی و دیواری تقسیم می شوند. مدل کفی آن اصطلاحا سرامیک نامیده می شود. کاشی دیوار با کاشی کف یا همان سرامیک فقط از نظر درصد جذب آب است، همان طور که در مطلب بالا گفته شد لعاب روی سرامیک باعث جذب کمتر رطوبت نسبت به کاشی می شود.

کاشی به طور کلی به دو بخش تقسیم می شود:

1-قسمت سفالی کاشی
2-لعاب روی کاشی

میزان لعاب روی کاشی باعث ایجاد تنوع در کاشی می شود. کاشی های لعاب خورده دارای رنگ ها، بافت ها و بافت های گوناگونی هستند.

انواع کاشی

1-کاشی کف

کاشی های کف همان طور که از نامشان پیداست در کف استفاده می شوند و به دلیل رفت و آمد زیادی که به روی آن ها انجام می شود باید مقاومت در برابر اصطکاک بالایی داشته باشند. این نوع کاشی ها در درجه حرارت بالایی پخته می شوند و ضخامت بیشتری نسبت به کاشی های دیواری دارند.

2-کاشی دیوار

این مدل کاشی ها به نسبت کاشی های کف در درجه حرارت بالاتری پخته می شود. از کاشی های دیواری که جذب اب دارند برای نما و یا بدنه های خارجی نباید استفاده شود. کاشی هایی که جذب آب دارند در حیطه کاشی های دیواری مزیت برایشان محسوب می شود. نکته ی مهمی که وجود دارد این است که از کاشی های کف برای دیوار می توان استفاده کرد ولی از کاشی های دیوار برای کف نمی توان استفاده کرد.

3-کاشی پرسلانی

این مدل کاشی ها از کیفیت بالایی در مواد اولیه برخورداراند زیرا از خاک رس سفید و یا کائولینی ساخته می شود. دمای پخت بالای این محصول باعث می شود که در برابر شکست، سایش و … مقاومت بالایی را داشته باشد. این مدل کاشی ها در برابر یخ زدگی هم بسیار مقاوم اند. به دلیل نکات گفته شده از این محصول برای مناطق پر رفت و آمد استفاده می شود. رنگ پشت کاشی های پرسلانی معمولا سفید هستند ولی در مواردی ممکن است به این رنگ هم نباشد.

4-کاشی گرانیتی

اصطلاحا به کاشی های پرسلانی بدون لعاب کاشی گرانیتی گفته می شود. این مدل کاشی ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و میزان جذب آب پایینی دارند. این نام نباید باعث اشتباه شود که سنگ گرانیتی را با کاشی گرانیتی اشتباه بگیریم.

توضیحاتی درباره ی لعاب کاشی

این ماده به صورت مایع روی سطح کاشی ریخته می شود و لایه ای شیشه ای است. این ماده بر روی سطح کاشی باعث می شود همه ی تخلخل ها پوشیده شوند. از نکات دیگری که لعاب ها به همراه دارند این است که امکان چاپ بر روی کاشی ها را بوجود می آورد.
لعاب ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند یکی براق و دیگری مات، دسته های براق امکان تمیز کاری آسان تری را دارند ولی این نکته هم وجد دارد که هرچقدر سطح براق باشد لک ها را بیشتر نشان می دهد.

نواقص کاشی ها

– نکته ای که باید به آن اشاره کرد تاب کاشی است. این مشکل زمانی خود را نشان می دهد که سطح لعابدار کاشی را به روی زمین قرار دهید و هیچ گونه درزی بین زمین و کاشی نباید به وجود بیاید اگر سطحی خالی باشد نشانگر این است که کاشی تاب دارد و اگر مرکز کاشی از زمین فاصله داشته باشد آن کاشی مشکل فنی دارد.
– جذب بالای آب هم برای کاشی یک نقص محسوب می شود. برای درک این نقص هم راهکاری وجود دارد. این راه این است که مقداری آب را روی پشت کاشی ریخته که در موارد کاشی های پرسلانی و گرانیتی اصلا نباید جذب شود و در کاشی های کف مقدار کمی جذب مشکلی ندارد و جذب در کاشی های دیواری هم که امری طبیعی است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *