#


تغییرات ظاهری و احساسی زنان در دوران بارداری

11 ژوئن 2019 بدون نظر 1537 بازدید

تغییرات ظاهری و احساسی زنان در دوران بارداری

No votes yet.
Please wait...

شما تغییرات فوق العاده ای را در طول نه ماه آینده تجربه خواهید کرد. در اینجا با آنچه که ممکن است در طول این دوران احساس کنید، تغییرات ظاهری و مراحل رشد نوزادتان در طول دوران بارداری ، آشنا خواهید شد.

سه ماهه اول

در طول ماه اول دوران بارداری، شما تفاوت چندانی نخواهید کرد. احتمالا عادت ماهیانه متوقف شده که این خود اولین نشانه بارداری است اما امکان دارد که لکه بینی با خونریزی مختصر توأم با خستگی قابل توجهی را تجربه کنید.

در طی سه ماهه اول دوران بارداری ، سینه ها متورم و دردناک می شوند و احساس می کنید که پف کرده اید. حالت تهوع صبحگاهی هر زمان در طول دوران بارداری ممکن است رخ دهد نه تنها در صبح) ولی معمولا این حالت در سه ماهه اول پدید می آید و در اواخر ماه سوم بتدریج از بین خواهد رفت. حالت تهوع صبحگاهی بندرت باعث ایجاد مشکلات جدی می شود ولی اگر مشکل جدی شد، با پزشک مشورت کنید.

در ماه دوم دوران بارداری ، قلب خون بیشتری را به گردش می اندازد و عملکرد بسیاری از اعضاء حتی پوست) تغییر می کند. ممکن است مجبور شوید مرتبا دفع ادرار کنید یا به یبوست مبتلا شوید. در اواخر سه ماهه اول کمی به وزنتان اضافه می شود و امکان دارد لباسهایتان مختصری تنگ شود. ممکن است رگهایی را روی سینه و نقاط دیگر مشاهده کنید و بیشتر احساس گرسنگی کنید خصوصا اگر حالت تهوع صبحگاهی از بین رفته باشد.

پیشنهاد جالب:

برای کنترل حالت تهوع بهتر است غذاهای سالم با حجم کم و به دفعات بیشتر مصرف کنید و قبل از برخاستن از بستر چند بیسکویت نمکین گاز بزنید و از غذاها و بوهایی که شما را اذیت میکند اجتناب کنید.

نوزادتان شبیه به چیست؟

در در پایان ماه اول دوران بارداری (ماه بعد از تخمک گذاری فرزند شما جنین ریزی است که کوچکتر از یکدانه برنج است با یک سر و تنه و جوانه های کوچک اندام که بعدا تبدیل به دستها و پاها می شوند، دستگاه گردش خون در حال تکامل است و قلب کوچکی دارد که می طپد.

در پایان ماه دوم دوران بارداری ، جنین به اندازه ۵/۲ سانتیمتر رشد کرده و سیستم اعصاب شروع به ظهور می کند. تمام ارگانهای اصلی داخلی، ظاهر شده، قلب خون را تلمبه می کند و ویژگیهای چهره قابل رویت می شود. دستها و پاها و ابتدای انگشتان دست و پا مشخصند. در پایان سه ماهه اول، نوزاد شما در حدود ۱۰ سانتی متر طول و وزنی حدود یک انس (۲۸ تا ۳۰ گرم) خواهد داشت. چهار حفره قلب شکل می گیرد، رگهای اصلی خون تقریبا تکمیل شده و گوشها و پلکها مشخص می شوند.

شما چه احساسی در این دوران بارداری خواهید داشت؟

در طی سه ماهه اول دوران بارداری ، احتمالا شما تغییر حالتهای روحی متفاوتی (شبیه به وضعیت قبل را تجربه خواهید کرد.) بی دلیل لحظهای احساس شادمانی می کنید، یک لحظه غمگین می شوید و لحظه ای دیگر می خواهید گریه کنید. این درست زمانی است که دمدمی مزاج و دچار سردرگمی شده اند. برای بسیاری از خانمها درک این تحول بزرگ در زندگی شان بسیار سخت است و سازگاری با این تغییرات زمان نسبتا زیادی را می طلبد..

سه ماهه دوم

دوران بارداری

در آغاز سه ماهه دوم دوران بارداری ، احتمالا اشتهای شما بهتر از سه ماهه اول خواهد بود. حالت تهوع و استفراغ متوقف می شود. احتمال دارد هموروئید یعنی تورم رگها با خونریزی رگهای اطراف مقعد) را تجربه کنید ولی از تعداد دفعات دفع ادرار کاسته خواهد شد. شکم بزرگتر شده و تغییرات سینه ( پستانها) همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

رنگ نوک سینه و اطراف آن تیره تر می شود و شاهد ایجاد خط تیره ای خواهید بود که از ناف تا بالای رحم کشیده شده و خط سیاه نامیده می شود، و معمولا بعد از وضع حمل کمرنگ شده یا به کلی محو خواهد شد. همچنین، امکان دارد شاهد بیشتر شدن کلوسما (ماسک بارداری باشید. کلو سما، لگه های تیره روی پوست صورت هستند که در دوران بازداری وقتی در برابر نور خورشید قرار می گیرند، تیره تر می شوند. (خیالتان راحت باشد، تمامی این لکه ها به محض بدنیا آمدن نوزاد محو خواهد شد.)

در پایان ماه چهارم دوران بارداری ، اگر شما خیلی لاغر باشید و با سابقه حاملگی فرزند دیگری را داشته اید، می توانید حرکات جنین را احساس کنید. گرچه احساس نکردن حرکات جنین در این مرحله غیر طبیعی نیست، ولی تا آخر هفته بیستم باید متوجه حرکات جنین بشوید.

همان گونه که به پایان سه ماهه دوم دوران بارداری نزدیک می شوید، ترکهایی روی شکم ظاهر می شود و پوست شکم سفت تر می شود. احتمالا ترشحات واژن را خواهید داشت که با پیشرفت بارداری ادامه خواهد داشت و گاهی هم بیشتر می شود. این مسئله بسیار طبیعی است اما اگر دچار خارش با ترشحات با بوی زننده شدید، باید برای بررسی مسئله به پزشک متخصصتان رجوع کنید. ممکن است یبوست ادامه پیدا کند و مواردی چون گرفتگی بینی، خون دماغ، خونریزی لثه بهنگام مسواک زدن، گرفتگی عضلات پا و کمر درد را تجربه کنید. همچنین امکان دارد، در رابطه زناشویی تان تغییراتی رخ دهد. رسیدن به ارگاسم برای برخی از زنان آسان تر و برای برخی دشوارتر می گردد. افزایش وزن در ماه ششم به حدود نیم کیلو (۴۵۴ گرم) در هر هفته خواهد رسید.

در این زمان متخصص می تواند صدای ضربان قلب جنین را بشنود، اندازه رحم را چک کند تا مشخص کند که رشد رحم با سن جنین تناسب دارد یا نه.

نوزادتان چه شکلی خواهد بود؟

در پایان هفته شانزدهم دوران بارداری قد فرزند شما حدود شانزده سانتی متر خواهد بود، موهای کرک مانند جنین در آمده، جوانه دندانها خارج شده و ابروها و پوست قابل رؤیتند. تا این زمان، جنین می خوابد، بیدار می شود، می مکد، قورت می دهد و ادرارش را دفع می کند، در هفته بیست و دوم، جنین بیست و پنج سانتیمتر قد و وزنی بین ۲۵۰ تا ۴۵۴ گرم خواهد داشت. سر جنین با موهای نرم (لانوگو) پوشیده خواهد شد. در پایان سه ماهه دوم یعنی در ۲۸ هفتگی، جنین در حدود سی سانتی متر طول و وزنی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم خواهد داشت.

پوست جنین بسیار نازک است و هیچگونه چربی زیر آن وجود ندارد. خطوط سر انگشتان دست و پا قابل رؤیتند. اگر جنین در این سن بدنیا بیاید، با مراقبتهای ویژه و خاص می تواند زنده بماند. در این شرایط، میزان زنده ماندن نوزاد در بخش مراقبتهای ویژه بعد از هشت تا دوازده هفته به ۹۰% خواهد رسید. در حدود ٪۹۰ از نوزادانی که زنده می مانند، بعد از گذشت یکسال هیچگونه اثری از نارسایی عصبی در آنها مشاهده نمی شود. همچنین، این که آیا اینگونه کودکان مشکلات رفتاری و آموزشی در مدرسه داشته باشند، هنوز معلوم نیست. رحم مادر بهترین انکوباتوره شناخته شده می باشد.

شما چه احساسی خواهید داشت؟

در این زمان مادر بصورتی واقعی احساس بارداری می کند. این حالت برای برخی از مادران باعث قوت قلب است در حالیکه برای برخی دیگر مضطرب کننده می باشد و البته تمامی این حالتها طبیعی است. عموما، سه ماهه دوم، زمانی است که اکثر خانمها احساس بهتری دارند، گرچه برخی هنوز ممکن است دمدمی مزاج باشند، در تمرکز کردن مشکل داشته باشند و یا حتی فراموشکار شوند و به آن «فراموشی زمان بارداری نیز می گویند. همین طور که به روزهای پابانی سه ماهه دوم نزدیک می شوید حالتهای دمدمی مزاجی کمتر می شود اگرچه ممکن است هنوز در مورد بارداری مضطرب باشید و فراموشکاری ادامه داشته باشد.

توجه

شاید بخواهید با فرزندتان صحبت کنید یا بخاطر او به موسیقی گوش دهید، چرا که از ۲۸ هفتگی، او می تواند بشنود و تحقیقات نشان میدهد که تعداد سلولهای مغز که برای شناخت ضروری هستند، به اندازه کافی افزایش یافته اند.

سه ماهه سوم

امکان دارد دردهای براکستون هیکس (انقباضات بدون درد در زمان سفت شدن ناگهانی زحم) از هم اکنون آغاز شده باشد. (این انقباضات می تواند حتی از ۱۹ هفتگی شروع شود)، به هر حال، این انقباضات چه دردناک باشند و چه نباشند علامت داشتن وضع حمل زودرس نمی باشند. اگر چهار انقباض در هر ساعت به مدت دو ساعت متوالی (چه دردناک چه بدون درد داشتید، فورا با پزشک تماس بگیرید.

پیشنهاد جالب:

منقبض کردن ماهیچه های اطراف واژن و مقعد، با فواصل ۱۰ ثانیه ای مانع خروج قطرات ادرار می شود و از بی اختیاری ادرار پس از زایمان نیز جلوگیری می کند. زمانی که آگاهانه و با سفت کردن ماهیچه ها از خروج ادرار جلوگیری میکنید، تمرین گل (Kegel) را انجام می دهید.

در طول سه ماهه سوم دوران بارداری ترکهایی بر روی سینه و شکم دیده خواهد شد، پستانها بزرگ می شود و ممکن است آغوز (ماده ای که پیش از شیر در سینه بوجود می آید)، را ترشح کنند. خوابیدن مشکل می شود زیرا بدست آوردن وضعیت راحت سخت است و هنوز ممکن است از گرفتگی های عضلات پا، کمردرد و گرفتگی بینی رنج ببرید. در برخی تنفس کردن به علت اینکه رحم از پایین به دیافراگم فشار می آورد، مشکل شده و نیاز به دفع ادرار را بیشتر می کند و حتی گاهی ممکن است مقداری از ادرار بی اختیار دفع شود.

در آخرین ماه بارداری، هنوز نگانهای نوزاد را احساس می کنید ولی از شدت تکانها کاسته خواهد شد. زیرا نوزاد جای کمتری برای حرکت دارد. امکان دارد، همان طور که پوست شکم و اطراف آن به شدت کشیده می شود، ناف بیرون بزند. گردن رحم برای وضع حمل آماده و نرم شده و ساق پا متورم می شود. معمولا، افزایش وزن متعادل می شود.

در سه ماهه آخر شما بیشتر به پزشک مراجعه می کنید و علاوه بر معاینات دیگر، پزشک وزن کودک را تخمین زده و معاینه داخلی از گردن رحم نیز به عمل می آورد.

نوزادتان چه شکلی خواهد بود؟

در این زمان یعنی ۳۲ هفتگی، کودک بسرعت رشد می کند و باید در حدود ۵/۳۷ سانتیمتر طول و وزنی بین ۴۰۰/۱ تا ۲ کیلو داشته باشد، استخوانها محکم می شوند و ممکن است نوزاد چشمهایش را باز کند، انگشت شصتش را بمکد، سکسکه و گریه کند. نوزاد به محرکهایی مثل صدا و نور پاسخ می دهد. اگر نوزادی در طول سه ماهه آخر بدنیا بیاید، شانس زنده ماندنش بیشتر می شود ولی در هر صورت باید تحت مراقبتهای ویژه قرار بگیرد.

در پایان هشت ماهگی نوزاد ۵/۴۲ سانتیمتر قد و وزنی حدود ۸۰۰/۱ تا ۳۰۰/۲ کیلوگرم دارد، ممکن است نوزاد حرکت کرده و سرش به سمت پایین قرار گیرد و برای بدنیا آمدن آماده شود. در این هنگام مغز بسرعت رشد کرده و اکثر اعضاء نوزاد کامل شده است، البته به غیر از ربه ها که هنوز ممکن است نارس باشند.

همان طور که به روزهای آخر بارداری و زمان وضع حمل نزدیک می شوید، نوزاد خیلی سریع وژن اضافه می کند. بطور متوسط در ماه آخر، نوزاد در هر هفته حدود ۲۵۰ گرم وزن اضافه می کند و به این ترتیب به هنگام بدنیا آمدن، نوزاد حدود ۵۰ سانتیمتر قد و حدود ۷۰۰/۲ تا ۴ کیلو وزن خواهد داشت. همین طور که به روزهای آخر نزدیک می شوید، نوزاد پایین تر خواهد آمد و پاهایش را به طرف شکمش جمع می کند.

توجه

به هنگام حاملگی بهتر است به پهلوی چپ بخوابید و پاها را مانند قیچی قرار دهید و یک بالش بین آنها بگذارید. خوابیدن به پهلو جریان خون و مواد غذایی را به سمت جنین افزایش می دهد.

شما چه احساسی خواهید داشت؟

در این موقع، بسیاری از زنان بیشتر به بچه دار شدن می اندیشند. گاهی این تفکر مثل کابوس و ترس از ایجاد مشکل ظاهر می شود که البته جای نگرانی نیست. امکان دارد در مورد درد زایمان و وضع حمل اضطراب داشته باشید یا حتی در مورد اینکه چگونه مادری خواهید بود، ولی تمامی این مسائل بسیار طبیعی می باشند.

اگر خوابهای پریشان می بینید بهتر است که به روانشناس بالینی مراجعه کنید. بسیاری از خانمها بعد از چند جلسه ملاقات و با توصیه های آرامش بخش روان شناس، دیگر دچار کابوس نخواهند شد. در آخرین روزهای بارداری امکان دارد از همیشه فراموش کارتر شوید و نگران درد، وضع حمل و سلامت نوزاد و تغییراتی که قرار است در زندگی شما رخ دهد، بشوید، متناوبه، امکان دارد که احساس پر انرژی بودن، خستگی شدید، شادی یا اضطراب نمایید. اگر نتوانید شبها راحت بخوابید، ممکن است در طول روز چرت بزنید. گاهی هم بی حوصله و بی صبر می شوید یا احساس می کنید که محدود شده اید.

توجه

با ورزش کردن می توانید از سقط شدن جنینی که کروموزومهای طبیعی دارد جلوگیری کنید. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کلمبیا نشان داده است که پیاده روی سریع، شنا کردن و سایر ورزش های هوازی، خطر سقط جنین را تا ۴۰% کاهش می دهند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *