#


بررسی سریال های ماه مبارک رمضان

13 ژوئن 2019 بدون نظر 2775 بازدید

بررسی سریال های ماه مبارک رمضان

در این مطلب در مورد سریال های ماه مبارک رمضان بحث می کنیم . سریال برادر جان از شبکه سه سیما کار خود را شروع کرده است و سریال های دلدار از شبکه دو سیما و سریال از یادها رفته از شبکه یک سیما پخش شده است . البته از میان سریال ها جالب ترین آن ها سریال شبکه پنج بوده است که جیونگ میونگ بوده است و در اصل هیچ ارتباطی با سریال های ماه مبارک رمضان و این ماه نداشته است و مورد انتقادهای بسیار زیادی قرار گرفته است .

تلویزیون به صورت ویژه برای ماه مبارک رمضان سریال های دلدار و برادر جان را درخواست کرده است و اما سریال از یادها رفته نیز ناگریز روی آنتن رفته است . بسیاری از کارشناسان در این زمینه بیان کرده اند که این فیلم ها نتوانسته است مخاطب را به مقصد برساند و اما هم چنان به کار خود ادامه داده است . بسیاری از منتقدان در این زمینه بیان کرده اند که چرا اصلا باید هم چنین سریال هایی از تلویزیون پخش شوند و برای آن ها هزینه های بسیار زیادی اختصاص یابد . این موضوع آن قدر پیش رفته است که مشاور کارگردان فیلم از یادها رفته بیان کرده است این پروژه از نظر اقتصادی نیاز به بودجه ای برابر بودجه سریال معمای شاه نیاز داشته است .

درمورد سریال های ماه مبارک رمضان امسال می توانیم دو تفکر کلی داشته باشیم اول این که این سریال ها را با سریال های سال ها گذشته مقایسه کنیم و ببینیم که آیا راضی کننده خواهند بود یا خیر؟ و بحث دیگر در مورد آسیب شناسی سریال هایی است که پخش شده است . حسین کرمی  در پاسخ به این سوال ها بیان کرده است که سریال های پخش شده از نظر ساختاری و درام نمایشی از سریال های سال گذشته بهتر بوده است و اما در این سریال ها نقطه ضعف های بسیار زیادی وجود داشته است آن هم این بوده است که در میان این سریال ها سریال طنزی وجود نداشته است و سریال های ماه مبارک رمضان درام های بسیار جدی و سختی را برای مخاطب به نمایش گذاشته بوده اند که تنها ماجراهای خیر و شر را به تصویر کشیده بوده است . وی بیان کرده است که خود این کمبودها را قبول دارد و می داند که مردم به این گونه برنامه و سریال های طنز نیاز دارند.

آیا سریال های ماه مبارک رمضان مردم را اذیت کرد ؟

وی بیان کرده است برای تولید یک سریال طنز هم برنامه ریزی هایی صورت گرفته بوده است تااین نیاز ها برطرف شوند . برای تولید کردن این سریال علاوه بر برنامه ریزی به میزان 200 دقیقه از آن نیز تولید شده بوده است اما به دلیل مشکلاتی مانند عدم جذابیت و این که کار پیام خوبی را نداشته است این کار متوقف شدذه است . علاوه بر این ها برای پخش این سریال زمان بسیار کمی وجود داشته است و زمانی نبوده تا کمبودهای این سریال نیز برطرف شوند.

نیاز بوده است تا کاری طنزی که می خواهد پخش شود تقویت شود و بعد برای مخاطبان پخش شود . کار طنز نیز دچار مشکلی شده بوده است و به همین دلیل هم کنار گذاشته شده است و به جای آن کار دیگری معرفی شده است . الببته اگر هریک از سریال ها مانند هر سال در بستر طبیعی خود پخش می شد مشکلات مخاطب نیز در این زمینه بسیار کم تر می شده است. سریال های ماه مبارک رمضان کنار هم گذاشته شده بوده اند و درنهایت نیز جای خالی یک سریال طنز در میان آن ها دیده می شده است . البته وی اعتقاد دارد قصه های این سه سریال باز هم پر محتوا بوده است.

اصلا در گذشته بزرگان چیزی با این عنوان که کارهایی که در ماه مبارک رمضان پخش می شوند باید متناسب با این ماه باشند عنوان نکرده اند. البته این المان ها اگر در برنامه های ماه مبارک رمضان وجود داشته باشد بسیار خوب خواهد بود . برای مثلا اگر سریالی ساخته شود که محتوای آن عدالت باشد می تواند در رثای امیر (ع) پخش شود و یا اگر در مورد مسائل دینی باشد می تواند در مناسبت های مختلف برای ومخاطبان پخش شود و تنها لازم نیست تا از مولفه های ظاهری در این زمینه استفاده شود . اکر در سریال های ماه مبارک رمضان این المان ها وجود داشته باشند کار بسیار جدی تر خواهد بود و اما اگر نباشد هم به این معنا نخواهد بود که این سریال متناسب با این ایام نیست .

چرا در تلوزیون هجمه های زیادی وجود داشت ؟

هجمه هایی که در برابر تلویزیون قرار دارد بسیار زیادند و به چند دسته تقسیم می شوند. یکی از این دسته ها افرادی هستند که هجمه کردن جز شغال هایشان محسوب می شود و بنابراین باید این تذکرهاد و نقدهای آن ها مورد بررسی های دقیق قرار بگیرد. دسته ای دیگر از نقدها نیز به همین موضوع برمی گردد که چرا از موقعیت معنوی در سریال های ماه مبارک رمضان این ماه استفاده نشده است و تنها کارهای سخت و تلخ به میان آمده اند ؟

بخشی از این انتقادها نیز به کارگردانی ، تصویربرداری ، عوامل ، سبک کاری و .. وارد شده است . البته در میان این نقدها ، انتقادات بسیار مفیدی وجود داشته است که توانسته است بسیار کمک کننده باشد. بعضی از منتقدها به صورت کلی بیان کرده اند که تلویزیون و کارهای تلوزیونی افت کرده اند و اما برای این حرف ها دلایلی را بیان نکرده اند.

سریال های ماه مبارک رمضان از نظر مردم جدی اند

پخش سریال های ماه مبارک رمضان مانند پخش سریال های نوروزی توجه عده بسیار زیادی از مردم را به خود جلب می کند .بسیاری از مردم این سریال ها را می بینند به همین دلیل نیز از سازندگان توقعات و انتظارات بسیار زیادی خواهد رفت. در این میان بعضی از مردم از این آثار راضی نیستند وبعضی دیگر آن ها را دوست دارند. به همین دلیل نیز کیفیت بالای فیلم ها بسیار مورد توجه سازندگان آن هاست .

البته باید این موضوع را هم بدانید که سریال های ماه مبارک رمضان هیچ اسپانسری را امسال نداشته اند و هزنیه هایی که برای تولید آن ها رصف شده است تنها خود سازمان صدا و سیما همه آن ها را تامین کرده است. البته در دو سال گذشته نیز اسپانسرهایی که برای این سریال ها گرفته می شده است تنها از سازمان انتقال خون ، وزارت بهداشت ، حوزه های امنیتی و …. بوده است که بیش تر برای اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم از آن ها استفاده می شده است .

کارهایی هم که الان در حال تولید شدن هستند بسیار زیادند و در این کارها نیز هیچ کدام از اسپانسرهای خصوصی که تنها برای یک شرکت به خصوص باشد را ندارند البته این اتفاق شاید در سینما و شبکه نمایش خانگی بیفتد و اما در تلویزیون وجود ندارند. در کل اسپانسرهایی که در حوزه سیما کار می کنند تنها برای اطلاع رسانی مردم اند و عمده بودجه ای که برای ساخت سریال های تلوزیونی خرج می شود را صدا و سیما پرداخت می کند.

سریال برادرجان تکراری بوده است

سریال های ماه مبارک رمضان

از جمله سریال های ماه مبارک رمضان سریال برادر جان بوده است که موضوع آن در مورد حلال و حرام و حق الناس بوده است . به این موضوع سال های قبل به شکل های دیگری در سریال های پرداخته شده بوده است البته در غیر از ماه مبارک رمضان نیز سریال هایی با چنین محتوایی را دیده ایم .حال سوال اکثر مردم این بوده است که چرا دوباره به این سریال پرداخته شده است؟

حسین کرمی برای پاسخ به این سوال بیان کرده است وقتی موضوعی برای سریال های تلویزیونی بررسی می شود اگر بخواهد در مناسبت های دینی دیده شود لازم است که با افکار و عقاید ما همسو باشد حال ممکن است در این راستا سریال هایی نیز ساخته شود که دارای محتوای حق الناس ، دروغ ، خیانت در امانت و … بوده باشد . نباید به خود موضوع توجه کنیم بلکه باید به این نگاه کنیم که بیان کردن این موضوع از دریچه ای جدید توانسته است تازگی را ایجاد کند . این موضوع را هم باید بدانید که اتفاق های بسیار زیادی در ادبیات نمایشی در کل جهان صورت می گیرد که از نظر موضوع همه آن ها یکسان هستند و اما افکار به صورت جداگانه ای موضوع را بیان کرده اند.

برای سریال های ماه مبارک رمضان هزینه های بسیار زیادی شده است ؟

حسین کرمی  درباره هزینه های نامتعارف برای سریال های ماه مبارک رمضان بیان کرده است که برای سریال دلدار و برادر جان هزینه های نامتعارفی صرف نشده است و اما این موضوع بسیار طبیعی بوده است که سریال از یادها رفته که یک سریال تاریخی بوده است برای این که چند صحنه تاریخی در آن بازسازی شود نیاز داشته است تا هزینه بیش تری برای آن صرف شود .

اگر خودتان نیز این سریال را دیده باشید باید فهمیده باشید که این سریال از نظر نورپردازی ، کارگردانی و صحنه پردازی با دو سریال دیگر تفاوت های بسیار زیادی داشته است . درنتیجه هزینه ای که برای این سریال صرف شده است نیز به طبع بیش تر بوده است و اما برای آن هزینه ای نامتعارف خرج نشده است .

آیا از یادها رفته از سریال های درنظرگرفته شده برای ماه رمضان بوده است؟

زمانی که سریالی نوشته می شود و ایده ای برای آن داده می شود امکان این وجود دارد تا برای آن چند قسمت و یا بخش درنظرگرفته شود . اما زمانی که یک سریال مورد بررسی قرار می گیرد و روی آن نظارت هایی صورت می گیرد مشخص می شود که این سریال چند بخش و قسمت خواهد بود . سریال از یادها رفته نیز از 25 قسمتی که روی انتن رفته است بیش تر بوده است و اما به دلیل این که فصل های مختلفی را نیاز داشته است محدود شده است .

البته به صورت کلی هم قرار نبوده است از یادها رفته جز سریال های ماه مبارک رمضان باشد . زیرا این سریال گنجایش این را داشته است تا در مناسبت های دیگری مانند دهه فجر پخش شود . اما به دلیل مشکلاتی که برای کارهای طنز پیش آمده است نتیجه این شده است که با توجه به زمینه دینی که داشته است جایگزین آن شده است

این موضوع که عده ای این سریال را با سریال معمای شاه مقایسه می کنند کار درستی نبوده است . زیرا این سریال به هیچ عنوان از نظر محتوا ، کیفیت تولید ، عوامل و .. قابل مقایسه با معمای شاه نخواهد بود . این قیاس بسیار نا به جا است و مانند این است که سریال سلمان را با ومختارنامه مقایسه کنیم . کنار هم گذاشتن این سریال ها کار بسیار اشتباهی است و باعث سردرگمی مخاطب می شود . برای بررسی سریال های باید آن ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم .

کلید خوردن فیلم برداری سریال سلمان

تلویزیون در حال حاضر منتظر دو سریال بسیار ویژه است . از جمله این سریال های سریال سلمان است که روند کاری خود راطی می کند و تابستان امسال تولید آن کلید می خورد . سریال دوم نیز موسی (ع) است که در تولید آن به دلیل کسالت کارگردان توقفی ایجاد شده است . البته این پروژه از نظر دوربین ، صحنه و .. کارخود را جلو می برد و لوکیشن ها نیز طراحی می شوند . با پیوستن کارگردان به کار تولید این فیلم هم کلید می خورد .این پروژه های بین المللی اند و امید است تا زودتر کلید بخورند.

سریال بسیار خوب دیگری نیز در دست تولید است که مانند پروژه های قبلی هزینه های بسیار سنگینی را دربرندارد . در این کار با ارتش و  خانواده شهید صیاد شیرازی مشارکت می شود و درنهایت نیز اگر در این زمینه مشکلی پیش نیاید تولید سریال شهید صیاد شیرازی نیز امسال کلید خواهد خورد.

غیر از این سریال ها موارد دیگری هم هستند که در حال ساخت و تولیدند. سریال جشن سربرون که کارگردان آن مجتبی راعی است سریالی است که در مورد تاریخ قبل از انقلاب مشروطه تا خرداد سال 1342 را بیان می کند. این کار تاریخی و بسیار سنگین است و اما قصه آن بسیار جذاب و دیدنی است وبرای مخاطبان جذابیت بسیار زیادی خواهد داشت.

سریال طلاق ابولقاسم طالبی نیز در مرحله تصویربرداری است . هم چنین سریال نفوذ جواد شمقدری هم تنها به میزان 450دقیقه دیگر از آن باقی مانده است و این سریال در چهل قسمت امسال پخش خواهد شد .

آیا سریال سازی ضعیف شده است ؟

حسین کرمی در پاسخ به این سوال بیان کرده است که درست است که بعضی از کارها به کارگردان های بسیار ضعیفی داده شده است و اما این موضوع تنها به تهیه کننده های برنامه ها برنمی گردند . البته در بعضی از سریال هاهم بازیگران ضعیفی ایفای نقش کرده اند . البته این کار یک رویه عادی نیست که همیشه کار به بازیگران و کارگردانان ضعیف داده شود .ب عضی از اوقات کاری که تولید می شود بسیار ضعیف است و به دنبال آن عملکرد عوامل آن نیز بسیار ضعیف بوده است .

اگر به صورت کلی نگاهی به آثار مختلفی در این زمینه داشته باشیم می بینیم که همه قشر جوان و قدیمی در کنارهم کار می کنند. و اصلا این موضوع را نمی توانیم بگوییم که قدیمی ها در سریال سازی کنار رفته اند و تنها افراد جدیدی روی کار آمده اند و کار می کنند و یا تنها جوانان کار می کنند و یا فقط سریال ها در دست قدیمی هاست هه قشرها در سریال ها بازی می کنند .

این درست است که بین بازیگران افراد ضعیفی هم وجود دارند که به طبع دارای کار بسیار ضعیفی اند . در این میان تهیه کننده هایی هم بوده اند که کارهای قدیمی آن ها بسیار خوب بوده است و اما کارهای جدید خوبی ندارند. حتی در این میان کارگردانانی وجود دارند که کارهای بسیار خوبی را قدیم داشته اند و حتی کار جدید آن ها متوقف شده است . اما با این وجود اصلا نمی توانیم این حرف را بزنیم که کارها به صورت کلی به افراد ضعیف داده شده است و سریال سازی را دچار ضعف کرده اند.

حسن فتحی هم چنان با تلویزیون کار می کند ؟

حسن فتحی با تلویزیون قراردادی را داشته است و اما به دلیل این که درگیرکارهای نمایشی بوده است وقت نکرده است که تعهدهای خود را با تلویزیون عمل کند . حسین کرمی بیان کرده است کار در شبکه نمایش خانگی به صورتی شده است که قیمت عوامل بسیار بالا رفته است و بسیاری از افراد آموزش دیده در تلویزیون به این سمت رفته اند . همین ظرفیت هایی که تلویزیون بسیار خوب می توانسته است از آن ها استفاده کند را نمایش خانگی به میزان بسیار زیادی ضعیف کرده است . رقابت در این زمینه بسیار زیاد است زیرا در شبکه نمایش خانگی پول و امکانات بسیار بیش تری وجود دارد.

تولیداتی که در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی صورت می گیرد به صورت کلی به مردم حس دوگانگی را می دهد. در شبکه نمایش خانگی نیز مهر صدا و سیما وجود دارد و همین نیز باعث می شود تا مردم چهارچوب های تلویزیون را با آن مقایسه کنند و این خود مشکلات زیادی را برای مخاطب به همراه داشت.

سریال سازی جواد رضویان و سیامک انصاری

سیامک انصاری به همراه جواد رضویان پروژه ای را تعریف کرده اند که در حال نگارش است تا برآوردهایی برای تولید آن تهیه شود . نام این سریال نیوجرسی است و مضمون آن درباره بلوک های سیمانی شهرداری هاست که جلوی مغازه هایی قرار می گیرد که عوارض شهرداری را پرداخت نمی کنند . هدف در این سریال مسائل و مشکلات شهری است و اگر در این زمینه مشکلی ایجاد نشود هرچه زودتر جلوی دوربین خواهد رفت.

با مهران مدیری نیز توافق هایی صورت گرفته است تا سریال سی قسمتی را بسازد. البته امید است تا برنامه دورهمی نیز به زودی روی انتن برود که جزئیات این کار از شبکه نسیم اعلام خواهد شد . امیدواریم تا این کار سی قسمتی نیز به زودی روی آنتن برود و مردم کاری از مهران مدیری را ببینند.

درباره گاندو

سریال گاندو سریالی است که هم اکنون از شبکه سه سیما در ساعت 20:45 دقیقه هر شب پخش می شود . نام این سریال از تمساحی در ایران به نام گاندو گرفته شده است که او را شکارچی کمین گر نیز می گویند این حیوان قدرت بسیار بالایی دارد. کارگردان این سریال جواد افشار است که کار قبلی وی کیمیا بوده است که از شبکه دو سیما پخش شده است و خیلی هم دیده شده است .

این سریال در سی قسمت 45 دقیقه ای تهیه شده است و در حال پخش است. فیلم نامه این سریال براساس وقایع تاریخی بیان شده است و مستند است .

داستان سریال گاندو درباره داستان های جاسوسی است ودر این سریال وحید رهبانی نقش یک پلیس امنیتی را بازی می کند . داستانم این فیلم درباره جیسون رضائیان است که در سال 93 بازداشت شده است و بعد از اجرا شدن برجام در سال 94 آزاد می شود و داستان از همین جا ادامه پیدا می کند.

از پربازدیدترین و بهترین سکانس های این فیلم نشاندن یک هواپیمای مسافربری روی زمین توسط نیروهای امنیتی کشور است که این طور مشخص می شود که از داستان عبدالمالک ریگی گرفته شده است . این سکانس از فیلم بسیار جذاب است. در زمان ورود نیروهای امنیتی به داخل هواپیما بسیاری از خانم ها روسری ندارند که با ورود این مامور ها روسری می پوشند این همان تصویری از بدحجابی و یا بی حجابی زنان ایرانی است که در این سریال نمایش داده شده است .

بازیگران این سریال عبارتند از : داریوش فرهنگ ، لیلا اوتادی ، پیام دهکردی ، علیرام نورایی ، سارا خوئینی ها ، نگار عابدی ، آزیتا ترکاشوند ، پندار اکبری ، خسور شهراز، مجید نوروزی ، عرفان ابراهیمی ، نیلوفر شهیدی ، علی افشار ، اتابک نادری ، محمد جواد نادری ، بهزاد رحیم خانی ، جمشید جهان زاده ، فلیپ ساپرکین ، میثم ولیخانی ، فرشته آلوسی ، سارا محمدی ،مصطفی سلطانی ، میثم ولیخانی ، یاسیمین پیداودی ، مصطففی سلطانی ، آیدا جعفری ، ناره گرگوریان ، بهامین تورانی .

هم چنین کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی نیا ، رضا توسلی ، نسرین نکیسا ، کمند امیرسلیمانی ،مهرداد ضیایی ، صالح میرزا آقایی و فرهاد قائمیان از اسیر بازیگران این سریال هستند که در ان نقش آفرینی می کنند . اگر به سریال هایی که ژانر پلیسی دارند علاقه دارید تماشای این سریال را از دست ندهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *