#


کم خونی ناشی از کمبود آهن در مادران شیرده

27 ژانویه 2018 بدون نظر 6081 بازدید

کم خونی ناشی از کمبود آهن در مادران شیرده

No votes yet.
Please wait...

کم خونی ناشی از کمبود آهن در مادران شیرده

در حدود پانزده درصد از خانم هایی که در سنین باروری هستند، مبتلا به کم خونی فقر آهن می باشند. آهن قسمتی از هموگلوبین خون را تشکیل داده که اکسیژن را به سلول های بدن می رساند. کم خونی فقر آهن هنگامی رخ می دهد که ذخایر آهن بدن خالی گردد. علائم آن شامل: خستگی، ضعف، تنگی نفس و رنگ پریدگی می باشد. اگر فقط از خوردن یک وعد غذای خود صرف نظر کرده و یا یکی دو بار در روز از غذا های حاوی آهن مصرف نماید ذخایر آهن بدن شما هرگز تخلیه نخواهد شد.

در اکثر موارد، تهی شدن ذخایر آهن، در دراز مدت انجام می گیرد. زن ها به دلیل خونریزی های عادت ماهیانه شان، در مقایسه با مردان، در معرض کمبود آهن بیشتری قرار دارند. در دوران بارداری، حجم خون مادر افزایش می یابد و همچنین به دلیل رشد و تکامل جنین و جفت، نیاز به آهن بیشتر شده و به دنبال آن زمینه برای خالی شدن ذخایر آهن بدن وی مستعد می گردد.

RDA، مصرف آهن را برای خانم حامله، ۳۰میلی گرم در روز درنظر گرفته و در مورد خانم شیرده، این مقدار به ۱۵میلی گرم کاهش می یابد. شیردهی باعث خالی شدن ذخایر آهن نمی گردد. یک مادر شیرده روزانه کمتر از یک میلی گرم آهن را صرف تولید شیر می نماید. آهن مورد نیاز برای دوران شیردهی، به نسبت عادت ماهانه، بسیار کمتر می باشد.

از آن جا که در اکثر موارد، در صورت شیردهی با پستان، برگشت عادت ماهانه برای چندین ماه به عقب می افتد، بنابراین شیردهی موقعت بسیار خوبی برای پر شدن دوباره ذخایر آهن بدن می باشد و برای خانم های مبتلا به کمبود آهن، شیردهی به نوزاد توصیه خوبی خواهد بود. اما اگر به هنگام شیردهی، خونریزی های ماهانه دوباره شروع گردد. میزان نیاز به آهن در مادر بسیار افزایش خواهد یافت و در این دوران، حتمأ مطمئن باشید که از منابع غذایی غنی از آهن استفاده کنید.

دستیابی به ماده غذایی آهن، چندان آسان نمی باشد. مخصوصا برای آن دسته از زنانی که تحت یک رژیم غذایی با کالری محدود بوده و یا برای آنهایی که از غذا های حیوانی که بهترین منابع آهن هستند استفاده نمی نمایند، تامین آن مشکل می باشد. آهن موجود در سبزیجات نسبت به آهن گوشت، قابلیت جذب کمتری دارد. شیر نیز یک منبع ضعیف از آهن می باشد.

اگر مشکل شما، کم خونی ناشی از فقر آهن می باشد، سعی کنید غذا های غنی از اهن مصرف نمایید. نکاتی که در ذیل آمده است، موارد دیگری هستند که شما می توانید با رعایت آن ها، جذب آهن را در بدن افزایش دهید:

*سعی کنید در هر وعده، از غذا های حاوی «ویتامین ث » مصرف کنید. این کار باعث افزایش جذب اهن می شود. اب پرتقال بنوشید، برای دسر از مرکبات و سبزیجات غنی از ویتامین ث، مانند: گوجه فرنگی و گل کلم استفاده نماید.

*همراه با هر وعده غذایی، مقدار کمی گوشت میل نماید.

* از سریال های صبحانه، نان و ماکارونی هایی که به آن ها آهن افزوده شده، استفاده کنید.

* در قابلمه هایی که از جنس آهن می باشند، غذا بپزید. مطالعات نشان می دهد که در حین غذا پختن مقداری آهن از قابلمه آزاد شده و جذب غذا می گردد، پس غذایی که بدین ترتیب پخته می شود، منبع قابل توجهی از آهن خواهد بود.

* تحقیقات حاکی از این بوده که قهوه و چای جذب آهن را مختل می کنند. بنابراین سعی کنید که آن ها را یک ساعت قبل و یا بعد از صرف غذا، بنوشید.

* از پزشک خود بخواهید که یک نوع مکمل آهن برایتان نسخه کند (متأسفانه آهن موجود در قرص های مکمل به خوبی آهن غذا، قابل جذب نبوده و همچنین باعث ایجاد یبوست یا به هم زدن وضعیت معده شما می گردد.)

* حتی اگر خودتان تا حدودی، کم خونی فقر آهن داشته نیرو های به نوزادتان، تاثیری بر سلامت وی نخواهد گذاشت. کم خونی فقر آهن در بچه هایی که با شیر مادر تغذیه می شوند، کاملا نادر می باشد.

کودک کوچک شما با ذخیره ای از آهن برای مصرف شش ماه، متولد شده است.  اگر در دوران بارداری، مصرف آهن شما در اگر در حد ایده آل نبوده، با وجود این ذخیره اهن کافی برای اوتامین می گردد. علی رغم وجود این موضوع برای کودکانی که خوردن غذای جامد زودتر از موعد، مثلاً از سه ماهگی، شروع می گردد، علائم کمبود آهن آشکار می شود. شروع زود هنگام غذای جامد برای کودک، باعث می شود که او از شیر پستان کمتر مصرف نماید. میزان اهن شیر مادر اندک بوده ولی از نوع بسیار قابل جذب می باشد. برای این قبیل بچه ها بایستی از غذا های جامدی که غنی از آهن می باشند، استفاده گردد، برنامه غذایی که با آهن تقویت شده، می تواند انتخاب خوبی باشد.

کودکی که به سن نه ماهگی رسیده و هنوز با شیر مادر تغذیه می شود، در معرض کمبود آهن قرار دارد. زیرا در این سن، شیر مادر دیگر نمی تواند به تنهایی تامین کننده ی نیاز کودک به آهن باشد. همه ی کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، بعد از شش ماهگی، به یک منبع خارجی آهن نیازمند هستند. برنامه ی غذایی که آهن به افزوده شده، در این زمینه هم انتخاب خوبی می باشد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *