#


سریال های در دهه 1920 و پس از آن

سریال های دهه 1920
15 آوریل 2017 بدون نظر 1385 بازدید

سریال های در دهه 1920 و پس از آن

سریال های در دهه 1920 و پس از آن

در آمریکا سریال ها ، دهه 1920 را هم پشت سرگذاشتند و تا ظهور تلویزیون ، به عنوان محصولی درجه دوم با بودجه اندک و پخش محدود ، دوام یافتند . در اواخر دهه 1910 ، نسخه های داستانی از رواج افتاد و سریال ها دیگر از تبلیغات و پخش وسیعی برخوردار نبودند . علاوه بر این با افول ملودرام های جنایی کلاسیک و نیز تغییر نسل ( از نظر تماشاگران بزرگسال آن زمان ، ملودرام های بیش از حدت احساساتی ، مسخره و قدیمی بودند ) سریال به عنوان ژانر مورد علاقه ی کودکان تثبیت شد . قاعده اصلی سریال ( مبارزه قهرمانان خوب _زن یا مرد _ علیه قهرمان بد ، برای بدست آوردن شیء گران قیمت ) باقی ماند ، ولی در این ژانر تغییرات دیگری به وجود آمد.

قهرمان

مرکزیت قهرمان زن در اواخر دهه 1910 و اوایل دهه 1920 از بین رفت و قهرمان هایی قوی المولینکلن ( المو بزرگ 1919 ، المو بی باک 1920 ، ماجراهای تارزان 1921 ) ، ادی پولو ( سلطان سیرک 1920 ، یا اطاعت کن یا بمیر 1921 ) و چارلز هاچنسون ( هورینکان هاچ ، 1921 ، هاچ برو آنها را بگیر 1922 ) مورد توجه قرار گرفتند . « زن نو » شجاع ، تازگی خود را از دست داده بود و قهرمان های سریال می بایست دوباره منتظر کمک می ماندند .

پیوند سریال با سایر زمینه ها نیز دچار تغییراتی شد . سریال ها با کاراکترهای کمیک کتاب ها ، مجلات ارزان قیمت و رادیو پیوند بیشتری یافتند . در سال 1936 ، استودیو یونیورسال حقوق استفاده بسیاری از داستان های مصور را خریداری کرد . استودیو های دیگر نیز چنین معامله هایی را انجام دادند : اکنون قهرمان های سریال ها را کاراکترهایی مانند فلش گوردن ، سوپر من ، کاپیتان مارول ، دیک تریسی ، بتمن ، باک راجرز ، فانتوم ، کاپیتان آمریکا ، ددوود دیک و غیره تشکیل می دادند و دیگر احتیاجی نبود که تهیه کنندگان سریال ها از تماشاگران خردسال کسب درآمد کنند .

پاته و یونیورسال

با انحلال استودیو موچوآل در سال 1918 و خریداری ویتاگراف توسط وارنر براس در سال 1925 ، پاته و یونیورسال به مهم ترین تهیه کنندگان سریال در دهه 1920 ،تبدیل شدند . در سال 1928 با سازماندهی جدید ژوزف .پ.کندی در استودیو پاته ، این استودیو دیگر به تولید سریال نپرداخت . یک شرکت نوپا به نام Moscot Pictures در این زمینه جایگزین پاته شد و در سال 1935 با چند استودیو دیگر ادغام شد و به Republic Pictures تغییر نام داد .

استودیو

این استودیو بنابر ادعای اغلب کلکسیونرها و علاقه مندان آن زمان ، بهترین سریال ها را می ساخت . یونیورسال ، ریپابلیک و کلمبیا پیکچرز در دوران سینمای ناطق سالانه 3 یا 4 سریال تولید می کردند . اکران هفتگی هر سریال بین 12 تا 15 هفته به طول می انجامید و یک « فصل » نمایشی را کاملا پر می کرد ، طوری که با پایان یک سریال ، بلافاصله سریال دیگری آغاز می شد .

دهه 1930

در دهه 1930 ، چند تهیه کننده مستقل اقدام به ساختن یک یا دوسریال کردند ولی هیچکدام پس از آن ، فعالیت در این زمینه را ادامه ندادند . با کاهش دوباره محبوبیت و اهمیت تجاری سریال ، یونیورسال در سال 1946 سریال سازی را ترک کرد ، ولی ریپابلیک و کلمبیا پیکچرز تا حدود سال 1955 که تلویزیون به رسانه ای مناسب برای مجموعه های هفتگی تبدیل شد ، به این کار ادامه دادند .

موسکوت و ریپابلیک بین سال های 1925 تا 1955 مجموعاً 19 سریال ، کلمبیا بین سال های 1937 تا 1956 ، 57 سریال ، یونیورسال بین سال های 1929 تا 1946 ، 69 سریال و تهیه کنندگان مستقل بین سال های 1930 تا 1937 ، 15 سریال ساختند . علاوه بر سریال های ناطق ، در دوران صامت کمتر از 300 سریال ساخته شد که در مجموع 7200 اپیزود را شامل می شود . اگر چه سریال در تاریخ هنری فیلم ، ارزشی ندارد ، ولی در تاریخ سینما ، به عنوان یک عرصه اجتماعی و نهادین ، پدیده ای با اهمیت محسوب می شود .

برچسب ها برچسب‌ها:, , , ,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *