#


از درد و دل پیشکسوتان تا حضور بازیگران در برنامه های تلویزیونی

برنامه های تلویزیونی
1 می 2019 بدون نظر 1753 بازدید

از درد و دل پیشکسوتان تا حضور بازیگران در برنامه های تلویزیونی

یکی از بازیگران پیشکسوت به نام هما خاکپور از گلایه هایی گفته است که پیشکسوتان از سینما و برنامه های تلویزیونی دارند . وی در سریال های او یک فرشته بود ، نرگس و رستگاران اشاره کرد. این کارهایی که بیان شد جز اخرین کارهای هما خاکپور بوده است . وی به همین خاطر گلایه های زیادی داشته است که عده ای از تهیه کننده ها و یا حتی اسپانسرها توجه بسیار کمی به آن ها دارند .

وی بیان کرده است که در دنیای تلویزیونی امروز تنها چند بازیگر فعالیت دارند .حتی نویسندگان نیز در فیلم نامه ها آن طور که باید دیالوگ های خوبی به آن ها نمی دهند تا بتواند در یک فضای مناسب به ایفای نقش بپردازد. آن ها عنوان کرده اند بسیاری از همین بازیگران تازه کار حتی حاضر نیستند بدون این که پولی را دریافت کنند در برنامه های تلویزیونی حاضر شوند. حتی اگر این بازیگران ازجمله بازیگران غیرحرفه ای باشند.

از میان این بازیگران پیشکسوت بهروز بقایی بیان کرده است که دوست دارد در تلویزیون و رادیو یک نقش هر چند کم باشد را بازی کند.حتی هنرمندان پیشکسوت کشورمان ربیان کرده اند که با چند مورد از تهیه کننده ها تماس داشته اند تا نقش هایی را به آن ها بدهند و در آن بازی کنند اما متاسفانه عده ای به تلوزیون و سینما به چشم یک کار و کاسبی نگاه می کنند .  صدا و سیما را دروواقع می توان دانشگاهی برای تمام جامعه دانست زیرا بیش تر مردم با آن سرو کار دارند و با تماشا کردن برنامه های آن مسلما چیزهای زیادی را یاد می گیرد . حال اگر برنامه ها محتوای مناسبی نداشته باشند مسلما برای تمام جامعه ضررهایی خواهد داشت.

فضای تلویزیون به تازگی اشباع شده است و اما برنامه سازان باید بدانند که تلویزیون نیاز دارد تا فضایی برای دانستنی های علمی و آموزشی نیز در آن به وجود آید. این مطالب باید به گونه ای باشد تا تنها با یک سرچ در اینترنت نتوان آن ها را پیدا کرد.

تلویزیون

دلایل زیادی وجود دارد که سینما و تلویزیون از مسیر اصلی خود دور شده است. یکی از علت های می تواند تغییر کردن مکرر مدیر سازمان صدا و سیما باشد که باعث می شود معیار فرهنگ و تخصص از بین رفته و سیاست جای آن را گرفته است.

در سال های اخیر صدا و سیما کمک های مالی زیادی را دریافت کرده است و حتی اسپانسرها هم وضع مالی بهتری از قبل را داشته اند. با این وجود تغییر زیادی در برنامه های ایجاد شده صورت نگرفته است . البته بیش تر فیلم ها و سریال های تلویزیونی به سمت فیلم های غربی و ماهواره ای رفته اند.

مسلما باید روی برنامه های تلویزیونی نظارتی صورت گیرد تا بودجه هایی که برای برنامه های تلویزیونی اختصاص می یابد از بین نرود . زیرا بسیاری از برنامه ها هستند که کلیشه ای ساخته می شوند که برای بینندگان آن ها هیچ گونه سودی ندارند. برنامه های کلیشه ای برای تنها قشری که فایده دارد همین اسپانسرهای آن است که از طریق برنامه به دیگران شناسانده می شود. بسیاری از برنامه ها هستند که نه تنها محتوای آن ها مناسب نیست و بیت المال را هدی می دهند بلکه هنوز از نبود بودجه به اندازه کافی نیز گلایه دارند.

دریافت پول در ازای حضور در برنامه های تلویزیونی

حال سوالی که در این جا پیش می آید این است که آیا زمانی که همین بازیگرهای غیرحرفه ای در فیلم ها شرکت کنند تعداد کسانی که این فیلم را تماشا می کنند بیش تر می شود ؟ درست است که پاسخ این سوال خیر است اما تعداد بسیار زیادی از فیلم سازان بر این عقیده اند. حتی برنامه هایی که ویژه سال تحویل هستند هم برای مهمان هایی که دعوت می کنند پول هایی را رد و بدل می کنند که خود تهیه کننده برنامه از این موضوع ناراضی است.

بعضی از این برنامه سازهای تلوزیونی بیان می کنند زمانی که با دلالان مهمانان برنامه تماس می گیریم آن ها می گویند مبلغی را به این حساب واریز کنید و براساس همان مبلغ تصمیم گرفته می شود تا بازیگران دسته چندم در برنامه حضور پیدا کنند.حال شاید سوال این باشد همه این هزینه های صرف شده برای چیست ؟ جواب یک کلمه است جذب مخاطب . برنامه سازان همه این کارها را انجام می دهند تا تنها مخاطبان را جذب برنامه خود در تلویزیون کنند.

البته توجه داشته باشید هزینه های رد و بدل ده تنها برای برنامه های تلویزیونی زنده نیست و اما در برنامه هایی که ضبط می شوند و زنده نیستند نیز مبلغ های بسیار هنگفتی رد و بدل می شوند. البته گمای نکنید که تنها بازیگران برای این که به برنامه ها بیایند مبلغی را دریافت می کنند بلکه کارگردانان نیز در ازای دریافت مبلغی مصاحبه می کنند.

حتی بعضی از این بازیگران گمان می کنند که ورود آن ها به یک برنامه مانند این است که در یک فیلم و سریال حضور پیدا کنند. استدلال آن ها برای این است که معتقدند زمانی در روی آنتن می آیند مخاطبان ان برنامه بیش تر می شود و برنامه می تواند برای خود اسپانسر بگیرد. همین باعث می شود تا نیمه حرفه ای ها پول زیادی را دریافت کند . بعد از حضور آن ها نیز دیده شده است که برخی بازیگران تنها به خاطر این که به بازیگری علاقه مندند کنسرت هایی را برگزار می کنند و مردم هم چون آن برنامه خاص را در تلویزیون دوست دارند بیننده آن می شوند.

حتی بعضی از برنامه ها هستند که اسپانسرهای آن نیز مشخص نشده است و تنها به خاطر وجود سرمایه سرپا هستند. این برنامه ها به هیچ عنوان از فرهنگ گرفته شده است و بیش تر تحت تاثیر سیاست بوده اند. برخی از مسابقه ها نیز مردم را در رقابت با هم درگیر می کنند و درنهایت هم آن ها را به سمت قمار می کشند . این ها همه ناشی از عملکرد نادرست مدیران و نظارت نکردن آن هاست.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *