#


فیلم ترمیناتور 2 روز داوری

فیلم ترمیناتور 2 روز داوری
13 فوریه 2017 بدون نظر 7553 بازدید

فیلم ترمیناتور 2 روز داوری

مروری بر فیلم ترمیناتور 2 روز داوری

خلاصه داستان

سارا کانر (لیندا همیلتون)، هدف اصلی انسانی در ترمیناتور اولی در پیش‌مقدمه‌ی فیلم خیلی خوب خلاصه داستان را تعریف می‌کند: در 29 اوت 1997 سه میلیارد آدم جان خود را از دست دادند. آنها که از آتش خانمان‌سوزِ اتمی جان سالم به در برده بودند، اسم آن جنگ را ((روز قیامت)) گذاشتند. اسکای نت، کامپیوتری که ماشین‌ها را کنترل می‌کرد، دو ترمیناتور فرستاد. مأموریت آنها، نابودی جان کانر، پسرمن، رهبر جبهه مقاومت انسان‌ها بود. ترمیناتور اول در سال 1984 به سراغ ((من)) فرستادند. موفق نشد. دومی را مستقیما به سر وقتِ جان که هنوز بچه بود، فرستادند. مثل قبل، جبهه مقاومت توانست مبارزی یکه برای مراقبت از جان وارد میدان کند. حالا مسئله فقط این بود که کدام یک از آنها زودتر دست‌اش به جان می‌رسد.

 

این فیلم نیست، بولدوزر است!

ترمیناتور 2: روز داوری

تهیه‌کننده و کارگردان: جیمز کامرون. فیلمنامه: کامرون، ویلیام فیشر. بازیگران: آرنولد شوارتزنگر (تی – 800)، لیندا همیلتون (سارا کانر)، ادوارد فرلانگ (جان کانر)، رابرت پاتریک (تی – 1000)، ارل بوئن (دکتر پیتر سیلبرمن)، جو مورتن (مایلز بنت). مدت: 135 دقیقه. بودجه: 100 میلیون دلار. فروش (در دنیا): 515 میلیون دلار.

اسکارها:

  • بهترین جلوه‌های صوتی: گری رایدستورم، گلوری بوردرز.
  • بهترین جلوه‌های ویژه تصویری: دنیس مورن و رابرت اسکوتک.
  • بهترین چهره‌پردازی: استلن ویلسون و جف داون.
  • بهترین صدا: تام جکسون، گری سامرز.

نامزدهای اسکار:

  • بهترین فیلمبرداری: آدام گرینبرگ.
  • بهترین تدوین: کانراد باف، مارک گلدبلات.

برندگان اسکار سال 1991:

  • بهترین فیلم: سکوت بره‌ها.
  • بهترین کارگردان: جاناتان دمی (سکوت بره‌ها).
  • بهترین بازیگر: آنتونی هاپکینز (سکوت بره‌ها).
  • بهترین بازیگر زن: جودی فاستر (سکوت بره‌‌ها).
  • بهترین بازیگر نقش دوم مرد: جک پالانس (زبل‌های شهری).
  • بهترین بازیگر نقش دوم زن: مرسدس رول (فیشر کینگ).

خانواده‌ی اتمی

سایبورگ تی – 800 (آرنولد شوارتزنگر) را از رده خارج کرده و مدل جدیدِ تی – 1000 (رابرت پاتریک) را جایگزین‌اش کرده اند. دست قطع شده‌اش از شانه‌اش آویزان است و آش و لاش، خونرگ‌ها و شریان‌هایش (که البته از سیم تشکیل شده‌اند) پیداشت. در حالی که او از چیزی بر جای نمانده مگر تکه آهنی درب و داغون و فقط یکی از چشم‌هایش توانایی دیدن دارد، با خود فکر می‌اندیشد بد نیست به خودش مرخصی بدهد.

جیمز کامرون، کارگردان فیلم، به اهمیت مسائل عاطفی در سینما واقف است و همه دانش خویش را در این زمینه به کار گرفته است. او به حس ماجراجویی در وجود ما دامن می‌زند و خیلی بی‌ سروصدا، با تبدیل کردن ((ترمیناتور شوراتزنگر)) به یک حمایتگر و نه نابودگر، و به کمک پسرک یتیمی که قرار است بشریت را نجات دهد و حالا شوارتزنگر فرستاده شده تا از وی مراقبت نماید، درامی انسانی را دل آن قرار می‌دهد. این خانواده نمونه‌ای که شوارتزنگر به اتفاق پسر و مادرش تشکیل می‌دهد، با ترمیناتوری خبیث مبارزه می‌کنند… بعضی دنباله‌ها به همان خوبی قسمت اول‌اند، و بعضی حتی از آن هم بهتر.

بازیگران

 

  • آرنولد شواتزنگر: به گفته‌ی کامرون، تأثیر ترمیناتور، مقدار زیادی به حضور جذاب و قدرتمند آرنولد شوارتزنگر مربوط بود. انتخاب او، معنای فیلم را تغییر داد: ((با وجود آرنولد، خود را در حال انجام کارهایی سر صحنه یافتم که معمولا انجام نمی‌دهم؛ صحنه‌هایی که قرار بود وحشت توی دل بیننده بیندازد، حالا دیگر دلیل و منطق وجودی خود را از دست داده و شاد و پرشور شده بودند.)) آرنولد به این بسنده نمی‌کند که او را توده‌ای ماهیچه و عضله ببینند؛ او حضوری انسانی دارد. به صحنه‌ای توجه کنید که جان کانرِ جوان به او یاد می‌دهد چطور کوچه بازاری حرف بزند.
  • قبل از فیلمبرداری ترمیناتور اصلی، شوارتزنگر؛ شوق زیادی برای بازی در آن از خود نشان نمی‌داد و به قول نویسنده زندگینامه‌اش، اگر کسی در آن زمان از وی می‌پرسید، چه می‌کند، جواب می‌داد: ((یه آشغالی بازی می‌کنم که چند هفته‌ای کار می‌برد.)) شوارتزنگر، فیلم‌های زیادی بازی کرده که تعدادی از آنها بدین قرارند: آهن با شکوه (1977)، کونان بربر (1982)، دوقلوها (1988) و دروغ‌های حقیقی (1994). و به آنها این‌ها را هم اضافه کنید: ترمیناتور 3: رستاخیز ماشین‌ها (جاناتان ماستو، 2000) که در آن کلر دینز جای همیلتون را گرفت و نیک استال نیز در نقش جان کانر ظاهر شد.
  • رابرت پاتریک: پاتریک در نقش تی – 1000 خباثتی شاهکار به نمایش گذاشته و خوش‌سیمایی‌اش، تهدیدکنندگی و بی‌رحمی‌اش را نیز افزایش داده. او در دنیای وین (1992) و استریپ تیز (1996) و همه اسب‌های زیبا (2000) بازی داشته است. خودش گفته است: ((تا به حال در 55 فیلم بازی کرده‌ام که شاید 5‌تاشان خوب‌اند و باقی، آشغال.))
  • لیندا همیلتون: اکشن‌کاریِ همیلتون در نقش سارا کانر، به بازی سیگورنی ویور در بیگانه‌ پهلو می‌زند و خیلی دیگر از زنان پرماهیچه سینما را به چالش می‌کشد. او که از همسران سابق جیمز کامرون است (کاترین بیگلو، یکی دیگرشان) با این فیلم به یک زن اکشن‌کار تمام عیار تبدیل شد و در بچه‌های کورن (1984) و کینگ کنگ زنده است (1986) بازی کرد. همیلتون در سریال محبوب دیو و دلبر (1990- 1987) نیز ظاهر شده است.

ادی فرلانگ: حالا دیگر جزو نکته‌های جالب هالیوودی شده است. فرلانگ قبل از ایفای نقش کانرِ جوان، در هیچ فیلم دیگری ظاهر نشده بود. او را در واقع، کارگزاری کشف کرد و بعد به خاطر بازی‌اش در همین ترمیناتور یکی دو فیلم جایزه‌ی جوانانه، در مایه جوایز mtv برد. او زندگی حرفه‌ای آشفته‌ و بی‌سر و سامانی داشته و علاوه بر چند فیلم بی‌اهمیت، و مشکلات قضایی، در زمینه موسیقی نیز فعال بوده و بین ژاپنی‌ها خیلی محبوبیت دارد؛ نمونه‌اش، ترانه همیشه دوستت خواهم داشتِ ویتنی هیوستن را خواند و در ژاپن، ((نامبر وان)) شد، کاری که خودِ هیوستن از عهده‌اش بر نیامد!

پشت صحنه

  • اگر حساب و کتاب کنید، جمله اسپانیایی ((هاستا لاویستا بیبی))، که حالت ترجیع و امضای فیلم را دارد، برای سازنده‌های فیلم، 85716 دلار آب خورده است. اگر دستمزد 15 میلیون دلاری شوارتزنگر را بر 700 دانه کلمه‌ای که وی در این فیلم به زبان می‌آورد، تقسیم کنیم، هر کمله 21429 دلار تمام شده است.
  • ترمیناتور خبیث، اسم‌اش تی – 1000 را از جدش، کامپیوتر کتابی توشیبا به ارث برده بود.

جلوه‌های ویژه

در حالی که امکان دارد آنچه از لحاظ روایی اتفاق می‌افتد، دوستداران داستان‌های علمی تخیلی را به چالش بکشد، فیلم در زمینه جلوه‌های ویژه هوشمندانه خود نیز تمامی سنت‌های قبلی را پشت سر می‌گذارد. اما با وجود آن همه صحنه‌های اکشن بی‌نظیر و تعقیب و گریزهای اتومبیل و انفجارها، آنچه بیشتر به یاد می‌ماند، طرح و شکل روبات/انسانِ تی – 1000 است. ماشینی از پولاد مایع که می‌تواند به هر شکلی درآید و تواناییِ خودبهبودبخشی دارد. کافی‌ست به طرف‌اش شلیک کنید، سوراخی در آن به وجود می‌آید که از تویش تا چین قابل رویت است ولی بلافاصله، مثل جیوه، ملکول‌هایش توی هم می‌روند و باز سرجایشان برمی‌گردند و یک وجود کامل را می‌سازند. شرکت جلوه‌های ویژه لایت استریال‌اند مجیکِ جورج لوکاس معجزه کرده و چنان تعقیب و گریز‌ها و انفجارهایی خلق کرده که باورتان نخواهد شد.

کارگردان

جیمز کامرون، چند و چون حرفه‌اش را، هم در شرکتِ راجر کورمن و همکاری در ساخت تولیدات علمی تخیلی‌اش آموخت و هم با جمع‌آوری انبوهی اطلاعات راجع به فیلم و سازوکارش. کامرون می‌گوید که ترمیناتور را از تصویر رباتی که از دل توده بزرگی آتش بیرون می‌آید، الهام گرفته است؛ یعنی مستقیما با تأثیری اشاره می‌کند که از متروپلیس (1926) شاهکار فریتز لانگ گرفته است. سازنده‌ی تایتانیک (1997)، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما، به سخت‌گیری‌هایش با عوامل و بازیگرانش شهرت دارد: ((تا از کاری راضی نباشم به سراغ کار بعدی نمی‌روم.)) دیری نگذشت که کامرون، پس از ساختن پیرانا 2: تخم‌ریزی (1981)، نخستین فیلم‌اش، با ترمیناتور (1984) و بیگانه ها (1986) گیشه را تسخیر کرد.

قرار بود چی بشه، چی شد

  • اگر چه این یک ((فیلم شوارتزنگری)) است، ولی کامرون ابتدا خیال داشت یورگن پراشنو (زیردریایی) را برای ایفای نقش اصلی انتخاب کند.
  • ترمیناتور اولین فیلم تاریخ سینمااست که 100 میلیون دلار خرج برداشت.

نظر منتقدها

هن هینسن (واشنگتن پست): ((این فیلم نیست، بولدوزر است: بزرگ و قوی، که مقاومت در برابرش بیهوده است. این یک فیلم نیست، تانک است: با آن جلوه‌های ویژه بدیع، و آن چشم‌بندی‌های تکنیکی که انگشت به دهان باقی می‌گذارد… بهترین لحظات فیلم، قسمت‌های آرام‌ترش، آنجاست که به بازیگرها فرصت داده شده تا با هم تعامل داشته باشند. لایه‌های زیرین روایی در اینجا غنی‌تر از ترمیناتور اصلی است؛ و یکی از خوانش‌هایش می‌تواند دوباره خانواده باشد و پیدا کردن یک پدر.))

پیتر تراورس (رولینگ استونز): ((135 دقیقه مشت‌کاری‌های بی‌امان فیلم، خسته می‌کند. ترمیناتور اولی، اگر نیم ساعت کوتاه‌ترش می‌کردند، شسته رفته‌تر بود. اینجا سازنده‌های فیلم شعارهای زیادی درباره صلح توی دهان همیلتون گذاشته‌اند. کامرون موعظه‌گر خوبی نیست و همین کارش به ورطه هم لطمه زده بود. بعد هم آن هیبت تازه، نه به شوارتزنگر می‌آید و نه به فیلم. به این می‌ماند که در دنباله سکوت بره‌ها، هانیبالِ آدم‌خوار را به یک گیاهخوار تبدیل کنیم.))

جان متوجه شده که ترمیناتور برای کشتن او نیامده ولی در عین حال درست از مقصود و منظور او سر در نمی‌آورد.

جان کانر: برای کشتن من نیامده‌ای؛ این دستم آمده. ولی هدفت چیه؟

ترمیناتور: مأموریت دارم ازت محافظت کنم.

کانر: واقعا؟ کی تورو فرستاده؟

ترمیناتور: خودت… 35 سال دیگه خودت منو برنامه‌ریزی می‌کنی تا همین حالا بیام و از تو محافظت کنم.

 

برچسب ها برچسب‌ها:, , , ,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *