#


چگونه برخی از افراد دو قلو می زایند؟

دو قلو زایی
20 ژوئن 2017 بدون نظر 1175 بازدید

چگونه برخی از افراد دو قلو می زایند؟

No votes yet.
Please wait...

چگونه برخی از افراد دو قلو می زایند؟

ایجاد دوقلو به دو نحو انجام میگیرد. معمولا هر ماه دوقلو یک تخم رسیده و آزاد میگردد. ممکن است در یک ماه دو یا چند تخم از تخمدان خارج گردد. این تخمها ممکن است همگی در یک وحله گشنیده شده و منجر به دوقلو، سه قلو، چهار قلو و حتی پنج قلو بشوند. هر کدام از این بچه ها جداگانه بر شد و نمود خود ادامه داده و در کیسه مربوط خود جایگزین میشوند. اینگونه اطفال از تخم و اسپرماتوزوئیدهای جدا بوجود آمده اند و از لحاظ شباهت مانند برادر و خواهر هستند. معمولا از لحاظ جنسی هم مختلفبا بوده و همگن است از لحاظ جسمی و روحی و خلقی هم کاملا متفاوت باشند.

ممکن است دوقلوها از یک سلول واحد بوجود آیند بدین ترتیب که پس از لقاح تخم به دو قسمت شده و بجای اینکه بهم چسبیده باشند از هم جدا می شوند و هر کدام به رشد و نمو و تکامل خود مستقلا ادامه می دهد. پس از کامل شدن بصورت دوقلو خارج میگردند. اینگونه دو قلوها از یک تخم بوجود آمدهاند و از هر لحاظ شبیه بهم هستند یا هر دو پسرند یا ھر دو پسرند. صفات و خصائص جسمی و روحی آنھا شبیه بهم بوده و آنها را دوقلوهای یکجور یا Identical Twins می نامند.

تاثیر عوامل ارثی بر چند قلو زایی

زایمان دوقلو معمولا در چند نفر از یک فامیل مشاهده میشود و دلائل زیادی مبنی بر اینکه دوقلو زائیدن ارثی است وجود دارد. بعضی زنها در هر آبستنی چند قلو می زایند. شرح حال زنی را نوشته اند که سه شوهر داشته و از هرکدام آنها دوقلو، سه قلو و چهار قلوزائیده است. این قدرت باروری را نمی توان به نیرو و استعداد شوهر نسبت داد. از طرف دیگر شرح حال یک دهقان روسی را نوشته اند که دو زن داشته و هردوی آنها دوقلو و سه قلوزائیدهاند بطوریکه این مرد ۸۷ بچه داشته است.

این مطلب می رساند که مرد هم خاصیت ایجاد چند قلو را دارد. علاوه بر استعداد ارثی عوامل دیگری در زایمانهای چند قلو مؤثر هستند مثلا چند قلو در زنهای ۳۵ تا ۴۰ ساله و هم چنین در اهالی کشورهای شمالی بیشتر مشاهده می شود تا در افراد دیگر.

آیا در موقع آبستنی میتوان تشخیص دوقلو را داد؟

در ماههای اول تشخیص دوقلو فوقالعاده مشکل است در ماههای بعد بزرگی زیاده از حد شکم، و مشخص بودن حدود دو جنین ممکن است به تشخیص کمک کند. موقعی که دو صدای مختلف قلب بچه ها شنیده شود تشخیص نسبتاً مسجل است. صداهائی که مربوط به قلب دو جنین است بندرت ممکن است از لحاظ تعداد مساوی باشند. مثلا در یک نقطه قلب ۱۲۰ ضربان در دقیقه و در نقطه دیگر ۱۴۰ ضربان در دقیقه دارد بنابراین  حدس زده میشود که در رحم دو جنین وجود دارد. تشخیص دوقلو را نیز می توان بوسیله اشعه x در رحم تأیید کرد.

در چند درصد موارد دوقلو مشاهده می شود؟

تعداد وقوع دوقلو در نژادهای مختلف و حتی در آب و هوای مختلف متفاوت می باشد. مثلا در کشورهای اسکاندیناوی بیشتر است تا در کشورهای اروپائی در امریکا به نسبت یک به هشتاد و هشت در سفید پوستان یک به هفتاد و در سیاهپوستان اتفاق میافتد.

بیشترین تعدادی که تا بحال در یک وحله زائیده شده چند تا بوده است؟

بزرگترین تعدادی که شرح داده اند یک مورد ۷ قلو بوده است. شش مورد ۹ قلو و ۴۷ مورد ۵ قلو هم دیده شده که فقط در سه مورد ۵ قلوها زنده مانده اند.

خواهران Donne در سال ۱۹۳۹ در کانادا متولد شدند. همچنین پنج قلوهائی که ۲ پسر و ۳ دختر بودند در سال ۱۹۶۳ در برزیل، متولد شدند و یک پنج قلوی دیگر یهم در سال ۱۹۹۹ در ترکیه متولد شدند. تعداد دوقلوها و سه قلوها بیشتر است.

نسبت یک قلو به دوقلو یک به هشتاد و هشت می باشد. تعداد سه قلو به نسبت یک در ۸۸×۸۸ یعنی ۷۷۴۴ و تعداد چهار قلوها به نسبت یک در ۸۸ × ۸۸ × ۸۸ یعنی ۶۸۱۴۷۲ می باشد.

بهمان ترتیب مرگ و میر در چهار قلوها و سه قلوها بیشتر است زیرا تمام آنها نارس بدنیا آمده و ممکن است بلافاصله پس از تولد تلف شود تعدادی ازدوقلوها هم قبلا سقط می شوند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *