#


روزه داری در بارداری و شیردهی

روزه داری در بارداری و شیردهی
31 می 2017 بدون نظر 1093 بازدید

روزه داری در بارداری و شیردهی

No votes yet.
Please wait...

آیا مادر در دوران بارداری میتواند روزه بگیرد؟

با شروع ماه رمضان خانم های حامله پرسشهایی در مورد روزه گرفتن در ماه رمضان میپرسند، اینکه آیا روزه گرفتن برای جنین و یا خودشان مضر است؟ و یا اینکه با رعایت چه مواردی میتوانند روزه بگیرند؟

با شروع حاملگی شرایطی برای مادر بوجود می آید مانند تغییر در سیستم گوارشی که با تغییر در هورمونها ایجاد میشود و این از مواردی است که باعث میشود مادر نتواند دریافت حجم زیادی از مواد غذایی را یکجا تحمل کند و بایستی برای تامین انژی کافی که حدود سیصد کیلو کالری در روز میباشد دفعات بیشتر با مقدار کم غذا مصرف کند. البته در آخرین ماههای بارداری به خاطر کاهش تحرک و استراحت کافی مادر مقداری از این انرژی تامین میشود.

مورد دیگری که وجود دارد این است که در سه ماه اول حاملگی مادر دچار تغییرات گوارشی میشود که موجب تهوع و استفراغ در او میشود طوری که ممکن است بعضی از مادران در این دوران دچار کاهش وزن شدید و یا سوءتغذیه شوند و حتی در مواردی نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد.

زمانیکه گرسنگی بیش از اندازه به طول انجامد خود را به صورت وجود کتون در خون یا ادرار نشان میدهد که این ماده سمی هم برای مادر و هم برای جنین بسیار خطرناک میباشد. سه ماه اول بارداری زمانی است که سلول های عصبی و مغزی بیشترین رشد را دارند و اگر جنین با کمبود مواد غذایی روبرو شود ممکن است دچار بیماری های سیستم عصبی و مغزی شود.

در سه ماهه سوم نیز مادر به دلیل اینکه جنین بیشترین افزایش وزن نسبت به ماههای دیگر را دارد پس نیاز زیادی به آهن، کلسیم، انواع ویتامین و همینطور دیگر موا معدنی دارد. همچنین برای اینکه بتواند سلامتی کامل خود را در زمان زایمان و شیردهی حفظ کند احتیاج به دریافت مقدار کافی کالری دارد.«پس به این نتیجه میرسیم که روزه گرفتن در سه ماه اول و سوم حاملگی به هیچ وجه توصیه نمیشود ولی در صورت تمایل و با مشورت پزشک متخصص روزه گرفتن در سه ماه دوم بارداری منعی ندارد.»

اگرمادر قبل از بارداری به متخصص تغذیه مراجعه کرده باشد و همچنین استراحت کافی در زمانهای سحر و افطار داشته باشد و در کنارش تغذیه، وزن، و شرایط مناسب داشته باشد میتواند بدون هیچ ممنوعیتی در سه ماه دوم روزه بگیرد.

همچنین اگر با مشورت متخصص تغذیه میزان کالری مورد نیاز بدن زنان باردار طبق قد، وزن و دوره حاملگی آنها بررسی شود و این میزان کالری در وعده های سحری و افطاری تامین شود هینطور اگر مادر مبتلا به بیماری خاصی نباشد ممنوعیتی برای روزه گرفتن وجود ندارد.

روزه گرفتن در دوران شیردهی

در شش ماه اول شیردهی نیز چون نوزاد میزان زیادی از شیر مادر تغذیه میکند و همچنین امکان بروز اختلال وجود دارد بهتر است مادر روزه نگیرد البته در این مورد اخلاف نظر وجود دارد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *