#


مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل به طور کلی و مخصوصاً به هنگام شیردهی، زیان آور است

24 دسامبر 2017 بدون نظر 2841 بازدید

مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل به طور کلی و مخصوصاً به هنگام شیردهی، زیان آور است

No votes yet.
Please wait...

مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل به طور کلی و مخصوصاً به هنگام شیردهی، زیان آور است

یک احساس درونی به شما می گوید که مصرف الکل در این دوران به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد. در تحقیق نسبتا جدیدی که در مجلهٔ پزشکی نیوانگلند در سال ۱۹۹۱ گزارش گردیده است، دو دکتر متخضص به نام های: جولی منلا و گری بیوچمپ از دوازده مادر شیرده خواستند که یک لیوان محتوی مخلوطی از آب پرتقال و مقدار کمی الکل را بنوشند.

سپس پژوهشگران کودکان این مادران را با شیرخوارانی که مادران آنها فقط یک لیوان آب پرتقال ساده نوشیده بودند، بررسی و مقایسه نمودند. پس از آن، میزان دریافت شیر در شیرخوارانی که مادران شان آب پرتقال همراه الکل را مصرف کرده بودند، به صورت مشخص و قابل توجهی کمتر از گروه دیگر بود. محققین گمان می کنند که الکل تأثیر ناخوشایندی بر طعم شیر مادر می گذارد که همین مساله باعث کم شدن اشتهای شیر خوار گشته و از طرفی میزان ترشح شیر را نیز می کاهد.

 در حقیقت مصرف الکل در دوران بارداری و شیردهی، برای خود مادر و همچنین کودک وی کاملا، مضر می باشد.

مصرف مواد مخدر به صورت غیر قانونی

عقل حکم می کند که در دوران شیردهی، از استعمال هر گونه مواد مخدر، مانند  ماری جوانا و کوکائین پرهیز گردد. مادهٔ فعال ماری جوانا، تترا هیدروکانابینولا می باشد که این ماده پس از استعمال و جذب، وارد چربی های بدن گشته و در ان جا ذخیره می شود. از ان جا که چربی های بدن به عنوان سوخت برای تولید شیر به کار می روند، بنابراین مادری که به مقدار زیاد ماری جوانا مصرف نماید، به طور مسلم شیر او حاوی این ماده خواهد بود.

کودکی که ماری جوانا را از طریق شیر مادر دریافت می کند، بیشتر به حالت خواب آلوده بوده و تمایل کمتری برای شیر خوردن از خود نشان می دهد. نتایج حاصل از تحقیقات بر روی حیوانات، حکایت از آن دارد که شیر خوارانی که از طریق شیر مادر با ماری جوانا آلوده می شوند، در سلول های مغزی آنان تغییراتی به وجود می آید. از آن جا که استعمال ماری جوانا، تأثیرات منفی بر کودک تان می گذارد، لذا توصیه می شود که در ماه های شیردهی، از مصرف آن جدا اجتناب ورزید. این مواد شیمیایی سمّی، نه تنها به شیرخوارتان آسیب می رساند، بلکه در صورت استفاده از آنها، شما هوشیاری خود را از دست داده و دیگر قادر نخواهید بود که وظیفهٔ مادری خود را به درستی انجام دهید و همچنین توانایی برآورده ساختن نیازهای کودک تان را نخواهید داشت.

اگر مادری از کوکائین و یا هروئین استفاده نماید، این مواد به میزان بالایی در شیر وی ترشح خواهد شد. اگرچه هنوز تحقیقات چندانی در مورد تاثیر این مواد بر کودک شیرخوار ، صورت نگرفته است، اما کاملاً مشخص گردیده است که در صورت استفادهٔ مادر از این مواد سمی، در دوران بارداری، مشکلات جدی و حادی در مراحل مختلف رشد و تکامل جنین  عارض خواهد شد که به عنوان مثال یکی از پیامد های منفی آن، «وزن کم کودک به هنگام تولد» می باشد. در این موارد، وجود حس مشترکی از درون شما را در جهت پرهیز و عدم استعمال این گونه مواد، راهنمایی می کند.

مادرانی که قادر نیستند مصرف این مواد را ترک کنند، بایستی به شیردهی خود پایان دهند. ماری جوانا، الکل، هروئین و کوکائین، بیشتر از آنکه بر جسم تان تأثیر کنند، بر شعور، عقل و قوهٔ قضاوت شما اثر می گذارند. یک کودک به مراقبت های بی دریغ و بی شائبه مادر خود نیازمند است و مادر در صورتی که قدم در راه مصرف این مواد مهلک نگذاشته باشد، می تواند به بهترین نحو وظایف مادری خود را ایفا نماید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *